I dag besiktade jag min Grand Voyager-99 med 2.4 liters motorn och fick anmärkning på HC-värdet som var 127(max 100). CO var precis på gränsen för godkänt, 0.5, men co-värdet vid 2500 varv var 0.5(max 0.3)
Frågan är om mitt läckande grenrör gör att det blir fel värden?
Om det är länge sen oljan byttes, kan det hjälpa med byte av olja+filter? Jag har precis köpt bilen så jag vet inte när sista bytet gjordes.
Fick också anmärkning på svag handbroms. Jag tog bort ena skivan och handbromsbackarna var inte slut. Lite smörja av leder och vajer kanske hjälper?
Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
- tobbebobbe
- Minivan
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor 08 dec 2011, 08:11
- Ort: Rimbo
Re: Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
Är grenröret paj så tar den in luft där och lambdan känner av den ökade syreinehållet i avgaserna och säger åt datan att ge mer bränsle. Inget är ju 100% men det är en teori.
Fortsätter du köra med för hög hc så kan du bränna upp katten då den inte tål bränsle.
HC är oförbrännt bränsle i avgaserna.
Fortsätter du köra med för hög hc så kan du bränna upp katten då den inte tål bränsle.
HC är oförbrännt bränsle i avgaserna.
Jeep Wrangler -89
Dodge Caliber -07
Chrysler Grand Voyager -09
Dodge Caliber -07
Chrysler Grand Voyager -09
Re: Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
Ja du är faktiskt rätt ute.
Ett läckande avgasystem ger felaktiga HC värden.
Har varit med om detta på flertalet bilar.
Efter lite "tätatätt" eller svetsning så har det varit grönt ljus igen.
Så ja, din läcka i grenröret lär ställa till det.
Det är ju alltid en bonus med ny olja å filter ibland.
Handbromsen kan bero på att självspännaren inte funkar som den ska.
Be nån sätta sig i bilen.
Be denna trycka ner bromspedalen och när den är nedtryck, dra i handbromsen.
DÅ ska rullen med tänder på snurra.
Gör denna inte det så kan den inte spänna sig själv.
Rullen brukar väldigt ofta rosta inuti.
Ta loss den, och dela på den med 2 polygriper.
Putsa av rost och smörj med lite fett.
Sen borde den funka igen.
Ett läckande avgasystem ger felaktiga HC värden.
Har varit med om detta på flertalet bilar.
Efter lite "tätatätt" eller svetsning så har det varit grönt ljus igen.
Så ja, din läcka i grenröret lär ställa till det.
Det är ju alltid en bonus med ny olja å filter ibland.
Handbromsen kan bero på att självspännaren inte funkar som den ska.
Be nån sätta sig i bilen.
Be denna trycka ner bromspedalen och när den är nedtryck, dra i handbromsen.
DÅ ska rullen med tänder på snurra.
Gör denna inte det så kan den inte spänna sig själv.
Rullen brukar väldigt ofta rosta inuti.
Ta loss den, och dela på den med 2 polygriper.
Putsa av rost och smörj med lite fett.
Sen borde den funka igen.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Re: Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
Det första jag tänker på är en service med olja, oljefilter samt tändstift, eller om det möjligtvis kan vara katalysatorn. En lambdasond borde ge felkod, men även om den får dåliga värden efter att ha läst av katalysatorns avgaser. Fungerar Check-engine vid uppstart?
MEN, bilen läcker avgaser vid grenröret? Då kanske lambdasonderna reglerar luft-bränsle-bladningen åt hels*ke så att du får de höga värdena? Det finns även andra sensorer som kan orsaka felen, t ex. MAP-sensorn vid insuget, känner den av fel värden av insugsluften så blandar den fel bränsle..
Kan du försöka få ut felkoder? Vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, avsluta i ON, räkna hur många gånger check engine blinkar..
Tycker du borde göra en service (bilen ska ju rulla långt i sommar så det kan komma väl till pass ändå)
Sedan borde du kontrollera så att check engine-lampan fungerar, även om den inte lyser hela tiden så ska den lysa vid uppstart.
Försök också att täppa igen/reparera avgasläckan.
Ang. handbromsen, det kanske är rostigt/knöligt på insidan till handbromsbackarna? Så att dom inte ligger ann "jämnt". Hade det felet på min förra Chrysler Stratus, då slipade jag ned insidan av trumman/alternativ bromsskivan (beroende på om man har 4 disc-brake).
EDIT; Tobbe.., Räcket hann före:)
MEN, bilen läcker avgaser vid grenröret? Då kanske lambdasonderna reglerar luft-bränsle-bladningen åt hels*ke så att du får de höga värdena? Det finns även andra sensorer som kan orsaka felen, t ex. MAP-sensorn vid insuget, känner den av fel värden av insugsluften så blandar den fel bränsle..
Kan du försöka få ut felkoder? Vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, avsluta i ON, räkna hur många gånger check engine blinkar..
Tycker du borde göra en service (bilen ska ju rulla långt i sommar så det kan komma väl till pass ändå)
Sedan borde du kontrollera så att check engine-lampan fungerar, även om den inte lyser hela tiden så ska den lysa vid uppstart.
Försök också att täppa igen/reparera avgasläckan.
Ang. handbromsen, det kanske är rostigt/knöligt på insidan till handbromsbackarna? Så att dom inte ligger ann "jämnt". Hade det felet på min förra Chrysler Stratus, då slipade jag ned insidan av trumman/alternativ bromsskivan (beroende på om man har 4 disc-brake).
EDIT; Tobbe.., Räcket hann före:)
Re: Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
Tack för alla snabba svar!! Vilket kanonforum detta är!!
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Re: Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
Ledsen att kicka igång en tråd med detta, men jag lyckades byta till mig en Chrysler Voyager 2,4 -96. Bilen hade gått genom på blankt papper året innan av tidigare ägaren, efter han hade bytt sparklådorna som var genomrostade.
Bilen stod sedan bara avställd och obrukad hela det året, och besiktningsperioden hann att gå ut med cirka en månad vid bytet, så jag tog bilen till besiktning dagen efter, och fick då att bromsarna låg på fram, och hade för hög co2-halt (0,5). Rådfrågade då runt lite, och lite tvärnitar i högre hastighet och att köra slut på några liter fräsch bensin skulle lösa mina problem. Jag löste snabbt problemen med bromsarna, redan på väg från besiktningen, men fortsatte att tuffa runt med bilen och brände slut på cirka 3 fulla tankar med soppa under månaden som gick.
Åkte till besiktningen i förrgår igen, och fick godkänt på bromsarna, men co-halten var alldeles för hög fortfarande, eller snarare oförändrad. Kollade runt lite, och fick tips om att kolla så jag inte hade läckage från grenröret så luft/bränsle-blandningen inte blev åt fanders, vilket jag även läste här sen.
Mitt problem nu är att det är min andra bil jag äger, har bara haft körkortet sen januari, å har liksom aldrig mekat med bilar på det här viset. Finns det något enkelt sätt, förutom att lämna in bilen på verkstad, för att kolla upp vad som behövs åtgärdas, hur man enklast felsöker detta problem, vad man kan utesluta, å var man kan hitta tips om tillvägagångssätt?
MVH
Alex
Bilen stod sedan bara avställd och obrukad hela det året, och besiktningsperioden hann att gå ut med cirka en månad vid bytet, så jag tog bilen till besiktning dagen efter, och fick då att bromsarna låg på fram, och hade för hög co2-halt (0,5). Rådfrågade då runt lite, och lite tvärnitar i högre hastighet och att köra slut på några liter fräsch bensin skulle lösa mina problem. Jag löste snabbt problemen med bromsarna, redan på väg från besiktningen, men fortsatte att tuffa runt med bilen och brände slut på cirka 3 fulla tankar med soppa under månaden som gick.
Åkte till besiktningen i förrgår igen, och fick godkänt på bromsarna, men co-halten var alldeles för hög fortfarande, eller snarare oförändrad. Kollade runt lite, och fick tips om att kolla så jag inte hade läckage från grenröret så luft/bränsle-blandningen inte blev åt fanders, vilket jag även läste här sen.
Mitt problem nu är att det är min andra bil jag äger, har bara haft körkortet sen januari, å har liksom aldrig mekat med bilar på det här viset. Finns det något enkelt sätt, förutom att lämna in bilen på verkstad, för att kolla upp vad som behövs åtgärdas, hur man enklast felsöker detta problem, vad man kan utesluta, å var man kan hitta tips om tillvägagångssätt?
MVH
Alex
Re: Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
En tune up med oljebyte, filter och tändstift kanske gör sin del om den stått så länge, det är ändå bra att göra i vilket fall.
Kanske plugga för avgastippen och se om det pyser ifrån något annat ställe för att se om det läcker?
Kanske plugga för avgastippen och se om det pyser ifrån något annat ställe för att se om det läcker?
Re: Fel avgasvärden vid besiktning. Voyager 2,4
Ok! Tack för infon! Skall testa det så fort jag hinner =)