Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Framruta till Chrysler Stratus

Bilar eller reservdelar/tillbehör säljes
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Framruta till Chrysler Stratus

Bättre/"ny" framruta till en Chrysler Stratus årsmodell 1995-2000.

Perfekt tillfälle om du inte har halvförsäkring och rutan har spruckit?

Skicka gärna PM

Rutan skickas EJ.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Alskold
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:53

Re: Framruta till Chrysler Stratus

skulle behöva, lite långt bort dock
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Kan ta reda på frakten om du vill veta? :?:

Kan även ordna EXAKTA instruktioner om du vill byta själv, plus tips om inköp av lim osv. (fast kan bli svårt att få ut limmet "konstant" utan rätt verktyg, samt att få bort den gamla rutan.

Bytte på min förra Stratus, gick bra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alskold
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:53

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Ah, ne du, jag drar mig t.o.m för byta däcken :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Hehe, då är det tur att halkan är över :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alskold
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:53

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Kamremsbyte till Stratus, vad kan det tänkas kosta? :shock:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framruta till Chrysler Stratus

2.0 eller 2.5 liters motorn? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alskold
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:53

Re: Framruta till Chrysler Stratus

2.5

Helvete att byta tändstiften också, måste väl vara det när bilen känns "hackig/trög", ja, att man tappat 100 hästar typ.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Ajdå, du har 2.5 liters motorn (den har jag också i min Dodge Avenger), det är ganska kenpigt att byta kamremmen + vattenpumpen. Delarna kan du nog hitta billigt på ebay.com eller via Hansen Racing hos Mekonomen (billigast på ebay skulle jag tro, sök efter Chrysler Cirrus Timing Belt).

Att byta stiften är lite knepigt (de 3 innersta), övre insuget måste monteras ned och ny packning behövs till insuget, det är alltså några bultar att lossa (runt 20 st skruvar/bultar + några slangar till insuget och övrigt).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alskold
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:53

Re: Framruta till Chrysler Stratus

mm, förstod det.

Yes, har bytt de 3 främre och bilen blev lite piggare iaf, men de tre bakre har jag inte bytt än.

Min dosa till centrallåset sjunger verkligen på sista versen. Att mina nycklar inte fungerar av någon anledning utöver i tändningen gör det ju inte roligare om dosan sjunger. Hur kan jag smidigast fixa nya utan att behöva göra så mycket själv? Och finns det någon möjlighet att få nycklarna att fungera i resten av "hålen" ? :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Jag ska snart byta på min Dodge, verkar bli fint väder idag så det kanske blir att inhandla 3 tändstift :P

Har du startspärr i dosan? I så fall, vad du än gör, se till att dosan inte går sönder, då kommer du kanske aldrig mer kunna starta bilen.

Har du inte samma nyckel till dörrarna som till tändningslåset? Har du provat med startspray? Har du även provat byta batteri i dosan?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alskold
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:53

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Yes, startspärr i dosan.

Nycklarna går i runt om, men går inte att öppna/vrida, inte ens bakluckan. Hade stora problem förra vintern när dosans batteri tog slut. Jävligt kul att stå ute på landet och inte kunna öppna bilen :D

Jag byter batteri 1 gång om året (haft bilen i strax över 3 år). Den är dock avställd och obesiktigad nu, eftersom jag måste byta tändstiften bak. Det svider liksom att köra bilen när den inte känns helt 100.

Hur gör jag för att byta ut dosan? Vill ha en som inte är lika sliten (ingen plast kvar på knapparna ens, bara "piggen" kvar, under), skulle även vilja dra in larm. Är det svårt/dyrt?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Bakluckan ska inte gå att öppna med den "vanliga" nyckeln, men att det inte går att öppna framdörrarna var konstigt, kanske är ihopkärvat/rostigt eller utbytta lås.

Håll hårt om den dosan du har, det går till 99% INTE att skaffa en ny dosa, det finns en liten chans att man kan hitta på någon skrot men sedan måste du åka till Chrysler och se om dom kan programmera den till bilen (chansen är inte stor att dom kan det på just EU-sålda Stratus).

Larm rekommenderas inte.

Så var försiktig med dosan du har!

Lämna antingen in bilen eller byt stiften själv :P Det är inget som kan gå sönder, skruvarna sitter heller inte hårt, se bara till att göra det när vädret är fint och försök göra det snabbt så att ingen smuts kommer in i insuget (täck gärna för med något medans du skruvar på stiften).

Tändstift finns på Mekonomen, Meca, Autoexperten eller Biltema för en billig penning, sedan finns packningen hos Hansen Racing som du köper via t ex. Mekonomen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alskold
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 13:53

Re: Framruta till Chrysler Stratus

Ah, okej.

Jag har en dosa till som är i godare skick. Han sa dock när jag köpte den (bilhandlare) att han inte var riktigt säker på om den fungerade eller inte och att det kanske går snett om jag försöker, så den har jag inte ens testat.

Tändstiften har jag redan (bytt de 3 där fram). Billiga var de ju inte direkt heller, som med allt annat till bilen. :D Verkstan ville ha 1500 för att byta, är det rimligt?

Köper från Autoexperten. Endast där jag hittar delarna ^^
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framruta till Chrysler Stratus

:P se till att testa den dosan och se om den fungerar! :P

Jag rekommenderar faktiskt stift från Biltema, antingen EYQUEM eller BRISK som dom har, du ska ha med avståndet 1,1 mm tror jag, kostar runt 30:-/st på Biltema!

1500:- låter dyrt, men om vi räknar lite på det så köper dom in packningar (eller det kanske dom skippar, behövs inte riktigt), samt tändstift (kanske NGK för runt 60:-/st?), sammanlagda kostnaden för material blir runt 400:- om insugspackningar inkluderas annars runt 180:- för stiften.

Så arbetet kostar alltså över 1 000:- och de flesta verkstäder tar 800:-/timmen.

Så det tar dom alltså strax över en timme att byta stiften och det stämmer ganska bra (jag bytte de 3 innersta stiften idag, tog väl 1 timme och 10 minuter).

MEN det var inte alls svårt, se bara till att du har lite verktyg, några spärrnycklar, fasta nycklar och kanske en och annan stjärnmejsel, det viktigaste är att ha magnetsticka och magnetskål, otroligt lätt att tappa bort muttrar och bultar i motorrummet.

Man måste också veta vad man gör och vad varje del man lossar är till för, annars blir det kanske lite problem vid återmontering.

Men sammanlagt är det runt 18 bultar/muttrar och 4 slangar sammanlagt (stora/små).

Jag kan säga en sak, det blev en otrolig skillnad på min bil när de byttes (nu går den jämnt och tomgången är väldigt stabil mot tidigare).

Men för övrigt så är det ett någorlunda bra pris om allt inkluderas.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar