Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
gripen
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 16:30

backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

har en chrysler 300c-05 som backvarnaren slutat att fungera på, det lyser rött på displayen bak i taket o piper konstant o så står det "service park assist system", nån som har nån bra ide vad det beror på? o vad jag kan göra åt det.
//GRIPEN.
Senast redigerad av Avenger den sön 19 mar 2017, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

Hej!

Kanske en dum fråga, men det sitter ingen smuts, snö eller dylikt på sensorerna?

Om du inte redan har rengjort dem, prova det först i så fall, därefter hade jag lossat varje sensor och sprayat rent kontakterna.

Fungerar inte det så kan du lägga i backen (motorn avstängd, tändningen på, parkeringsbromsen åtdragen) och försöka lyssna efter vilken/vilka sensorer som ev. är defekta, det bör inte komma något ljud alls ifrån dem i så fall, tror att de ska "klicka" svagt om de funkar (det gjorde de i alla fall på en bil jag hade, dock inte en 300C).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
gripen
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 16:30

Re: backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

dom är rena, ska prova att lyssna
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53

Re: backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

Sent svar men ifall du inte fixat detta ännu så kommer det ett litet tips. Jag hade samma fel på min 300C. Det berodde på att det läckt in vatten i sensorerna. Löste det genom att köpa fyra nya på Ebay. Part nr finns skrivet på själva sensorn. För att byta sensorerna måste du ta av stötfångarbeklädnaden bak men det går ganska snabbt.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

Jag fixade en Cadillac med fel på backsensorerna. Precis som för linkan berodde felet på att vatten trängt in i en sensor och efter detta hade den svullnat och slutat fungera. Jag köpte (åxå på ebay) bara en ny givare. Jag mätte motståndet på alla fyra givarna. Tre hade liknande värden och en gav inget värde. Jag bytte den som inte gav något värde och bilen mådde bra igen.
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

Bumpar upp denna tråd. Ska själv försöka mig på att felsöka mina sensorer på chevan. Inget ljud alls när man backar upp mot något. Knappen inne i bilen lyser, trycker jag på den så blinkar den några gånger o sen lyser den igen. Eftersom symbolen på knappen är en "P sensor" som är överkryssad, så antar jag att den är i avstängt läga om knappen lyser.


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

Får du något felmeddelande i displayen?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: backvarnare/park assist - Chrysler 300C -2005

Avenger skrev:Får du något felmeddelande i displayen?

mvh
Bara service park assist


I like turning money into noise!
Skriv svar