Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

PCM

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

PCM

Har varit på Chryslerverkstad och bytt vevaxel sensor , dom säger den har två lägen ett till 48oo varv och det andra till max varv. Nu till problemet bilen varvar ej över 4800 varv , även sedan jag bytte vevaxel sensor, verkstaden har konstaterat att felet ligger i PCM eller databoxen, vet någon om det finns någon firma som kan reparera den eller hur man får tag i en box som passar, enligt verkstaden så måste det vara samma nummer som på den gamla och man behöver även imobilizern och nycklarna, Bilen är Chrysler Stratus V6 24v 1999, miltal 3200. Kollat i USA dom verkar ha unniversial boxar med senaste uppdatering , behövs ej programmeras , men undrar passar dom till en Svensk såld bil.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: PCM

Hej!

Aldrig hört talas om olika lägen på vevaxelgivaren, men men, det kanske stämmer...

Vad bytte dom exakt, du skriver att den fortfarande inte varvar över men att sensorn har två lägen enligt verkstan?

Läste igenom tidigare forumtrådar snabbt, men såg inget (tror jag inte) om när problemet uppstod från början? Har det alltid varit så sedan du köpte bilen eller kom det i efterhand? Om det alltid varit så, vet du när det uppstod för tidigare ägare? Såg även i tidigare trådar att remmarna var bytta, även kamremmen? Tänkte så att den inte monterats lite fel men då borde de dyka upp någon felkod.

Har verkstaden kikat något på fördelaren/kamaxelgivaren? Jag hade nog misstänkt den som möjlig felorsak, det är ganska vanliga fel på den motorn och dessvärre lite krångliga att byta, eller snarare så är det en del att lossa men särskilt svårt är det inte.

PCM:en behöver vara från en Europasåld bil om jag minns rätt, och som du säger så behövs modulen och nycklarna till startspärren vilket i princip är omöjligt att hitta tyvärr.

Förresten, har verkstaden provkört bilen med datorn uppkopplad?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: PCM

Hej och tack för ni vill diskutera. Det är så här , hade inlägg redan förra sommaren om Chryslern ang varv talet, bytte bränslefilter under vintern var trångt men behövde ej ta ner tanken. Hoppades på det bästa när våren kom , men nej ingen skillnad ,var då på en Chrysler verkstad för att testa bränsletryck, dom kopplade på datorn och fick felkod för vevaxel givare, bytte den felet var kvar, då säger verkstaden , vi har mätat och fått fram att det är fel i PCM, 58 ohm där det inte ska vara något, hur dom mätat och om dom provkört med dator vet jag ej. frågade är ni 100 på att felet är i PCM , svar ja.Bilen går som en dröm bara jag inte använder kick down eller manuellt över 4800 v, kan det visa fel så det är kammaxel givaren , inte roligt med en ny 18 år gammal bil och det kanske är ett fel så det blir skroten.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: PCM

Tjena!

Gött att det löste sig med bränslefiltret! Funkade det utan att ta ner tanken? Aldrig tänkt på om det går utan, jag lossade slangarna till evap-systemet och sänkte ner tanken, måste ha varit knapert med utrymme kan jag tänka mig!

Finns felkoden kvar på vevaxelgivaren de bytte eller visar den fortfarande fel pga. PCM:en?

Har varit med om att kamaxelgivaren inte givit någon felkod på två Chrysler-bilar som hade tändningsfel.

Glömde fråga innan, är det exakt vid 4800 varv som den stänger av? Hade varit bra att kontrollera det med OBD2-läsare vid körning (någon som sitter bredvid i så fall).

Var kamremmen bytt? Vet du hur felet uppstod från första början, om du kollar av med tidigare ägare?

Kontrollerat ASD-relät så att det inte är ärgat eller liknande? Orsakar troligtvis inte felet, bara en liten fundering.

Jag hade nog faktiskt kollat närmare på fördelaren/kamaxelgivaren..., dock är det svårt att säga något utan att ha felsökt bilen närmare så jag vågar inte säga emot verkstan.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: PCM

Hej , bränslefiltret bytte jag på 1 timme , lossade banden som håller tanken ,och tog ifrån slangen för bränsle fyllnad vid tanken då fick jag ner tanken så mycket att det gick att byta filter ,skulle jag göra det igen tror jag det är ännu enklare.
Har testat nu , varvet slutar att öka jämt före 5000v , han ligger kvar där och pendlar 200 v fram och tillbaka, men orkar ej över 5000 v. Verkstaden sa att felkoden var borta efter byte, men att felet var kvar och att det var längre in i systemet " databoxen" Kammrem med tillbehör är bytt före mitt köp, ägaren som hade bilen var en äldre man ,och vad han sade så använde han bara bilen att fin åka i samhället som han bodde i . Remmarna är bytt på verkstad och papper finns, felet fanns redan när jag köpte bilen utan att jag visste om att det var i Datorn , vi trodde alla att det var b. filtret, och kan säga det var inte vackert. Har en Saab 9-5 som stannade det var vevaxelgivaren då gick bilen ej. Ska kolla en gång till med Verkstaden. Kolla den här sidan och tala om sedan vad du tror. https://carcomputerexchange.com/ chrysler
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: PCM

Hej igen!

