Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager -04

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager -04

Har lite strul med lådan.
När vi startar på morgonen så tar det en stund innan växeln vill gå i. Motorn varvar upp men ingen växel.
Provar mellan hela växel registret men ingenting.
Det kan ta kanske allt från 30 sek till 2 min innan växeln griper. Räknar nu från det motorn startas.
Tidsuppskattningen kan va lite sisådär. 5 sek känns ju som 10 min när man vill iväg:-).
Oljan är i nivå och den är röd och fin.
Filtret borde väl inte ha nåt med det att göra?!.

Vad tror ni kunniga vad skulle kunna vara problemet.

Hoppas på väldigt få som säger att lådan e sliten.

Ska tillägga att när man kört och säg gjort en till tre timmars stop så går växeln i som dom ska.

Arvid
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Senast redigerad av Avenger den tis 25 sep 2012, 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda Voyager -04

Hmm, då vill du inte höra detta.. :(

..vår gamla Town & Country (RIP) började likadant en morgon, 1-2 år senare fick man stå 20-30 minuter för att den skulle driva iväg (berodde ej på solenoiden i vårt fall utan det var lådan som var "slut"). Det finns ju inga band att justera på dessa 41TE-lådor så vi bytta olja och solenoid men det gjorde ingen förbättring, lamellerna var alltför slitna, det hjälpte dock lite med ett tillsatsmedel, men 2-3 veckor senare kom det tillbaks.

Våra problem började också på hösten när det blev kallare..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda Voyager -04

Tusan också. Dyr bil jag köpt:-(.
Lustiga är att har den stått en vecka eller mer så hoppar växeln i direkt.
Får beställa hem filter och tillsats och hoppas det gör susen.
Och har jag säg två år på mig så får vi kanske börja spara direkt då så man kan köpa ännu en.



Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda Voyager -04

Nu var detta bara min erfarenhet, kanske inte alls stämmer in på din bil. Det kan ju också vara turbinen kanske :roll: Den är ju inte lika dyr i inköp men kostar ändå lika mycket att byta som om det vore hela lådan =(

Det jag oroade mig över var när du skrev 2 minuter, det är lite väl lång tid för att det skulle vara något annat fel =/ Är det helt korrekt mängd olja i lådan nu? Kontrollera både med kall motor (på tomgång) och varm motor (på tomgång), det finns ju två streck/gränser, om man kan läsa av bägge så kanske man får en bättre uppfattning om vad nivån är då jag kom ihåg att det var lite knepigt att läsa av sa du.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda Voyager -04

Den var knepig innan ja men set visade sig att det var lite för mycket olja i. Det eller så har jag gjort fel hela tiden. Men när jag sugit ur ungefär halvlitern så var det hur enkelt som helt att se.
Dom pengarna för att byta turbinen finns helt enkelt inte. Ska klocka några morgnar när ungarna ska till skola och se hur lång tid det tar.
Känns ju som sagt som en evighet när man sitter i bilen och vill iväg
Men ska kolla stickan kall och varm.

Kall= nystartad?
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda Voyager -04

Usch vad tråkigt att det ev. är något fel på lådan nu också :(

Ja precis, kall = nystartad, eller njae, minst 3-4 minuter på tomgång iaf =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Växellåda Voyager -04

Det låter verkligen tråkigt, låter som att den skulle ha problem att få upp trycket när den är kall. Märks det någonting när den väl fungerar?

Jag ska skicka frågan till en kompis i Estland som är guru på automatlådor och som har renoverat ett antal sådana här lådor om det är något symptom han känner igen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda Voyager -04

Jag kom ihåg när vi skulle köra våran till ett garage (där den skulle stå avställd), gasen i botten och bilen klarade inte mer än 30 km/h.

Men hur långt hade din bil rullat? Våra symtom kom vid 30 tusen mil :shock: Sedan klarade den sig ändå till 36 tusen..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda Voyager -04

Avenger skrev:Jag kom ihåg när vi skulle köra våran till ett garage (där den skulle stå avställd), gasen i botten och bilen klarade inte mer än 30 km/h.

Men hur långt hade din bil rullat? Våra symtom kom vid 30 tusen mil :shock: Sedan klarade den sig ändå till 36 tusen..
När växlarna väl hoppar i så växlar den bra och nog kan den sticka iväg. Så den slirar inte eller iaf inget som jag märker av iaf. Har nog gjort några hårda växlingar men det har nog berott lite på mig också. Har gasat till precis i en växling.
Hur långt har den gått. Den närmar sig antingen 15 eller 16 tusen mil så långt har den ju egentligen inte gått.

Men förre ägaren drog hästkärra med den av och till men han påföll aldrig som den typen som kör racer med kärra på.


Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda Voyager -04

sverker skrev:Det låter verkligen tråkigt, låter som att den skulle ha problem att få upp trycket när den är kall. Märks det någonting när den väl fungerar?

Jag ska skicka frågan till en kompis i Estland som är guru på automatlådor och som har renoverat ett antal sådana här lådor om det är något symptom han känner igen.
Som jag precis skrev till avenger så när den funkar känns den helt normal. Växlar fint, inget motstånd i nedförsbackar utan känns helt ok.
Men som sagt några hårda har jag känt men några vet jag är mitt fel.

Du får hemskt gärna fråga honom.
Sen pcm,en fick bytas kan man ju lugnt säga att stora ingrepp som kostar mycket inte finns på kartan:-(.
Ja det är väl egentligen bara när den e kall. Vet inte riktigt om det är beroende på utetemp. Har gjort så även vid varmare utetemp fast då har ju oljan varit kall.
Ska ut och köra med den på tors och fre så ska ta och kolla hur lång tid det tar innan växeln hoppar i från det att motorn startats

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Usch vad tråkigt :!:

Först BCM:en å sen det här, hoppas att det hjälper med filter och tillsats.

Men skulle det vara så att lamellerna är slut så finns det flera alternativ, tyvärr inget av dom direkt billigt:

1.
Om du grejar att montera ur lådan själv, så kan du ju köpa ett "master" renoveringskit, då får du med i stort sett allt som behövs och sen lämna den till en firma som renoverar växellådor. Tror kiten ligger på 200-300 $
i USA (originaldelar förstås), frakt tillkommer. Vad en firma tar för att byta allt beror nog på vilken du frågar. Sen kan det tillkomma kalibrering på Aukt serviceverkstad när du satt tillbaks den.

2.
Oxå om du själv monterar ur lådan, köp en beg från skroten och byt, finns för ca 7000:-
Nackdelen är ju att man inte vet skicket på lådan.

3. Kan du inte göra något själv så blir det ju betydligt dyrare, det är ju arbetet som kostar skjortan på verkstäderna :cry:

Hoppas att Sverker får något bra svar vad det kan vara.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Har aldrig plockat av varken motor eller låda och har rätt dåligt med utrymme/verktyg att kunna göra det. Men isf skulle jag kunna fråga verkstan som pillade med pilen först om han skulle kunna jobba helg med mig nån gång.

En kille jag känner skulle nog.kunna skruva med lådan men ingen jag umgås med så känns ju lite dumt att fråga honom men det är ju också ett alternativ

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 00:08
Ort: Piteå

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

min gjorde sådär när jag hade för lite olja i den. nu säger ju du att du har stenkoll på oljan så det lär knappast vara det då. nytt filter kan mycket väl lösa problemet då åtminstone jag tycker att det låter som att lådan har problem med att bygga upp trycket.

Skickat från min GT-S5830 via Tapatalk 2
Chrysler Grand Voyager-97. *skrotad*
Chrysler Grand Voyager-98.
Chrysler Sebring LImited-05.

"har någon satt ihop det så kan man ta isär det igen, då kan man också oftast laga det."
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Ska beställa hem ett filter idag från staterna. Hoppas det löser lite av mina problem

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Ja det är väl så jag också känner det att det är problem att få upp trycket men jag kan ju ha fel där. Ska kolla oljor igen, frugan får titta hon med tror jag. Men fasen vad jag hoppas att lådan inte börjar ge upp totakt

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar