Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Hej!

Är skeva skivor fram ett vanligt problem på Sebring? Ratten skakar när jag bromsar och har blivit värre sedan i höstas förra året. Jag tror det är skivorna som felar och jag har köpt både nya skivor och belägg men har inte blivit färdig till att montera än. Det verkar vara att blir skivorna riktigt varma efter en hård inbromsning så blir de skeva. Det vibrerar alltid när jag bromsar men jag testade igår att bromsa hårt från 150 till stillastående och när jag sen körde igen och bromsade var det ett fruktansvärt vibrerande i ratten. 14 000 mil har bilen rullat nu.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Jag har aldrig märkt några problem med varken någon Stratus (samma plattform som Sebring och bromsskivor) och min nuvarande Sebring =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Jag har aldrig någonsin behövt byta skivor på någon bil jag ägt oavsett märke eller miltal och det är därför jag undrar. Kan tänka mig att skivorna kanske är av sämre kvalitet eller underdimensionerade men jag vet inte. Tyngden i fronten med V6:an kanske gör att skivorna kan slå sig. Jag har inte ens tittat på skivorna, kanske att de helt enkelt är slitna och blivit tunna och därför slagit sig. Jag köpte skivor och belägg billigt från Tyskland i höstas när jag märkte att det vobblade i ratten när jag bromsat hårt några gånger och efter att jag googlat lite och konstaterat det kan inte vara något annat än skivorna.

Hittade precis en video på youtube. Inte för att jag inte kunnat klura ut det men rätt kul att se för det är exakt vad jag ska göra på min bil!

" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Berätta hur det går vid bytet, om det är något synligt fel/tunna skivor.

Ja det är väldigt enkelt att byta skivorna, man kan även skippa vissa moment om det för övrigt ser bra ut med oket, men det bästa är att göra allting så det inte ligger emot något från beläggen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 29 jun 2013, 21:13
Ort: Stockholm/Haninge

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Skakar det bara i ratten så kan det även vara någon bussning i ex stabiliseringsstaget, pulserar bromspedalen så har nog skivorna slagit sig..
Hoppas det löser sig,det är inte kul att köra när det skakar.
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

SilverSurfan skrev:Skakar det bara i ratten så kan det även vara någon bussning i ex stabiliseringsstaget, pulserar bromspedalen så har nog skivorna slagit sig..
Hoppas det löser sig,det är inte kul att köra när det skakar.
Första bromsningarna när bilen stått och allt är kallt är utan vibrationer eller bara ytterst lite. Ju mer jag bromsar så skivorna blir varma ju mer vibrerar ratten. Det är bara när jag bromsar, i övrigt är bilen vibrationsfri i alla lägen. Drar jag bara i handbromsen vibrerar det inte alls. Allt tyder på att det är skivorna fram. På onsdag är jag ledig och våren är ju på väg här i Skåne (7° idag) så utomhusmek kan det kanske bli. :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Utomhusmek går ända ner till -2, -3 grader om man slänger på ett par bra arbetshandskar :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Avenger skrev:Utomhusmek går ända ner till -2, -3 grader om man slänger på ett par bra arbetshandskar :D
Så sant så! Jag rev ner en motor på en Saab 99 en gång i -10° utomhus. Men det var ju när jag var ung och dum! :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Fyy, -10 är ju för kallt :) Skönt att det "går mot våren" här i Sverige (om man vågar säga det redan nu) :) Massa plusgrader varje dag, härligt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 29 jun 2013, 21:13
Ort: Stockholm/Haninge

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Då du verkar bara ha skak i ratten och inget i pedalen så skulle jag kolla framvagnen.
Säger inte att det inte är skivorna men då skivorna "vobblar" så trycker dom på bromscylinder som i sin tur gör att bromspedalen pulserar..
Min Galant v6 skaka i ratten när jag bromsa och då var stabiliseringsstaget slut.
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Nog sjutton pulserar det i pedalen också! Jag har varit otydlig. Ju varmare skivorna blir ju mer pulserar det i bromspedalen och vibrerar i ratten.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Det var ju enkelt och smidigt att byta skivor och belägg fram. Inga konstigheter alls. Skönt när de tänk till vid biltillverkningen och inte krånglat till det när de valde bromskomponenter och hur de ska vara fastsatta. Nu är vibrationerna helt borta och ingen är gladare än jag.

:)
Användarens profilbild
SilverSurfan
SUV
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 29 jun 2013, 21:13
Ort: Stockholm/Haninge

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Som nya bilen nu då. :) Skönt att det gick smidigt.
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Det är väldigt smidigt att meka med bromsarna på dessa bilar, rätt fram om man säger så :)

Gott att höra! ..njae, bilen är nog gladare än du! :D hehe
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Har haft tur genom åren med mina bilar. Aldrig varit något problem att byta bromsar:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar