Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Nödvändigt oljebyte Chrysler Sebring 2.7 -2001?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Chrysler 4 ever
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 11 mar 2013, 23:44

Nödvändigt oljebyte Chrysler Sebring 2.7 -2001?

Jag har en Chrysler Sebring 2001 (V6:an på 2,7 l) och har hört att man måste byta olja två gånger om året nästan oavsett hur mycket, eller lite, man kör. Jag bytte i höstas och har på sin höjd kört ett par hundra mil sedan dess. Är det verkligen nödvändigt att byta nu i vår igen?
Senast redigerad av Avenger den tis 12 mar 2013, 10:31, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: Nödvändigt oljebyte

Nödvändigt och nödvändigt. Jag är nog fel person att säga då jag ligger och byter på 300 mil oavsett hur bilen har gått. Ta ut lite olja och kolla på den - ser den okej ut kan du säkert köra lite till på den.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nödvändigt oljebyte

Tyvärr så är det nödvändigt, 2.7:an vid de årtalen är OTROLIGT känslig och kan faktiskt haverera annars, det kan gå v'äldigt fort från fungerande bil till att motorn får skrotas :(

Det var först från 04-06 som Sebring 2.7 fick en uppgraderad motor som inte är så känslig mot att oljan sätter igen motorn. Gäller även 300M av samma årsmodell som du har.

Detta var anledningen till att jag köpte en 2.0 med manuell låda när jag köpte en Sebring -03..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Pally
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 21:24

Re: Nödvändigt oljebyte Chrysler Sebring 2.7 -2001?

Jag har aldrig hört talats om att 2,7.an ska vara så känslig. Jag har ägt en Sebring 2001 2.7 och jag bytte olja och filter en gång om året.
På företaget som jag jobbar på har vi haft två 2,7 ras. Och den ena va en Sebring cab som det rostat hål i oljefiltret ( ingen service där på många år ) Den andra en 300C jag kommer inte ihåg varför. Sebringen skrotades och vi renoverade 300C motorn. Men att byta olja ofta vilken bil det än gäller mår dom bara bra av Så lyd Avengers råd :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nödvändigt oljebyte Chrysler Sebring 2.7 -2001?

Det är tråkigt att den motorn av tidig årsmodell var så känslig, det är nästan ingen som få leva ut alla sin mil innan de havererar :( Jag hade varit extra nojig och bytt olja ofta, det är egentligen inte motorn som går sönder i sig utan det byggs upp oljeslam, man kan försöka skölja ur detta men ofta går det inte när det väl byggts upp.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Nödvändigt oljebyte Chrysler Sebring 2.7 -2001?

Hoppas jag att min nyköpta sebring 2.7 lx -01 håller sig :) gått 21300 mil.
Skriv svar