Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

motor stopp värme?

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Selma
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 apr 2016, 13:06

motor stopp värme?

Hejsan. Har en olds 62 med en 394:a.med ac, ej inkopplad. Kördes förra året med en Edelbrock 1405, original tändspole, acell brytarlöst och en "död" vacuum klocka till tändförinställningen utan problem. Hämtade hem bilen i slutet av mars, 12 mil från sin vinterförvaring, inga problem. Byter till ny vacuumklocka och en Rochester 4g. Får inte ordning på Rochestern så jag sätter tillbaka Edelbrocken.
De som sen händer är att motorn lägger av, vid körning i sakta fart efter en mil ca. Väntar en halvtimme o sen får ja igång bilen. Märker att soppaslangen och tändspolen är heta, så jag drar om soppaslangen (hänger fritt) och byter tändspole. Provåker och samma sak händer igen, rullar sakta i trafiken. Väntar länge o sen kan ja åka hem igen. Har även ny termostat.Motorn stannar även under tomgång efter en stund.
Så, de nya är en vacuumklocka,som iof gjort så jag kan ställa tändningen rätt, 5gr.BTDC.Finns även en delvis ny vacuum slang från förgasaren till fördelaren.annars är de ingen skillnad. En del säger ånglås som ja inte haft problem förut. Kan iof sätta en spacer under förgasaren.
Alla råd o tips mottages tacksamt.