Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Gmc Savana -98 osäker på fel

VAN, SUV:ar och pickuper från General Motors
Användarens profilbild
Jarlan
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 21:43

Gmc Savana -98 osäker på fel

Hej
Ny här på forumet och jag ska väl presentera mig lite kvickt.
Niclas heter jag, bor i Växjö, kör GMC Savana årsmodell 98 vid namn Big Bertha.

Nu till mitt problem,
Jag kör henne dagligen och den här dagen så starta hon som vanlig för att sen plötsligt dö och inte vilja starta mer. Motorn går runt men jag tror det är soppapumpen som lagt av. Den låter nämligen inte. Jag kollade säkringar och relä som fungerade som det ska och inga säkringar var brända.
Jag hissar upp bilen och försöker hitta kablarna till bränslepumpen. Hittar en kontakt som sitter innan bränslefiltret, drar isär den och försöker mäta om det går någon ström där. Vet inte om jag gjorde riktigt rätt men jag blev inte klokare. Jag väljer att ge upp och ska då dra på tändningen för att hissa upp rutorna på bilen. När jag slår på tändningen så hör jag plötsligt hur bränslepumpen börjar jobba. Jag sänker ner bilen och testar att starta henne och då startar hon och går som hon ska. När jag tredje gången ska starta henne igen så hör jag hur bränslepumpen låter ansträngd för att sen sluta funka och bilen dör. Samtidigt så har service lampan tänds.
I dags läget så startar hon inte, lampan har slocknat. men bränslepumpen är död och jobbar inte. Jag har beställt bränslepump och filter men jag undrar om det skulle kunna vara något annat fel. Typ el fel. Fattar inte varför pumpen helt plötsligt började jobba efter jag drog isär kontakten.

Finn det någon som kan kasta lite ljus på mitt problem? Och finns det någon som e haj på att byta bränslepump på en van här i Växjö?

Tack på förhand/ Nicke "Jarlan"
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Hej Niclas!

Välkommen till forumet =)

Ibland kan det vara så dumt att säkringar och relä verkar hela och fungerande men ändå är något fel med, fastän t ex. säkringarna ser hela ut, det kan vara bra att byta dem som hör till pumpen "bara för att" så att man är helt säker, och vad gäller reläet skifta det med ett annat i boxen som har samma spec., men i sådana fall någonting som inte hör till säkerhetsystemet ifall det skulle vara något fel på det som hör till bränslepumpen, så att man inte råkar ersätta t ex. ABS-reläet med det felaktiga bränslepumpsreläet (bara ett exempel). Troligtvis är det dock inga fel på dessa.

Enligt din beskrivning så låter det som att bränslepumpen inte startar och att felet är just den och inget annat, men för att vara på den säkra sidan så kanske du kan prova med startgas i insuget och se om den går igång en stund, dock ingenting man bör göra alltför ofta och är du säker på att pumpen är enda felorsaken så kan du skippa startsprayet.

Mätte du med multimeter och fick runt 12 volt i kontakten som går till pumpen?

Det kanske glappade (och fortfarande glappar) i kontakten till pumpen, något stift som inte får kontakt eller beläggning på kontaktytorna? Dock låter det lite konstigt att pumpen gick trögt, så det kanske bara var tillfälligt att den startade efter att du lossat kontakten och att det ändå är pumpen som är dålig. Dock kan det vara värt att mäta upp så att du verkligen har 12 volt i kontakten (om det inte är gjort) och se till så att det inte glappar något, då bör man veta med säkerhet att pumpen är dålig om det andra är som det ska.

Hoppas att felet löser sig så att "Big Bertha" får rulla snart igen!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
niclas.jarlstam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 jun 2015, 09:28

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Tack för ditt svar :)
Jag har testat med startspray och då tänder hon till.
Jag har mätt med en multimeter men jag e osäker på vad jag ska ställa multimetern på bara. Fick aldrig något utslag på 12 v så jag e osäker på om jag gjorde rätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Ställ in multimetern på V (Volt, spänning) och mätområde 20 eller 200 kanske (om det finns på ditt instrument), se till så att du har kopplat kablarna rätt till multimetern, minukabeln till COM-porten och pluskabeln till V-porten.

Vad fick du för värde när du mätte?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
niclas.jarlstam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 jun 2015, 09:28

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Tack ska kolla detta idag efter jobbet.
Om jag minns rätt så var det inga 12 v alla fall.
Jag antar att man måste "starta" motorn samtidigt som man mäter? Eller bara slå av å på tändningen eftersom pumpen ska gå några sekunder vid start.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Hej igen,

Ja, det är bra att vara två personer när man kollar, så kan man kontrollera de olika tändningslägena.

Hoppas det går bra.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
niclas.jarlstam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 jun 2015, 09:28

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Bild

Den här kontakten har jag mätt på. På två av polerna får jag 5volt när tändningen slås på?
Fattar inte varför.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Hej,

Vet tyvärr inte vilket stift som hör till plusmatningen av bränslepumpen, kan du ha råkat mäta på något annat? Samt var det precis tändningspåslag som du fick värdet eller hela tiden? Mät jordpunkten externt och gå igenom alla stiften och se vad du får för värde som högst.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
niclas.jarlstam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 jun 2015, 09:28

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Jag hade 5v på stiften högst upp till vänster å längst ner till vänster å det hela tiden då tändningen var påslagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Hej igen,

Försök att kolla precis när tändningen slås på, på samtliga stift, då behöver man vara två personer, en som slår på tändningen och en som mäter (fast det kanske ni redan gjort?).

Ha det gott.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
niclas.jarlstam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 jun 2015, 09:28

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Ja det har jag gjort. Jag jorda svarta kabeln i karossen å mätte alla stift med den röda. För det är väl så man ska göra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Ja precis, det stämmer bra.

Den borde ge mer volt än så, dock vet jag inte om det är skillnad när den väl startat men känns som att den borde ge 12 volt precis när tändningen vrids om i några sekunder (fastän man inte startat bilen). Om du märker ut vilka stift du fick värden på så kan du försöka mäta när du väl fått igång bilen också (om den går igång igen), dock blir det lite svårare att komma åt och mäta men det kan vara bra att veta.

Men troligtvis är det pumpen som är dålig.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
niclas.jarlstam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 jun 2015, 09:28

Re: Gmc Savana -98 osäker på fel

Kan meddela att nu är bränslepumpen bytt samt filter å Bertha går bättre än innan :)
Dock så tändes service engine soon lampan :(
Vad gör man åt det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar