Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byte av stötdämpare bak på Seville STS

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
lennart47
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 maj 2017, 13:25

Byte av stötdämpare bak på Seville STS

Hej, jag har en Cadillac Seville STS 2002 inköpt 2007 (Exclusive Cars). När jag köpte den 2007 hade den gått 4 800 mil och har sedan dess varit avställd på vinterhalvåret, så den har nu gått 6560 mil, alltså bara 1 760 mil på 10 år. Vid senaste besiktning fick jag nedslag på bla:
"Stötdämpare (5.3.2), bak, båda sidor, dämpverkan otillräcklig".

Jag har varit i kontakt med en verkstad från forumets länklista och fått en prisindikation på 36 000:- att byta båda. Jag bytte framdämparna 2011 (vid ungefär 5 700 mil) men fick i efterhand höra att man inte hade behövt byta utan att det skulle gå att renovera till betydligt lägre kostnad. Ligger det något i detta?

Tacksam för tips och synpunkter.

Lennart
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byte av stötdämpare bak på Seville STS

Hej!

Får du något felmeddelande i mätarhuset om att stötdämparna/fjädringen felar?

Har du provat att läsa av ev. felkoder som hör till stötdämparsystemet?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lennart47
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 maj 2017, 13:25

Re: Byte av stötdämpare bak på Seville STS

Hej Avenger,
vid besiktningen kunde personalen avläsa felkoder men inget som har med dämpare/fjädring att göra. Den otillräckliga dämpverkan upptäcktes rent fysiskt, besiktningskillen tyckte att bilen verkade svajig när han körde runt huset och när vi stannat testade han med att helt enkelt trycka ner bakvagnen och genom att pumpa på några gånger i takt så lättade nästan bakhjulen från marken.

De felkoder som visade sig vid besiktningen (och även tidigare) var:
P0300 Enstaka/flera cylindrar, feltändning detekterad och
P0385 Vevaxellägesgivarkrets "B". För att kunna bestämma vevaxelläget men någon vidare precision måste det väl finnas minst 2 givare på någon kuggkrans. Dessa felkoder har kommit och gått i ett par år men jag har lyckats pricka in besiktningen när felkoderna varit kvitterade och raderade och motorsymbolen släckt. Jag har köpt ett diagnosinterface (ELM 327) men inte använt det. Jag antar att man ska ladda ner en app för att kunna använda interfacet.

Lennart
Skriv svar