Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Färgkoder?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Färgkoder?

Hej!
Jag har upptäckt en gammal men dåligt lagad skada på bilen och ville ha färgkoden till den vita färgen.
Men på id.plåten i motorrummet finns det två olika färgkoder: PW7 och QW7.
Bilen har fortfarande originallacken kvar, men varför dessa 2 olika koder.
Vilken gäller?
Tackar! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färgkoder?

Hej!

Den primära färgkoden ä PW7 och den sekundära färgkoden är QW7, dock sammanfaller färgen under en och samma kod i detta fall, nämligen W7, då den färgen (Bright White) inte har någon pärleffekt/flerton. Notera dock att klarlack används/ska användas, vilket det görs ifrån fabrik vad avser den färgen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Färgkoder?

Tack Avenger för det snabba svaret!
Jag tänkte dock inte på klarlacken innan.
Får tigga lite av den också hos billackeraren.
Tack igen och ha en fin dag! Mvh laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färgkoder?

Tack detsamma, hoppas det löser sig med lackeringen!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Färgkoder?

Söker fortfarande, dvs det löste sig inte än. Försöker hitta någon firma som kan fixa lite färg till mig, men trots många löften har ingenting hänt.
Var kan man köpa sprayfärg på nätet för ett överkomligt pris? Vad har man för RAL-kod för just (P/Q) W7?
Tack igen! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färgkoder?

Hej igen!

Vad säger de om färgkoden när du frågat?

Ska du göra jobbet själv eller lämna in den? Om du gör det själv, är det sprayfärg på burk du söker eller billack i lösvikt?

Bäst färgmatchning får du om bilen lämnas in, då färgkoden troligtvis kommer skilja en del då originallacken slitits med åren (de kan då blanda till en färg som stämmer mer med verkligheten). Men om det bara gäller en mindre begränsad yta så lägger man nog inte märke till det så väl.

Vad är det som ska lackas om på bilen? Är underlaget av plast eller metall? Man måste tänka på att alla färger inte går ihop särskilt bra, varav en del sprayfärger osv. kan reagera med befintlig lack, så det gäller att vara försiktig och testa sig fram samt göra ett bra grundarbete.

E-butiker som säljer bilfärg efter färgkod är bland annat: Billackering.eu, Bilfarg.se, Lackman.se, Lackbutiken.se, med flera..

Mekonomen (Hagmans sprayburkar) eller Biltemas färger är däremot är inte blandade specifikt efter någon färgkod utan de är tillverkade för att matcha flera liknande färger, så de märkena bör man använda med försiktighet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Färgkoder?

Tack för svaret Avenger!
Ja, jag tänker fixa/snygga till själv. Det spelar nog inte större roll om det är burk eller spray. Sprayen kräver inte så mycket jobb efter, som burkfärgen gör. Jag menar med våtslipning och polering. Ytorna är inte stora och andra kanske inte lägger märke till, men jag gick genom bilen ganska noggrant och sett dessa lagningar. Den ena stort som en halv hundring (sedeln alltså) den andra är en tredjedel av den på ett ungefär.
Jag kommer nog att köra bilen till en annan billackfirma och ber de att mäta in färgen mer exakt och blanda till en liten mängd. Det är nog det bästa jag kan göra. Vet inte om att jag blir klar (lack) med bilen till 27 maj Power Start of Summer Meet, Hässleholm, men jag fösöker.
Tack för länktipset!
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Färgkoder?

Hej!
Jag vet att det är kanske fel att göra reklam för enskilda firmor här, men jag måste ändå nämna två företag som utmärker sig med en fantastisk service, tillmötesgående och hjälpsamhet. Utan de skulle inte min bil varit klar för säsongen.
Tack igen för Top'n'Trim i Helsigborg för cabbyte och Lack och Verktyg i Kristianstad för att ni tog fram rätt nyans för lacken!
Ha en fin dag allihopa!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Färgkoder?

Om bilen är några år gammal duger inte färgkoden enl. en bekant som är lackerare. Lacken åldras också. Fick förr missnöjda kunder när han lackrepat med färgkod för att det inte stämde. Nu åker han in (eller tar med del) till färgleverantören som med ett elektroniskt instrument bestämmer vilken den riktiga koden är. Avviker ofta på äldre bilar.
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Färgkoder?

Hej Anders Ason!
Tack för tipset, men det var precis så som Lack och Verktyg gjorde. De polerade upp lacken i ett litet område innan mätningnen, sen blev det mätning på tre olika ställen med fyra mätningar på varje. Sen kopplades mätapparaten i en dator som räknade upp varje ingrediens (färg) på tiondels gram per kilo färg. Sen räknade ut datorn hur mycket ska man ha i en sprayburk, men då gick siffrorna ner till hudradels gram per ingrediens. Det var rätt spännande, ty det blev sex olika färger inblandade. Sen fixade de en en sprayburk med denna vita (Bright White W7) färg. Sen det var dags att göra jobbet hemma. Slipning av den gamla bättringen med 600 och sen med 1000 våtslip. Maskering och prime-ning. Näst sist fyra lager färg, med våtslipning efter den första och andra sprayningen. (Maskeringen av.) Torktiden var ett par timmar mellan lagren. Två dagar senare tog jag hand om hela bilen precis så som man skall göra med Meguiars produkter. Dvs spolning, tvättning, lera, rubbing med maskin (speciellt på de nylackade ställen) och vaxning till sist. Det blev så fint! Och förresten, färgen passade perfekt! Det syns inga(!) nyansskillnader tack vare en noggrann färgmästare och mätningarna.
Tack igen Lack och Verktyg!
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Färgkoder?

Intressant berättelse, det var verkligen proffsigt. Kul. Du verkar själv ha gjort ett riktigt bra arbete och vem var det nu som sade att vitt är vitt och svart är svart? Din vita hade alltså sex! olika kulörer inblandade och då kan man verkligen prata om precision. Vadå färgkod :mrgreen:
Roligt att du blev nöjd.

Hursomhelst är ändå lite nyfiken: Hade den nylackade delen avgränsade kanter eller var den en del av en större yta?
Anledningen till frågan är om du fick använda s k övertoningsspray (som är mest lösningsmedel), vilket ju är en produkt som enbart brukar finnas inom lackeringsbranschen?

Du känner väl också till att burkarna har ett bäst före datum?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färgkoder?

Kul att det ordnade sig! :D Släng gärna upp en bild eller två!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Färgkoder?

Hej!
> Anders Ason: det var (såg inte från början, men när jag började fingranska så såg jag några gamla lagnigar till) några mindre på höger bakskärmen. Gjorgde misstaget att inte täckte/maskerade större bitar så att sprayningen stänkte över maskeringstejpen och blev lite skarpare kanter. Då blev det mer jobb, så jag var tvungen att våtslipa (med konstant rinnande vatten och 1000 papper) en större yta än det var tänkt från början. Sen när jag kom till rubningen så tryckte på maskinen lite försiktigt och gick genom flera gånger på ytan. Sista momentet var vaxning, men det gjorde jag helt för hand. Avtorkning för glans med microfiberduk. Omlackningen syns om man fingranskar och vet var skall man titta, men färgnyansen matchar. Vet inte om det syns på bilderna, men det finns fyra st omlackade områden på höger sidan.
> Avenger :) Och så några bilder.
På vänster sidan ser man även den nya cabben och den osakadade (ej omlackade) vaxade lacken.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Bilagor
Chr_vsidliten.jpg
Chr_hsidliten_02.jpg
Chr_hsidliten_01.jpg
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Färgkoder?

Gott! Berätta bara inte var och vad du gjort på bilen så är det ingen som märker något. :)

Försök få tag i en burk övertoningsspray om du behöver justera något på en större yta.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färgkoder?

Snyggt!

Bilen ser väldigt fräsch ut må jag säga! Om du vill så får du gärna lägga upp fler bilder, hade varit kul att se!

Trevlig helg.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar