Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Nattljusanders
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 apr 2014, 10:34

Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Hej!

Har en Chrysler -99 3.5L (Som är till salu)
http://www.blocket.se/vi/53320252.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det klonkar någor i framvagnen när man svänger i låg hastighet.

Dock så är ett problem att bromsarna ibland slår till i hastigheter upp till ca 70km/h.
Det låter som om ABS.en kopplas in lite light, ett svagt bluddrande hörs.

Kör man långsammare och fenomenet inträffar så låter det som om ABS.en kopplas in och ett skrapande ljud uppstår i intervaller tills man bromsat ner till 0.km/h man känner ett starkt pulserande i bromspedalen, sedan när man börjar rulla igen så är ljudet borta.

Uppstår det pulserande ljudet så kan man ofta bara tucha till bromspedalen lätt så försvinner det.
Det är bra bett i bromsarna när man bromsar utan beskriven symtom. (OK på bilprovningen)

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

MVH
//Anders
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Hej,

Framvagnen kan vara många olika saker, har du tillgång till domkraft och lite verktyg så kan du hissa upp framvagnen och rycka lite och inspektera efter synliga fel om där finns några. Ett annat bra tips om man inte har verktyg/plats att meka är att göra en bilkontroll hos Bilprovningen, så kan de felsöka till ett bra pris.

Vanliga fel som jag ofta stött på är krängningsbussningar på samtliga bilar jag känner till, jag brukar alltid kontrollera dessa först. Men eftersom det bara är när du svänger vänster så låter det som något annat. Klonkar det ingenting vid väggupp och ojämnheter i marken i också? Det kan inte vara så lätt som att muttrarna till en stötdämpare är lösa i motorrummet (fjäderbenstornet)?

ABS:en låter som något fel med en ABS givare, prova plocka bort och rengöra, dock kommer du nog åt med hjulen på plats skulle jag tro. Det kan vara fråga om byte till ny/nya givare, vill du då handla billigt så väljer du exempelvis ebay fast med en lev.tid som gör att du nog får fördröja annonsen en aning.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nattljusanders
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 apr 2014, 10:34

Re: Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Hej!
Tack för svar och teori.
Ska se om jag kan rengöra ABS givaren.
Inget annat som kan vara orsak till att bromsarna ligger på och pulserar?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Hej,

Du menar att ABS:en verkar gå igång, eller ligger bromsarna emot generellt? Då kan det vara bromsoken som behöver renoveras om t ex. cylindern där i oken spruckit och hamnat snett. Ligger de även emot om bilen är avstängd?

P.S, bilen var billigt utlagd på blocket, ser fin ut. Gillar den motorn, den rätta som ska sitta i de bilarna.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Det priset för en sådan bil är alldeles åt h-e!
Vi sålde också vår -99 för billigt men många kan ju betala precis vad som helst för en gammal Volvo med dubbelt så många mil på mätaren. Tänkte nästan behålla vår som "sommarbil", lacka den ferrariröd, fejkade gälar framför bakhjulen och jalusier på sidorutorna bak och bakrutan och ta bort alla fabriksmärkningar. Sedan ut o gasa på motorvägen. Redan i standardskick flyttar de som man kör ifatt direkt. Barnsligt? Javisst, men kul! (har för många bilar redan)

Är mycket förvånad att kepagrabbarna inte ännu fått upp ögonen för denna linjesköna och grymma bil.
Nä, det ska vara tråkiga bilar som BMW, Audi eller Mercedes, d v s trista gubb- o familjebilar.

Ser fram mot när den första stylade 300:an dyker upp! (det går nog att plocka ut 50 häst till på något sätt)
Användarens profilbild
Nattljusanders
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 apr 2014, 10:34

Re: Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Hej Avenger.

Ja det låter som om ABS.en går i, det vibrerar och låter som en stor bålgeting samt så bromsar det farten något.

Ska skruva av hjulen i veckan och rengöra ABS sensorerna fram. Finns det sensorer bak med?

Ja jag håller med om att 300M erna är För billiga, blev erbjuden 5500 danska kronor igår + en samsung galaxy, avböjde bestämt. Vad fan tror folk? ;) Kan tänka mig att byta in den mot ett radhus i Lomma :)

//Anders
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Ja, det finns sensorer även bak. Men jag tror att de främre är vanligare att bli fel på, de utsätts nog för mer värme och andra påverkningar än de där bak.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sätilarobban
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 21 apr 2014, 20:38

Re: Chrysler 300M -99 Bromsarna ligger på ibland

Jag skulle nog kolla ABS Kransen och stålborsta den kolla så den inte är sprucken. om dom är mycket rostiga så rekomenderar jag att dom byts
Skriv svar