Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 19:10

Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Hej!

Bakluckan på min Pt Cruiser 2006 går inte att öppna, går bara med nyckel. Knappen händer inget når man trycker på den. Vet någon om det finns någon säkring som påverkar detta? Har inte lyckats hitta något om det. Om hela elknappen behöver bytas, vart hittar man en sån?
Senast redigerad av Avenger den lör 18 feb 2017, 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken och texten / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Hej!

Fungerar det med fjärrdosan eller behöver du vrida nyckeln i det mekaniska låset för att kunna öppna den?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 19:10

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Det är bara dörrarna som fungerar med fjärrdosan, bakluckan vill inte, men med nyckel går det att öppna där bak
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 19:10

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Det är bara dörrarna som fungerar med fjärrdosan, bakluckan vill inte, men med nyckel går det att öppna där bak
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Kärringen hade en bil som började så, centrallåset som gett upp då. Vet att det var lite knepigt att felsöka det :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Hej igen!

Bara för att förtydliga, du har alltså en knapp på fjärrdosan för att "klicka upp" luckan men denna fungerar heller inte?

I så fall måste det vara el-öppningen som felar i bakluckan.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 19:10

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Hej!

Nej fjärrdosan är inbyggd i själva nyckel och har bara två knappar en lås och en låsupp som styr alla låsa. Man måste trycka på knappen låsa upp för att kunna öppna bakluckan men luckan öppnas med en "touch" knapp som sitter dold under emblemet. Har lossat lite på panelen under men inte sett några konstigheter vid snabb titt. Däremot om den skulle behöva bytas vet jag inte vad man ska söka efter för typ av reservdel. Hittar ingen bra förklaring
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Hej igen!

Du får ursäkta mig, blandade ihop den med en annan bil.

PT Cruiser fram till och med årsmodell 2004 (tror jag att det är) har ett manuellt handtag (emblemet är ett handtag) för att öppna bakluckan, därefter (2005 och framåt) är det elektrisk öppning via en knapp under emblemet. Knappen aktiverar el-öppningen men luckan går även att öppna med nyckel då låscylindern är ihopkopplad med "låskistan" (togs bort efter 2007 tror jag).

Det kan antingen vara fel på knappen eller låskistan (el-öppningen i låskistan). Min gissning är knappen men det är bäst att felsöka den först så att man vet säkert.

"Touch-knappen" har för övrigt flera olika part-nr då det finns flera olika färger eftersom man tyvärr måste köpa hela emblemet med knappen integrerad. Engelska namn som går att söka på är "pad switch" , "liftgate handle", "liftgate latch", "liftgate touch pad", osv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

En helt ny knapp, blir väl cirka 1700 kr inkl. alla avgifter: http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-OEM-M ... tB&vxp=mtr

Jäkla dyrt med andra ord! Kanske skulle bygga om till en vanlig knapp / något som ersätter den andra istället, som är för utomhusbruk?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 19:10

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

tack för tipsen, ska ta och titta över det ordentligt nu. Har inte gjort några framsteg med snabbkoll på det. Någon som vet om man kan ersätta med tidigare årsmodellers manuella lucköppning i stället för den här elektriska touchpaden som öppnar?

MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Baklucka går inte att öppna PT Cruiser 2006

Hej igen!

Det blir väldigt mycket modifiering för att kunna montera det manuella handtaget som fanns hos tidigare årsmodeller.

Jag hade nog modifierat det befintliga handtaget / touch pad, och monterat en mer hållbar knapp.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar