Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vojje -05 sidodörr

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Vojje -05 sidodörr

Nyligen köpt bilen och förra ägaren hade precis bytt kabelstam (á 2 500 kr) till höger sidodörr. Nu behöver dörrens ändlägen programmeras för att den ska funka ordentligt. Märkesverkstaden tar 500 kr för att skriva ut en arbetsorder lät det som och vad slutkostnaden då blir kan man ju bara ana.

Finns det något enkelt sätt att fixa detta själv på?

(är innerligt trött på verkstäders monopolliknade marknad)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vojje -05 sidodörr

Hej!!

Menar du höger skjutdörr samt att den är el-öppnings-/stängningsbar?

Verkar som att man måste åka till Chrysler eftersom dom har DRB-verktygen :( :

POWER SLIDING DOOR LEARN CYCLE

Any time a power sliding door component is removed,
replaced, door adjustment is performed or diagnostic
trouble codes are addressed and erased, a learn cycle
must be performed. This learn cycle enables the power
sliding door control module to learn or relearn its critical
information (travel limits, resistance to door travel, etc.)
which allows it to perform properly and safely. To perform
a power sliding door learn cycle do the following:
(1) Obtain a DRB III, or equivalent scan tool.
Connect the scan tool to the vehicle and check for
any power sliding door system stored diagnostic trouble
codes, erase any stored codes. Operate the system
and check to see if any trouble codes return. If any
diagnostic trouble codes return, diagnose, correct and
erase the codes before performing the learn cycle. If a
DRB IIIt, or equivalent scan tool is not available, the
learn cycle can be performed by opening and closing
the power sliding door using any of the normal open/
close command switches. Be certain to cycle the
power sliding door through a complete open and
close cycle or the procedure will not be complete.
(2) Using the scan tool, Go into Test Routine Menu
and select a power open command.
(3) Select a power close command.
(4) The power side door learn cycle is complete.

..kan väl inte kosta 500:- att förbereda "arbetet" som är ett par knapptryck?? :shock:

Fasiken, jag blir jäkla sugen på att köpa ett eget DRB-verktyg (ej att förväxla med OBDII) snart, det går ju inte åka till verkstäderna om det ska vara sådana priser :x
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Vojje -05 sidodörr

Avenger skrev:Hej!!

Menar du höger skjutdörr samt att den är el-öppnings-/stängningsbar?
1
Verkar som att man måste åka till Chrysler eftersom dom har DRB-verktygen :( :
2
..kan väl inte kosta 500:- att förbereda "arbetet" som är ett par knapptryck?? :shock:
3
Fasiken, jag blir jäkla sugen på att köpa ett eget DRB-verktyg (ej att förväxla med OBDII) snart, det går ju inte åka till verkstäderna om det ska vara sådana priser :x
4
  • 1. Jo, skjutdörrarna är eldmanövrerade (går att öppna för hand :-)
    2. Det är det som är haken och EU kanske? borde reagera mot konkurrensbegränsningen precis som vid OBD? Bilägarna måste kunna klara av mera själva.
    3. Frågade om vad det kostade och de visste inte, men det framgick tydligt att en 500:ing inte skulle räckte långt. Får väl öppna för hand då!
    4. Kanske finns verktyg eller programvara att få tag på, har inte kollat?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vojje -05 sidodörr

Hej!

Starscan DRB-verktyg är Mopars egna, så det är väl inte egentligen samma sak som OBDII som är generalla motorkoder/styrning, DRB-verktygen kan gå in i varje modul som finns i bilen.. och i dagens bilar finns det flera hundra moduler, alltifrån dörrarna till bakluckan till stolvärme till växellådan osv.. =(

Det billigaste fristående verktyget kostar runt 15 tusen med frakten, kanske har ändrats lite sedan jag sist kikade.

Det tråkiga är att Chrysler (Fiat!?) tar ca 1200-1500:- kr för en sådan felsökning, så räkna med de priserna tyvärr :( ..tio sådana felsökningar så har du ett verktyg som klarar nästan alla Chryslers modeller :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vojje -05 sidodörr

Här var en dyring på ca 20 tusen med frakten:

http://www.ebay.com/itm/Chrysler-Starsc ... 2a2272dd1a" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även samma, fast beg., för 15 tusen såg jag :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Vojje -05 sidodörr

Om man har en OBD-läsare (förutsätter att alla stift är kopplade?) som ansluts till PC:n så finns väl allt i samma uttag i bilen, så det borde enbart vara en programvara som behövs. Får väl kolla runt lite...

De höga priserna som nämns beror väl på att det är ett komplett instrument, d v s med PC, skärm o s v. Det behövs ju inte för en hemmapulare.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vojje -05 sidodörr

10 tusen här :

http://shop.networkvehicle.com/DRB-III- ... -Kit-1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

=)

Även här..

http://autoenginuity.com/products-scantoolpc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vojje -05 sidodörr

http://autoenginuity.com/order.html" onclick="window.open(this.href);return false;

..dvs. man kan komma undan med runt 4 000:- med frakten, men man får nog läsa på lite mera så att deras "emulator" verkligen klarar det mesta som DRB gör :) ..dom hade en lista med fullständiga spec.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
buzen11
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 21:42

Re: Sv: Vojje -05 sidodörr

Tjena
Hur gick det för dig Anders.... lämna du bilen till Chrysler eller?
Har precis samma fel på min vojje-05 fast på vänstra dörren och är lite nyfiken hur du löste det och till vilket pris.

Trevlig sommar// Johan

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Sv: Vojje -05 sidodörr

buzen11 skrev:Tjena
Hur gick det för dig Anders.... lämna du bilen till Chrysler eller?
Har precis samma fel på min vojje-05 fast på vänstra dörren och är lite nyfiken hur du löste det och till vilket pris.

Trevlig sommar// Johan

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
  • I samband med Airbag-varning där jag själv med lite trix konstaterade att de var en G-sensor/givare som var kass kollade jag upp detta innan jag gjorde något och då visade sig att de var recall på detta. Lämnade in bilen till Hedins och det var ett klokt val då arbetsinstruktionen för att fixa felet var på hela 18 sidor! Det var byte av båda givarna fram (annan typ), lödningar, nya kablar m m. I samband med det beställde jag en felsökning på dörren á 635 kr (anser det är för dyrt) då airbagsproblemet inte kostade något. Kan föreställa mig vad detta livstidsrecall skull ha kostat mig vid en fakturering.

    Det fel som uppgavs på sidodörren var låsmotorn vilket jag har varit inne på själv. Drivmotorn för dörrens transport fungerar. Mycket annat att göra har gjort att jag inte fällt ner stolen, tagit bort dörrpanelen och kollat upp motorn. Det kan ju var en mikrobrytare enbart? Det här är något jag ska göra i första hand.

    En ny låsmotor uppgavs kosta 18 000 kr hos Hedins. Den är förmodligen tillverkad av guld och andra ädla metaller? Kommer att kolla ebay om behovet uppstår.

    Det som oftast går sönder är kabelstammen till dörren och den byts på några minuter (kontakter). Den bytte förre ägaren utan att det hjälpte. Det behövs ingen omprogrammering vid byte av kabel och felet har inte med dörrens ändlägen att göra.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Vojje -05 sidodörr

Här finns dörrlås:
http://www.ebay.com/itm/Right-Sliding-P ... 13&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

till det facila priset av ca 270 kr!



ps varför röd text: Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer.
En liten bild på låset???
Användarens profilbild
buzen11
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 21:42

Re: Sv: Vojje -05 sidodörr

Tack för bra svar. Har tid för bilen på måndag ..... men för 18 000 har man ju lite roligare än att öppna och stänga en dörr ;-) ...... 270:- låter bättre.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vojje -05 sidodörr

Nu är bilagekvoten ökad, så det går att bifoga bilder igen :) ..eller om man vill använda någon extern tjänst såsom forumbilder.se eller dylikt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
buzen11
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 21:42

Re: Sv: Vojje -05 sidodörr

Jaha då har man haft bilen inne på växellåd-service och passa på att få dörren felsökt. Och som väntat var det kabel som var defekt..... men märkesverkstan ville ha ca 6000:- för det bytet :-( får väl spana lite på ebay så kanske man kommer lite billigare undan.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Vojje -05 sidodörr

Kabelfel! Det vanligaste felet på sidodörren är just den kabelpiska som går mellan kaross och dörr och den har en kontakt i varje ände. Den syns när dörren är öppen och man behöver inte ens böja sig för att se den. Ingen programmering behövs vid bytet. Ser ut att vara mycket enkelt att byta. Det är dock inte det felet på min bil =nybytt.

Finns på ebay för c a1100 kr ink. frakt (har bara gjort en sökning = kanske finns billigare?):

http://www.ebay.com/itm/Dodge-Caravan-C ... c6&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar