Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Automatlåda som spökar!!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
ubbe64
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 07:16

Automatlåda som spökar!!

Hej, har en Voyager CRD -05 med automatlåda. Den fungerar oftast bra men ibland händer det att när man bromsar in eller accar på så lägger växeln ur. Igår hände det även under motorvägskörning.
Växellådan var bytt då jag köpte bilen och har gått ca 5000 mil.
Jag har bytt olja och filter, Mopar orginal! Problemet fanns före oljebytet.
Jag har även kollat att jag har rätt mängd olja i växellådan. När jag bytte oljan så var den lite mörk till färgen men innehöll inga metallspån. Händer oftast när det är varmt ute!!
Kan det vara ett elektroniskt fel? Jag har även upptäckt att elfläktarna startar vid väldigt hög temperatur, långt över normal motortemp och ibland startar de inte så jag måste starta om bilen.
Finns det någon som haft ett liknande fel? Vore tacksam för svar.

/Urban Eriksson
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlåda som spökar!!

Hej,

Då har du en 2,8 liters diesel?

2,5 CRD = enbart manuell låda
2,8 CRD = enbart automatlåda

Jag har försökt få fram lite info angående dessa lådor men hittar inget konkret (eftersom det inte är så vanligt med diesel i USA, om alls), men jag tror ju att det är en "vanlig" chrysler-konstruktion på lådan anpassad efter VM-motors konstruktion på dieselmotorn.

Vilken olja hällde du i (ATF+4 MOPAR)? Samt hur mycket? Hur kollade du oljemängden efter att du kört en stund?

Ingen motorlampa som lyser? Fungerar motorlampan vid bilens uppstart?

Hur känns mellanrummer emellan NEUTRAL OCH DRIVE när du skiftar? När inskaffade du bilen? Har problemet funnits ända sen köpet? Och var det i sådana fall längesedan dom bytte ut lådan?

Kan ju vara länkaget till växelspaken eller solenoidpaketet som dummar sig eller datorn (TCM), du kan enbart ta reda på om det är länkaget till lådan som är lite slapp kanske, det andra behöver du åka och felsöka hos Chrysler.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ubbe64
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 07:16

Re: Automatlåda som spökar!!

Hej, det är en 2.8 CRD -05 diesel,växellådan var ny när vi köpte bilen och har nu gått 5000 mil. Felet fanns före oljebytet och efter det körde jag i ca två veckor utan problem. Har använt ATF+4 Mopar, har kollat oljenivån. Den växlar kanon när den fungerar som den ska. Blir nog att åka in till verkstaden o kolla med datorn.
Av alla lampor som lyser tror jag att det är motorlampan den till vänster längst ner som lyser o sen slocknar när man startar. Det som är konstigt är att felet har hittills uppstått vid varmt väder!! Elfläktarna går inte hela tiden när jag kör med ACn, ska de göra de?
MVH Urban
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlåda som spökar!!

Hej,

Hmm, så det händer enbart när bilen är varmkörd (tempmätaren stigit?) om man säger så? Kan mycket väl vara nödläge om inte motorfläkten går igång? Har den kommit så pass nära att den "kokat"?

AC-fläkten ska köra hela tiden (om du har igång AC:n), men motorfläkten drar igång efter 104 grader om jag gissar rätt (ska kolla manualen).

Bra att check-engine-lampan fungerar då :P

Det är omöjligt att se elektriska fel utan DRB-III-instrument som enbart Chrysler har tillhanda, då kan dom köra en fullständig diagnos på TCM (automatlådans dator) när ni provkör bilen, tyvärr så verkar det vara enda alternativet eftersom du säger att det uppstår när den blir varm, kan då vara tempsensorn till automatlådan som anske spökar :(

Men jag ska kolla upp lite mera, är inte så insatt i dieselbilarna tyvärr..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ubbe64
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 07:16

Re: Automatlåda som spökar!!

Hej har varit inne på Chrysler och kollat med datorn,det enda dom fick fram
var att strömmen till låda hade brutits ett antal gånger under färd vad han kunde se!!.
Meken trodde att det var kabel brått någons stans ,han sa lyft på batteriet!!! har kollat en del
kablar som går till styrenheten för lådan men ej hittat något fel!!! det finns ju en
massa kablar vet ej ext var jag skall leta.Jag har oxå sträckt vajer som går till
lådan,Har oxå kört så att växellådan får växla upp och ner(hårt) då funkar det fint!!
Kan det vara en solenoid som spökar eller kan det vara något med spaken!!
skall man kunna lega i fri lägen när man kör på driven??Jag tycker att läget mellan neutral och driven
känns släppt!!Det med elfläktarna var ok!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlåda som spökar!!

Kan vara jordningen till automatlådan, dra en extra jordkabel till TCM (datorn till lådan), bara fäst den mot ytterhöljet i stål, t ex. i en bult som håller TCM:en och sedan till batteriet, på många bensinare under 90-talet kunde detta förekomma, kanse kan vara något att kolla upp :roll:

Har du skruvat på vajern till lådan själv? Annars ska den vara lite "mjuk".
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ubbe64
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 07:16

Re: Automatlåda som spökar!!

Har kört i flera dagar nu utan problem!!! har dragit en extra jord från växellådans styrenhet till batteriet samt rengjort alla kontakter till växellådan, det var fukt i den främre stora kontakten på lådan om det
kan vara det som spökat får väl tiden utvisa!!!Annars går den som en dröm!! Vad är det man brukar
säga pepper peppar 8-)

Tack för alla svar !!!

Mvh urban
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlåda som spökar!!

Härligt att det verkar fungerar :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
t2johan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 jul 2017, 20:46
Ort: Klippan

Re: Automatlåda som spökar!!

Samma problem som ts..
Satte också en ny jordkabel och voila den växlar :lol:
Användarens profilbild
t2johan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 jul 2017, 20:46
Ort: Klippan

Re: Automatlåda som spökar!!

t2johan skrev:Samma problem som ts..
Satte också en ny jordkabel och voila den växlar :lol:
Funkade 2 dagar sen samma problem. Kopplade upp bilen mot datorn och den visa på ingen signal till solenoidpaketet..
Det visa sig vara ett relä som satt ovanför kylarbalken som strula, inte trasigt utan dålig kontakt bara så nu växlar bilen som den ska.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlåda som spökar!!

Gött att det löste sig!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar