Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

USA-importera katalysator

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Krokko
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:56
Ort: Umeå

USA-importera katalysator

Hoppas ni alla har en bra sommar med varm sol, kall öl och inte tvärtom!

Jag som jobbar medan solen skiner ute har lite funderingar på katalysatorer och undrar om ni har någon erfarenhet att dela med er av angående detta. Det är ju en rysligt dyr och tråkig investering, men nödvändig för att bilen ska få fortsätta rulla på våra svenska vägar. Har kollat bildelshandlare och en del bilskrotar och det billigaste alternativet för nya katalysatorer till en Cadillac landar på 5000/6000 kr per katalysator (det är två på SRX).

Kollar man Ebay så går delarna på ca 1500 kr styck exkl frakt. USA-import framstår ju som ett lockande alternativ. Frågan är bara om det fungerar med Svenska mijökraven och om bilen passerar avgasvärdena i Sverige?

Har en känsla av att riktmärkerna för avgasvärden i USA är lite annorlunda än i Sverige :) tex verkar det finnas katalysatorer som specifikt möter vissa standards för Kalifornien och vissa står Mexiko angivet.

Om någon här på forumet har beställt katalysatorer från USA tidigare och kan tänka sig delge era erfarenheter av detta så vore jag tacksam!

Ha det bra!
/Fredrik
Cadillac SRX 3.6L AWD 7-sits

Chrysler Grand Voyager 2007 3.3L
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: USA-importera katalysator

Tjena Fredrik!

Trist att du behöver byta bägge katalysatorerna, vad har hänt om man får fråga?

Ang. katalysatorer från USA så tror jag att samtliga bör fungera bra till din SRX utöver de som är till Kalifornien-bilarna, då utsläppskraven är extra stränga i just Kalifornien varav det kan skilja sig lite. Det kan också vara tvärtom så att de svensksålda modellerna har just samma krav som Kalifornien-bilarna men min gissning är att de svensksålda bilarna har de andra katalysatorerna, som är till bilar sålda i de andra delstaterna. Jag är tyvärr inte säker.

Gör som så att du kollar upp artikelnummerna på katalysatorerna via någon generalagent i Sverige, sedan kan du jämföra dem med artikel-nr/part-nr i annonserna på t ex. ebay. Skulle annonsen dock sakna part-nr så kan du dra iväg ett mejl till säljaren och fråga.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar