Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick Park Avenue -92a

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Päron
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 14:33

Buick Park Avenue -92a

Då jag äntligen blivit med amerikanare och medlem på detta eminenta forum :)
så tänkte jag ställa lite frågor också.

PA`n jag har är ju ingen ny bil så det finns ju lite fel här och där att ta itu med , (tidigare vana från skruva volvo... )
Det första problemet jag har är att när bilen står på tomgång och fläkt och ljus är på så har den lite svårt att ladda kommer inte upp till 12V , stänger man av å sen försöker starta så funkar det ibland och ibland inte utan får kabla igång den.
Batteriet ser ju inte så fräsht ut så vilket batteri behöver jag ? om d som sitter nu inte är rätt så jag får rätt iaf. tänkte väl mest på vilket amp d ska va .
Skall ta en dag här snart och göra rent i motorrummet så allt ser fräsht ut , inte för att det e skitigt nu men kan ju bli bättre.
elantennen är ju av så den tänkte jag koppla ur , tills jag fixat mig en annan, hör att motorn i den jobbar iaf.
Men prio ett ligger på att få igång så den laddar som den ska och behåller oxå.
funderar på om d finns en laddningsregulator å isf var sitter den ?
Har ingen manual eller så till bilen var kan man köpa det ?

När jag kommer igång sen med skruvandet och så , så blir det bilder och en egen tråd.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue -92a

Hej och grattis till nya bilen!

Om den inte ger ifrån sig mer laddning (bör ligga över 14 volt vid laddning) så kan det vara att batteriet inte laddas tillräckligt mot vad det ger ifrån sig, varav den blir svårstartad efter den stängts av, så det kanske inte är något fel på batteriet. Tips om batterier är att besöka en tillverkares hemsida, t ex. om du vill köpa ett Varta batteri så kan du kolla på deras hemsida (i ditt fall deras amerikanska hemsida) om vad de rekommenderar för ampere, cca, storlek etc., de flesta tillverkare har sådana tabeller. Såg t ex. att Varta listar 70 ah och 630 cca för din bilmodell och årsmodell, ju mer desto bättre tycker jag, även om en bil behöver 60 ah så hade jag minst köpt 65-70 ah osv.

Du kanske kan prova med ett annat batteri och se om det gör någon skillnad, om du har någon annan bil att låna ifrån, samt testa batteriet i bilen genom att ladda det separat och jämföra hur laddningen håller sig.

Det verkar finnas en separat laddningsregulator till din bil (många andra bilar idag har det nog inbyggt i bilens dator), när jag sökte på Hansen Racing så kom den delen med bland reservdelarna.

Söker du en instruktionsbok så finns dem nog enbart på engelska så prova kolla på ebay.com, de heter owner manual (de böcker som ligger i handskfacket). På ebay kan du även söka efter reparationsböcker vilket jag tror blir bäst i bokform till den årsmodellen, men det går även att köpa abonnemang på All Data DIY om man vill, eller köpa en CD eller nerladdning ifrån GM's hemsida (tror jag).

Hittade en antenn på ebay.com för cirkapris 380 kr + avgifter, har dock själv ingen erfarenhet av just denna antenn, här är länken: http://www.ebay.com/itm/Power-Antenna-A ... dc&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Päron
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 14:33

Re: Buick Park Avenue -92a

Tackar för snabba svar :) har inte riktigt den vanan från andra forum...
Jag köpte mig idag ett :oops: biltemabatteri dock från deras silverserie som e kraftigare 74amp 680 cca så d bör vara kraftigt nog iaf.
Visst inte så billigt men vet iaf att d kommer sitta ett nytt där iaf.

ok ska gå in å kika på hansen racing .

Idag när jag skulle kika på vad för batteri jag hade så låste upp bilen öppna huven , och i samma stund som innerbelysningen slockna så började efter vad vi luskat ut farthållar motorn å surra höll säkert på i ca 20 sec ??
sen tystna den .
Provat att låsa upp låsa igen öppna å stänga dörrar men den har inte surrat igen.
Denna va det som surra frenetiskt.
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue -92a

Jag tycker Biltema har jättebra batterier, så det blir nog perfekt med det.

Blev det någon skillnad med det nya batteriet?

Fungerar farthållaren bra i övrigt? Kanske är något glapp eller spricka i någon slang dit som fick den att surra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Päron
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 14:33

Re: Buick Park Avenue -92a

Har inte fått i det nya batteriet , då batterierna inte e fulladdade så satte jag d på laddning i går skall prova det idag e det tänkt .
Jag har inte testat farthållaren men en vän har gjort d och den verkade inte fungera...
Men tänker att det kan ju oxå ha att göra med att spänningen inte va så hög saker å ting drevs ju bara precis när bilen va på rull s a s.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue -92a

Ja just det, glömde bort att man måste ju ladda batteriet först.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Päron
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 14:33

Re: Buick Park Avenue -92a

Nya batteriet sitter i nu, dock så va det precis för stort men det får plats iaf.
Nu startar bilen direkt laddar och behåller laddning iaf när man kör och står på tomgång .
Bilden jag visade tidigare är väl för farthållaren och d var inte den som surra utan en kompressor som satt precis ovanför..
Kompressorn förser bakstötdämparna med luft för att ha bilen ivåg men jag antar att någon av d luftslangarna läcker för kompressorn går typ var 10 minut ,så kan man inte ha det...
Kompressorn tar alldeles för mycket kraft av batteriet, så nu e den urkopplad.

Farthållaren , c-låset fungerar inte antingen så e det någon säkring fast jag tror att c-låset är luftstyrt så om man har läck på luft tillförseln så... kanske det funkar sen om man lyckas fixa det.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue -92a

Aha, ja då drar det ganska mycket på batteriet om kompressorn går så ofta. Skönt att det andra ordnade sig, hoppas det går att hitta luftläckan och fixa den smidigt.

Ingen bromslampa som är defekt så att farthållaren inte fungerar?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kent
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 01:18
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue -92a

Om du fortfarande söker en original instruktionsbok eller verkstadshandbok finns de också på www.hortlund.se
Skriv svar