Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Jag har en Chrysler 300M-99 Har mycket dålig värme i kupen. Har bytt termostat utan resultat. Luftskruven går inte att öppna eftersom brickan den är monterad på följer med runt i plasthöljet med påföljd att det blev ett mindre läkage som senare självläkte. Jag har försökt få ut ev. luft genom att lätta på övre kylarslangen. Hur kan man åtgärda detta? Finns det någon som har ett beg. hus där övre slangen ansluts?
Senast redigerad av Avenger den fre 25 jan 2013, 20:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Hej o välkommen till forumet!
Vilken motor har du? 3.5:an?
Vilken motor har du? 3.5:an?
- Eagle_Vision
- Hedersmedlem
- Inlägg: 498
- Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
innan ni börjar kladda med olika krångliga moment så kan jag upplysa om att min chrysler vision -96 har knappt värme i kupén. jag trodde att blandningsspjället var sönder (vanligt fel på chrysler) eller att motorn som vrider det hade lagt av.
Så var inte fallet utan i mitt fall så verkar det vara så dumt att värmeelementet har kalkat igen. tyvärr har jag ej haft pengar till att få det igenomspolat med avkalkningsmedel ännu, men det är på gång.
Bara ett tips alltså, innan ni börjar riva ner halva bilen.
Så var inte fallet utan i mitt fall så verkar det vara så dumt att värmeelementet har kalkat igen. tyvärr har jag ej haft pengar till att få det igenomspolat med avkalkningsmedel ännu, men det är på gång.
Bara ett tips alltså, innan ni börjar riva ner halva bilen.
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Jag har en 2,7 motor.
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Hej igen,
Varför byttes termostaten, pga. för låg motortemp?
Vet du att vattenflödet är dåligt, känns det på returslangen till kylaren och/eller värmepaketet?
Kan du mäta temperaturen vid utblåsen nere vid fötterna om du sätter tempen till max och motorn är som varmast? Bör ligga på 67 grader celsius om allt fungerar.
Varför byttes termostaten, pga. för låg motortemp?
Vet du att vattenflödet är dåligt, känns det på returslangen till kylaren och/eller värmepaketet?
Kan du mäta temperaturen vid utblåsen nere vid fötterna om du sätter tempen till max och motorn är som varmast? Bör ligga på 67 grader celsius om allt fungerar.
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Jag bytte termostat för jag trodde det skulle bli bättre men fick exakt samma motortemperatur efter bytet.
Jag har i och för sig inte mätt temperaturen som du föreslår, men kan med säkerhet påstå att den inte kommer i närheten av det som du säger. Att växla mellan kyla och värme funkar förutom att värmen är mycket dålig.
Någon nämnde om ett blandnings spjäll. Är det svåråtkomligt?
Jag har i och för sig inte mätt temperaturen som du föreslår, men kan med säkerhet påstå att den inte kommer i närheten av det som du säger. Att växla mellan kyla och värme funkar förutom att värmen är mycket dålig.
Någon nämnde om ett blandnings spjäll. Är det svåråtkomligt?
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Vad ligger motortempen på, som den ska normalt? Eller ligger den lågt?
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Den ligger väl normalt. Nu står det inte några grader men den ligger i mitten av mätaren precis under det grövre strecket.
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Locket till expantionskärlet håller inget tryck, för om jag öppnar när motorn är uppe i full temperatur finns det inget övertryck. Kan det påverka.
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Sitter väl inget expansionskärl på denna bilmodell? Är väl ett trycksatt kärl tror jag, därför det är svårare att lufta systemet (andra Chrysler-modeller sköter dessa själv med ett expansionskärl).
Man ska koppla en slang till luftventilen och stoppa ena änden i ett uppsamlingskärl, sedan fylla på kylarvätska tills det slutar bubbla ifrån kärlet. Därefter stänga ventilen och fylla till korrekt nivå i det trycksatta kärlet.
Locket på behållaren ska släppa ut övertryck, den kanske gör det hela tiden på din bil varav du inte märkte något tryck när du lossade på det? Fast då borde man hört att det pyste i och för sig..
Prova att köra bilen tills den når normaltemp och därefter bläddra igenom varje fläktläge (vindrutan, mot fötterna osv..), och emellan varje läge ändrar du mellan varmt och kallt men pausar 5-7 sek på kallt och sedan på varmt. Dvs. sammanlagt tar det väl 1-2 minuter att utföra det testet. Till sist sätter du läget till fötterna och högsta temp, känn med handen om det nästintill blir obehagligt varmt.
Man ska koppla en slang till luftventilen och stoppa ena änden i ett uppsamlingskärl, sedan fylla på kylarvätska tills det slutar bubbla ifrån kärlet. Därefter stänga ventilen och fylla till korrekt nivå i det trycksatta kärlet.
Locket på behållaren ska släppa ut övertryck, den kanske gör det hela tiden på din bil varav du inte märkte något tryck när du lossade på det? Fast då borde man hört att det pyste i och för sig..
Prova att köra bilen tills den når normaltemp och därefter bläddra igenom varje fläktläge (vindrutan, mot fötterna osv..), och emellan varje läge ändrar du mellan varmt och kallt men pausar 5-7 sek på kallt och sedan på varmt. Dvs. sammanlagt tar det väl 1-2 minuter att utföra det testet. Till sist sätter du läget till fötterna och högsta temp, känn med handen om det nästintill blir obehagligt varmt.
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Tack för hjälpen. Jag ska testa det du skriver och se om det ändrar något.
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Hej igen!
Kan man ha en 92 graders termostat i min Chrysler 300M -99 ?
Kan man ha en 92 graders termostat i min Chrysler 300M -99 ?
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
Det ska sitta 82 graders minimum termostat som når 95 grader maximum temp om det blir så varmt, sedan sköter kylaren och fläkten resterande om det blir ännu varmare under sommaren, samma på både 2.7 och 3.5.
Re: Värme i kupen. - Chrysler 300M -99
hej har haft samma problem,
löste det på följande sätt, det blir luft kvar i värmepaketet.
Lyft framvagnen så att avluftnings skruven är lite högre än
värmepaket, starta motorn låt den bli varm, öppna avluftar
skruven, låt den vara öppen tills all luft har luftats ut, bara vatten skall komma ut.
Nu kan du prova sätta på värme fläkten, borde vara varmt, nu.
löste det på följande sätt, det blir luft kvar i värmepaketet.
Lyft framvagnen så att avluftnings skruven är lite högre än
värmepaket, starta motorn låt den bli varm, öppna avluftar
skruven, låt den vara öppen tills all luft har luftats ut, bara vatten skall komma ut.
Nu kan du prova sätta på värme fläkten, borde vara varmt, nu.