Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler stratus dör när jag kör

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Denrim
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 27 jun 2013, 18:55

Chrysler stratus dör när jag kör

Hej
Jag har problem med min stratus, 96:a. Det hela började med att bilen dog efter jag kört den ca 3- 5 km. Tempätaren i bilen rörde sig knappt så jag bytte termostat och nu fungerar den iaf. Men bilen dör fortfarande. Har pratat med några som är mer kunniga än jag och alla säger olika. Tempmätaren går upp till ungefär hälften och det är då bilen dör. Jag måste då låta bilen stå ett tag innan jag kan starta den igen.

Check engine- lampan lyser när den dör och jag har fått ut felkoderna:
1243 och 1155.

Är det någon som kan komma med en kvalificerad gissning. Har varit i kontakt med en verkstad som jag tänkt lämna in den på för att se om de kan läsa av koderna.

Tacksam för hjälp.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Hej!

Vad är det för motor? 2.0 fyra eller 2.5 V6?

Är du säker på att du fick koderna 43 och 11? (12 och 55 är ingenting man behöver bry sig om).

Koderna går att tyda på exempelvis Allpar's hemsida:

http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html

Citerar koderna nedanför:

43:

43 Peak primary coil current not achieved with max dwell time
OR
43 Cylinder misfire
OR
43 Problem in power module to logic module interface

11:

11 No ignition reference signal detected during cranking (bad Hall effect) OR loss of camshaft sensor (and, for cars with crankshaft sensors — which does not include the 2.2/2.5 — timing belt skipped a tooth or loss of crankshaft sensor).

Har du kontrollerat om den förlorar gnista eller bränsle när den dör, eller om det är bägge ock?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Tempgivare?
Kolla med en riktig felkodsläsare hos verkstad
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Denrim
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 27 jun 2013, 18:55

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Det är en 2.0a fyra och jag har dubbelkollat koderna. Bilen börjar hacka och sedan dör den.
Ska ta den till en verkstad på måndag tänkte jag för att låta dem läsa av koderna. Men han jag pratade med sa att det kan vara svårt på äldre bilar?

"Har du kontrollerat om den förlorar gnista eller bränsle när den dör, eller om det är bägge ock?"
Hur menar du då? Jag är inte bäst på att meka, men försöker gärna själv så förklara gärna.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Det går nog läsa av koderna på din 96:a, det var det året dom införde OBD2 på Stratus och alla andra amerikanska bilar, dock kan det vara så att den har kvar modulerna ifrån 95, och då fungerar det inte. Men ge det ett försök, borde inte vara dyrt hos verkstaden att bara koppla upp en OBD2-läsare, det kan man annars köpa själv.

Det låter som att det kan vara vevaxelgivaren som är dålig, med tanke på kod 11 och 43, chansen är väl nästan 80-90% att det är den sensorn.

Gnista kan man kontrollera om den får genom att dra en tändkabel och sätta i ett stift i den, sedan vrida igång tändningen och se om det slår gnistor om man håller kabel med stiftet mot exempelvis motorn.

Bränslet kan man kontrollera genom att spraya startgas i insuget och se om den startar.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Ja det låter som vevaxelgivaren faktiskt
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Här får du en liten "heads-up" angående priset på sensorn (om det nu är den som felar):

500:- med frakt ifrån USA:

http://www.ebay.com/itm/Advantech-7M5-E ... 8a&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..det är samma både till 2.0 SOHC motorn och 2.4 DOHC (2.4:an finns dock inte i Sverige, enbart om någon importerat).

SOHC = En överliggande kamaxel (Single OverHead Cam)

DOHC = Två överliggande kamaxlar (Double OverHead Cam)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Denrim
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 27 jun 2013, 18:55

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Var på verkstaden idag och de fick ut felkoden P0351- tändspole A, primär/sekundärkrets.

Så jag tänkte köpa mig en begagnad tändspole. Hittade

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=24305947" onclick="window.open(this.href);return false;

Att den kommer från en annan årmodell borde väl inte spela någon roll?

Fanns ju betydligt billigare på ebay men inte tid att vänta.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Jag hade aldrig köpt den för 700:- beg. ..har själv två bilar med samma tändspole/modul och det är ett ganska vanligt fel, först börjar det rycka och det kan gå så långt att den blir dålig att den inte startar. Men finns kod nr 11 kvar när du försöker få ur koderna själv?

Det är en chansning att köpa tändspolen om den inte är defekt, ännu större chansning via bildelsbasen och de priserna.

520:- med frakten från Tyskland, går lika fort som hos bildelsbasen:

http://viewitem.eim.ebay.se/ZNDSPULE-ZN ... 40538/item" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Denrim
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 27 jun 2013, 18:55

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Tack för den:) hittade en från Tyskland som jag köpte istället, skulle skickas idag. Där sparade du 250 kr åt mig...så tack för det.

Har inte tagit ut felkoderna själv efter att jag varit på verkstaden. Vad tänkte du om felkoden 11? Antar att den är kvar, men jag kan kolla igen.

Vad menar du med att det är en chansning om den inte är defekt? Du tror inte det är det som är felet eller?

Gött med all hjälp man får här!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Det bästa är egentligen att man får en helt ny tändspole istället för en beg. :)

Felkod 11 borde vara vevaxelgivaren, känns fortfarande som att den är den som orsakar felet :( ..exakt de symtomen att den dör när den är varm och startar när den svalnat :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Avenger skrev:Det bästa är egentligen att man får en helt ny tändspole istället för en beg. :)

Felkod 11 borde vara vevaxelgivaren, känns fortfarande som att den är den som orsakar felet :( ..exakt de symtomen att den dör när den är varm och startar när den svalnat :(
Jag håller med Avenger, det är min erfarenhet åxo, men kan vara bensinpumpen. Alt en tempgivare som skickar signal till styrboxen
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Denrim
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 27 jun 2013, 18:55

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Bytte tändspolen idag och det hjälpte då ingenting. Vevaxelgivaren tror ni. Finns det något sätt jag kan bekräfta det på?

Pratade tidigare innan jag bytte tändspolen med en mekaniker som jag känner. Han trodde då på att det var tändspolen och/eller tändkablarna som ställde till det. Tror ni annars om tändkablarna?

Hörde idag ett ljud som jag inte hört förut, har dock säkert funnits där tidigare. Stod stilla med bilen och höll den på 2000 varv, då lät det som något knackade. Kan det hjälpa mig att lokalisera problemet?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Tråkigt! =(

Men då måste det nog vara vevaxelgivaren då den hade en felkod där tidigare när du kollade?

Kontrollera oljan i motorn då det knackar, kan även vara fel viskositet, när byttes den senast och vad hälldes i?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Denrim
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 27 jun 2013, 18:55

Re: Chrysler stratus dör när jag kör

Kollade felkoderna nyss igen och lampan visar
12 11 55.

Tidigare innan jag bytte tändspolen visade den 12 43 11 55.

Koden 43 har alltså släckts.

Oljan är inte bytt på 2 år. Vad som jag hällt i kan jag inte i huvudet, men det ska då vara rätt enligt manualen.

Men kan jag bekräfta att det är vevaxelgivaren på något sätt? Var hittar jag den? Tror jag vet på ett ungefär men inte helt säker. Finns det någon bild att kolla på? Har försökt googla.
Skriv svar