Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
rimme
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 17:44

TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Tjenare,
Fick på nya vinterdäck på mina gamla fälgar i dagarna, gött gött.
Nu varnar bilen för att ett däck är fel, 3 av sensorerna visar korrekt värde, medans ena givaren bara visar --- i displayen. Däcktrycket är kontrollerat och riktigt. Är det dax att byta sensorer? Eller finns det någon annan lösning? Vi snackade om det på däckverkstaden och han sa att det inte är några bekymmer att byta däcket och behålla den gamla sensorn, så jag hade väl bara otur att den gav sig precis då? Någon annan som varit ut för något liknande?

Mvh /
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Annons
Användarens profilbild
rimme
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 17:44

Re: TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Uppdatering, det är vänster bak som ej registrerar något värde. Jag flyttade det däcket till vänster fram, och satte då framdäcket där bak, samma problem, vänster bak registrerar inget värde, vänster fram gör det, alltså inte fel på sensorerna.
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Hej,

Visar den "--" i värde så antar jag att den ändå mottager en signal, eller får du felmeddelande om att den sensorn inte går att ansluta till? Om den får en signal så bör det vara sensorn som är defekt.

Provade du att köra med bilen under en stund för att se så att den hann programmera om sig (vilket den gör automatiskt kommer jag ihåg)? Jag tror inte att man enbart kan skifta hjulen utan att köra den, då det ligger kvar i systemet att det hjulet inte fungerar.

Om det är så att värde "--" betyder att den får signal så känns det dock som att den bör uppdatera sig direkt om man skiftar plats på hjulen, men det kanske även är fördröjning en liten stund på de som går att ansluta till, att bilen måste köras (men köras längre tid om en sensor varit sönder). Annars är det troligtvis att värde "--" betyder att den inte anslutit.

Oavsett så kanske det hjälper att köra en stund för att se om felet förflyttar sig med hjulet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rimme
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 17:44

Re: TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Jadå, jag har kört med den, enligt boken så ska man köra 10 min, över 24km/h, detta är gjort med råge,
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Aha, ja då var det konstigt. Man kanske skulle prova köra lite längre tid, med ett antal omstarter osv., samt nollställa först genom att lossa batteriet, se om det gör någon skillnad.

Det sitter nog separata mottagare till sensorerna då du kan se lufttryck för varje enskilt hjul, någon av dessa kanske är defekt.

Om det slutade fungera i samband med däckbytena så känns det som att en sensor lagt av, eller hände det några dagar senare?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rimme
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 17:44

Re: TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Batteriet har jag nollat, utan resultat, dom nya däcken fick jag på fälgen för någon månadsen, har bara inte satt på dom förrän nu, och det va samtidigt som jag satte på dom fälgarna som det kom, men dom har ju å andra sidan legat sedan i våras, men det konstiga är när jag skiftar däcket så är felet fortfarande på samma ställe, och där sitter ingen mottagare heller på den sidan, finns bara enligt serviceboken, höger fram, vänster fram, och höger bak, sedan kör den uteslutningsmetoden att där det inte finns mottagare så är det vänster bak.
Dessa är bara till för att se vilket däck som är vilket, och signalerna verkar ju faktiskt fungera då,
jäkligt knepigt detta.
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Ja då borde det tyda på något fel med huvudenheten, väldigt konstigt. Jag hade provat skifta hjulen och köra med dem en till två dagar, "bara för att" innan man går vidare med eventuell felsökning på en verkstad.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rimme
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 17:44

Re: TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Hmm en lite tanke jag kom på,
eftersom där bara sitter tre detektorer för att se vilken sensor som hör till vilket däck, så räcker det ju faktiskt med att en sensor i ett däck har gått sönder för att få felkod på vänster bak, (där det inte sitter någon detektor) och skulle nu vänsterbaksensor faktiskt fungera, så skickas den signalen från vänsterbakhjul till tex vänsterfram (om vi antar att den är sönder) detektor, och visar i EVIC vänsterbakhjuls tryck som vänsterframhjul. Är ni med hur jag menar? Skulle kunna vara en tanke i alla fall. Så det finns nog två alternativ, ta reda på vilken sensor som är sönder och byta den, eller ta väck alla fyra sensorer så avaktiveras TPMS automatiskt.
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: TPMS däcktryckssensorer Chrysler 300 -06

Fast om det är någon annan sensor som är defekt så bör den lokaliseras till det hjulet? =) Därför är det lite lurigt då den meddelar vänster bak som kopplas direkt till huvudenheten, de andra tre mottagarna är endast för lokalisering tror jag, alla ansluter till huvudenheten (gissar jag på). Prova kör med bilen under en hel dag efter att du skiftat hjul, tror att det kommer att visa att sensorn är defekt genom att felet flyttar sig till ett annat hjul, känns som det.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar