Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cadillac SRX...

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Cadillac SRX...

... något att ha? 3,6 l motor på 258 hk - kamrem eller kedja?
Övrigt om bilen, i det här fallet en -08.

Vore kul med en modern Cadillac och inte ett gammalt ök från 50-70 talet. De har förlorat charmen då ju "alla" ska ha en sådan, d v s en dussinbil numera - lika rolig som en Volvo :mrgreen:
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac SRX...

Ska du byta bil från Lancia Voyager? Eller blir det ett komplement?

Motorn drivs av flera kamkedjor, dock har det varit vissa problem med dessa, särskilt de tidigare årsmodellerna sedan motorn introducerades i GM's olika bilmodeller. Jag hade nog önskat att detta är åtgärdat, bara för säkerhets skull. Man kan dock ta problemen när de kommer också, blir nog bara ett par felkoder till att börja med varav man kan byta kedjorna, vilket bör gå rätt lätt (inga problem att göra själv om man mekat tidigare, lite specialverktyg kan behövas, annars inte så dyrt att lämna in heller tippar jag på).

Mycket fina bilar i övrigt, gillar verkligen designen, 08:orna är snygga!

SRX kombinerar ju en hel del olika modeller, typ en minivan (7-sits), SUV och kombi allt-i-ett. Standardmodellerna är RWD men gick att få med AWD också.

Lite synd dock att V6:an "bara" har en femstegad automat, lite roligare för förbrukningen med en 6-stegs, men det duger väl med en femstegs, fyrstegs hade däremot inte funkat..

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac SRX...

Kul att SRX inte är en dussinbil heller :D Absolut inte särskilt vanlig här i Sverige, såsom exempelvis Volvo XC60/XC90, BMW SUVar, VW osv.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Cadillac SRX...

Tack för svar. Nej Vojjen ska vara kvar. Vid sökning på delar förkommer det både rem och kedja, lite förbryllande - så jag vet inte.
Två kedjor skriver du??? Motorn bör väl vara en standard GM-produkt och sitta i många modeller?

Var inte SAAB inblandad i den här modellen?

Apropå äldre Cadillac så har jag givetvis inget mot dem, men det är ju inget man använder som bruks.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac SRX...

Sitter tre kedjor, samma funktion som det brukar vara för att driva de två kamaxlarna men man har delar upp det i separata kedjor så att säga, inga konstigheter att byta till skillnad mot hur det brukar sitta =)

Vissa reservdelssidor har byggt upp artikeldatabaserna så att de ska få så många träffar/besökare som möjligt, därav att det kanske förekom info om kamrem osv. Vilka sajter sökte du på?

Kul att Voyagern ska vara kvar =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krokko
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:56
Ort: Umeå

Re: Cadillac SRX...

Jag har en SRX sedan några år och jag tycker det är en riktigt trevlig och snygg bil. Genomgående hög utrustningsnivå gör inte saken sämre. Att Cadillac är premium märks bland annat på den tysta kupén och landsvägskomforten. 08orna är snyggare, framförallt interiört men det verkar ha sålts väldigt få 7-sitsiga av den generationen. Och den senaste generationen tror jag helt saknar möjligheten till extra säten. Första generationen får man å andra sidan sidan till vrakpris på Blocket.

Hursomhelst, hitta en SRX med AWD samt 7-sits så har du en riktigt praktisk och funktionell bil för alla situationer. Den är dessutom rejäl och är en riktig SUV när den sätts på prov. Jag har tex haft den till allt under de åt jag ägt den, har tom använt den som jaktbil. Dvs kört fram på skogsbilvägar och tryckt fram genom djupa lervällingar utan några bekymmer eller bottenskrap. Bilen har riktigt hög markfrigång vilket gör sitt till när det kommit några decimeter snö över natten eller man kör på råa timmerbilsvägar där stenarna gärna nyper oljetråget på en vanlig personbil.

Tycker SRX får lite kärlek när man kollar in svenska forum och artiklar men den har många fördelar och jag har aldrig sett en bil som bättre lever upp till ”Cross over” titeln. En bil för alla situationer och alla behov.
Cadillac SRX 3.6L AWD 7-sits

Chrysler Grand Voyager 2007 3.3L
Skriv svar