Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Hej har en vibration i karossen från 90 och uppåt. kraftigare om man gasar och avtar lite om man ligger i jämn fart. Undrar om det kan vara bromsskivor eller en drivknut som spökar? Länkarmar är bytta och bussningar. Men när det kommer främst under accelleration så misstänker jag drivknut men är inte så kunnig så frågar proffsen här :)
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Drivknutarna brukar kännas tydligast när man svänger i gathörn. På din beskrivning stämmer det om ett hjul sitter löst och håller på att lossna, men de har du väl kollat förstås.
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Hör inget när jag svänger och hjulet sitter fast. Kan det vara bromsarna ? Men varför vibrerar det mer i bilen bara man snuddar till på gasen o sen avtar om man släpper gasen o ligger i samma hastighet?
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

[quote="Sebring1981"]Hör inget när jag svänger och hjulet sitter fast. Kan det vara bromsarna ? Men varför vibrerar det mer i bilen bara man snuddar till på gasen o sen avtar om man släpper gasen o ligger i samma hastighet?

Visst bromsarna känns lite ovala vid bromsning i mindre farter men att det skulle vibrera så pass kraft känns lite konstigt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Hej!

Hur uppstod problemet?

Då man inte har kört bilen så är det lite svårt att avgöra, men kan det vara däcken eller ev. obalans i hela hjulen? Eller kommer det från drivlinan, hur är det med varvtalen när bilen börjar vibrera? Varierar varven upp och ner?

Vad är bytt vad gäller upphängningen, även stagen till styrningen osv.? Gjort en hjulinställning?

Bara spekulationer som sagt..

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Köpte bilen igår :p och upptäckte under resan hem. Länkarmar är bytta. Svårt o beskriva felet men ska försöka .

Börjar kännas i 90 km/h och styrs av hur tung på gasen man är men vibrerar en hel del i 110 men gasar man då i 110 så kommer det rystningar direkt därav jag misstänkte en drivknut eller drivaxel då det styrs av hur jag gasar.

Bromsskivorna vet jag är lite skeva men tycker inte det skulle göra så det känns mer så fort man gasar bara lite.
Går hur bra som helst o växlar mjukt . Men känns i låga farter att den vobblar lite lätt så skivorna är ju dags att byta vilket fall som men tror ju inte det är huvud orsaken :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Aha, ja då har du inte haft den så länge :D Grattis till nya bilen förresten!

Enligt din beskrivning så kan det mycket väl vara någon drivaxel eller drivknut, dock svårt att säga helt 100% utan att man undersöker mer noga, blir lite av en chansning att byta.

P.S. En helt annan sak, hur är det med motorn i bilen, är den renoverad eller utbytt? 2.7:orna av de årsmodellerna är väldigt drabbade av "oil sludge".

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Tackar :D underbart skön bil. Vet faktiskt ej om den är renoverad eller ej. Går extremt tyst o oljan var bytt för 300 mil sedan ca . Hur förhindrar jag oilsludge då? Som i saab att man sköter oljebytena ?

Ska byta frambromsarna iaf o se vad som sker med vibrationerna :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Är det en låg- eller långmilare? Kanske har du tur med motorn, förhoppningsvis! Ja precis, att göra mer frekventa oljebyten hjälper åtminstone lite, dock avhjälper det tyvärr inte problemet i grund och botten.

Ja, det är riktigt sköna bilar att åka i!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Okej vad behöver man göra för att slippa problemen då? Den har gått 21000 mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Finns inte så mycket att göra egentligen, förutom en renovering. Den mest effektiva åtgärden är frekventa oljebyten. Har den så pass "många" mil så får man hålla tummarna att den är okej! =)

Årsmodellerna från 04 och framåt har en lite annan design som fixade detta problemet..., även många 2003:or...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Verkar ha haft frekventa byten. Vilken viskositet rekomenderas ? Hjälper inte om man kör en crc engine flush varje byte ?

Känt på drivaxlarna och den högra glappar in o ut rätt skapligt. Yttre knuten som är dålig då? För verkar ha läkt ut svart fett :p . Kan jag köra med det ett tag lugnt ?
Kan det vara detta som orsaker dessa vibrationer? Tar ju en stund o hitta delar...

Tips på bra ställen tas tacksamt imot :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Tjena!

Min personliga åsikt är att köra en motortvätt vid nästa oljebyte, därefter frekventa byten var 500:e mil med en viskositet på 5W-30 och helsyntet, samt att oljan ska vara API approved och godkänd enligt Chryslers märkning MS-6395.

Bästa är att köpa hem en dunk ifrån Tyskland, jag har god erfarenhet ifrån ATO24.de, de har en hel del olja som passar amerikanska bilmärken, här är några som uppfyller kraven för Sebring med 2.7:an:

https://www.ato24.de/en/search-5w-30?cat=0&q=MS-6395

Jag hade köpt fem utav dessa större dunkarna: https://www.ato24.de/en/amsoil-xl-5w-30 ... r-oil.html ...då har man till fyra oljebyten, pris cirka 1600 kr med frakt.

Ang. drivaxeln så kan du kolla efter denna på Rockauto.com i USA, tror att totalpriset blir cirka tusen kronor för en helt ny medräknat frakt, moms och Postnords avgift, till skillnad mot här i Sverige där Hansen Racing ska ha över 2 tusen.

Bästa är att byta den snarast, om det är den som orsakar vibrationerna.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Tack för superbra länkar :) blir att spana in lite närmre.

Ska jag köra med crc engine flush då eller finns andra? Bara kört med crc på en gammal saab som var helt igen koksad med tjärliknande olja. Efter 2 flush och byte av olja o filter blev motorn knäpptyst i alla ventil tryckare o allt som lät om den :D

Ang drivknuten så känns det ju som att det måste vara den i kombo med skeva skivor. Ruskar rejält om den sidan för det syns på passagerarsätet om man ligger i 90 och uppåt så skakar den loss rejält :D

1000 kr med frakt är ju som hittat. Får man ju ge som minst för beg på skroten
Användarens profilbild
Sebring1981
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 14 sep 2017, 07:24

Re: Vibrationer under acceleration Sebring 2.7-2001

Vilken axel är rätt då? Fanns ju med olika antal splines...

https://www.rockauto.com/en/catalog/chr ... embly,2288
Skriv svar