Ja precis, jag tänkte att du menade något sådant, precis så jag gjorde också, lossade tanken lite första gången (sedan hela tanken när jag behövde kontrollera en sak mer nog), det funkar inte om allt sitter monterat så att säga.

Jag tror inte de är bekanta med det gamla startspärrsystemet här i Europa, men det är värt att skicka en förfrågan i alla fall, om de kan anpassa modulen efter de andra systemen i bilen utöver immobilizern. Dock är jag fortfarande lite inrutad på fördelaren/kamaxelgivaren, det känns som att något kan vara fel där även om jag inte felsökt bilen på plats.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: PCM

Ställde en fråga till dem precis..

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: PCM

Nu börjar det hända saker, har talat med verkstaden, den som reparerade bilen har semester , men dom har inte mätt upp datorn, säger att det kan inte vara något annat , kammaxelgivare tror dom inte på , men lite knepigt skulle få pris på vad en sensor skulle kosta att byta, har läst här på forumet att man måste byta även fördelare ,det hade dom ingen aning om , hoppas att jag inte är ute på fel spår ang. fördelare. skall bli kul att höra vad du får svar. Tack.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: PCM

Hej!

Så verkstan har inte felsökt datorn/PCM:en överhuvudtaget?

Ja precis, man byter hela fördelaren.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: PCM

Hej , efter gårdagens körning så börjar jag tro att du har rätt ang kamaxelgivare, bilen börjar misstända redan vid 4500 men är med i varvet ända upp över 5000 , precis som att det inte tänder något ögonblick och så går den rent så håller det på ända upp i så mycket gas jag vill ge, verkstaden sade att det var 2 lägen på givaren och det övre fungerade ej, det stämmer inte,skulle det vara i datorn så skulle den ju vara helt död efter ett visst varvtal. jag ska beställa en ny fördelare från USA och byta om bilen blir sämre, som den är nu så är det inga problem att använda den, upptäckte igår att crusing inte fungerade ,fan tänkte jag mera fel, kollade då väldigt noga i motor rummet och se , fann en vacum slang som verkstaden inte hade satt dit. Fick inget riktigt svar ang, test av dator , personen som gjorde det har semester, jag forskar vidare nästa vecka.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: PCM

Om det visar sig vara fördelaren så hade verkstan nog inte så bred erfarenhet av dessa bilar (de visste överhuvudtaget inte ens att kamaxelgivaren var integrerad i fördelaren).

Har ännu inte fått något svar ifrån företaget i USA som säljer PCM, om det nu skulle vara något sådant, men jag tror fortfararen på fördelaren då det är ett ganska vanligt fel hos Stratus med 2.5 motorn.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: PCM

Får hålla med om att okunskapen om hur USA-bilar fungerar i allmänhet är ganska låg inom landet. Här har ex. vis SAAB/ANA detaljisten som köpts upp av Hedins och flyttat över det mesta (allt?) som rör USA-bilar dit. Har inte prövat dem än så det blir intressant den dagen kommer.
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: PCM

Har nu fått svar från verkstaden hur dom konstaterade att det var fel i PCM, dom säger att dom mätade fel ohm tal i kretsen av Vevaxelgivaren, kan det ha kopplingar till Kamaxelgivar fel så man kan chansa på att byta Fördelare, hur som helst en Fördelare kostar på Hansen R. 6500 kr i USA samma del 1100 med frakt , har bestämt mig att beställa en genom en släkt jag har där ,har man då tur slipper man moms och tull.
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: PCM

Har nu fått svar från verkstaden hur dom konstaterade att det var fel i PCM, dom säger att dom mätade fel ohm tal i kretsen av Vevaxelgivaren, kan det ha kopplingar till Kamaxelgivar fel så man kan chansa på att byta Fördelare, hur som helst en Fördelare kostar på Hansen R. 6500 kr i USA samma del 1100 med frakt , har bestämt mig att beställa en genom en släkt jag har där ,har man då tur slipper man moms och tull.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: PCM

Hmm, så de mätte upp detta vid de varvtalen eller?

Tull blir det ingen under 1500 kr om jag minns rätt, men Postnords avgifter och moms tillkommer, dock inte om du väljer att handla från en säljare på ebay som är ansluten till Global Shipping Program, då betalar du allt i förväg och slipper tänka på moms och andra avgifter här i Sverige.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar