Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Vision-tråden

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Hej!

Det ska tydligen finnas larm på denna bilmodell enligt en annan användare, men alla har nog inte det.

Ang. batteriet så kör på minst 60-70 Ah och så högt CCA-värde du kan hitta. Man vill gärna ha ännu mer Ah men det är svårt att kombinera med storleken på batteriet. Se om du får plats med ett längre batteri än nedan angivet, dock är det ingenting som behövs egentligen.

De fysiska måtten är (enligt batteritillverkarnas hemsidor):

Längd: 242 mm
Bredd: 175 mm
Höjd: 190 mm

Poltypen är 1, vilket betyder att pluspolen är på vänster sida och minuspolen på höger sida.

Det är tyvärr många bilar som får problem med sina batterier nu i kylan.

Jag hade köpt ifrån antingen Biltema eller ebay.de (gärna något känt märke).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Aha. Vad innebär CCA-värde?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

CCA-värdet betyder hur mycket ström (Ampere) som batteriet kan ge vid kallstart (när batteriet och bilen är i en kall miljö). Mer specifikt, hur mycket ström batteriet kan ge under en halv minut i 0 grader Fahrenheit (vilket är cirka -18 grader Celsius) innan "batteriets effekt" börjar avta.

Eftersom vi bor i ett nordiskt land som Sverige så tycker jag att man bör ha ett så högt CCA-värde som möjligt, dock inte så att batteriet blir jättedyrt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sleeper
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 dec 2015, 03:27
Ort: Älmhult

Re: Chrysler Vision-tråden

Går det inte att köpa framlampor till dessa jää bilarna? Aa, EU lampor.

För jag tänker inte byta till US och behöva köpa hållare å hela skiten för tusentals pengar.

Idéer?

PLockade en lykta på skroten men den dög inte för SBP...
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Nytt och AKUT problem. Häromdagen funkade allting tipptopp. Idag, när bilen stått några dagar, så funkade inte torkarblad och spolarmotorn. Stendött. Såg att säkring nr. 10 var trasig så jag bytte den och kunde köra en liten sväng.

På vägen tillbaka så blinkar instrumenteringen till och säkringen går. Använde varken spolare eller torkarblad överhuvudtaget alls på åkturen.

Vad kan det vara för fel och vart ska jag börja leta?? Behöver ju de funktionerna i veckan när jag ska jobba. :(

Btw, blinkersen har också betett sig lite skumt på sistone när det varit kallt eller fuktigt ute. Då har de inte fungerat, men har man då blinkat till en gång med varningsblinkers (som alltid funkat) så funkar de perfekt sen efteråt.

Vad kan det bero på och vart letar man?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Tippar på att det är något fel med spakenheten, inte så jätteovanligt på Chrysler runt dessa årsmodeller. Spaken har väl alla dessa funktioner i ett på din bil? Både torkare, spolare, blinkers, varningsblinkers och helljus?

Vad du än gör, försök inte att öppna upp den, då kommer det att flyga dän massa små fjädrar och plastdetaljer vilket blir nästan omöjligt att få ihop igen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Tycker det är konstigt eftersom hel/halvljusomkoppling och blinkers funkar, men torkarna o spolaren blåser säkring?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Då torkarna och spolaren aktiveras via samma reglage/knapp på spaken så känns det som att det kanske blir kortslutning därinuti? =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Prova att koppla ur torkarmotorn (kontakten som går till motorn) och se om säkringen fortfarande går sönder.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Ska testa det imorgon.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Avenger skrev:Då torkarna och spolaren aktiveras via samma reglage/knapp på spaken så känns det som att det kanske blir kortslutning därinuti? =(
Här skrev jag fel ser jag, det spelar ingen roll att torkarna och spolaren går på samma reglage/knapp eftersom torkarna startar oavsett om man bara kör spolarvätska genom att trycka på knappen på spaken.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Det var en musjävel som hade tuggat av kabeln.

Btw, börjar bli dags för nya stift och sånt där pilleri. Nu är det ju så att min motor har ju fått nya toppackningar samt lätt planade toppar efter en kokning, så jag undrar nu, vilket typ av stift jag ska ha? Vill ju ej riskera att den börjar spika/knacka. Vill ha det till att det redan gör det en aning under belastning just nu, men då det blivit ett hål i avgasröret som ger smattrande ljud, så kan jag inte riktigt avgöra om det är spikningar eller avgasrörssmatter som hörs. Jag tycker det skiftar lite i karaktär hela tiden, men jag vill vara på säkra sidan.
Kallare stift är det väl man ska ha för att undvika spikningar/knackingar?

Rekommenderas det inte också att byta till annat stift vid planing eller är det bara jag som inbillar mig?
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Vad är det för batteri i fjärren med p/n: 04759021 till Chrysler Vision?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Hej,

Är lite osäker men tror att det var 1 st litiumbatteri CR2032 eller 2 st CR2016 (blir samma sak som CR2032). Är som sagt inte säker, kan vara CR2025 men tror inte det...

Bästa är att öppna upp och kika, har nog själv en gammal dosa här hemma någonstans (troligen i garaget) som jag kan kolla på imorgon.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Avenger skrev: mån 16 apr 2018, 01:30 Hej,

Är lite osäker men tror att det var 1 st litiumbatteri CR2032 eller 2 st CR2016 (blir samma sak som CR2032). Är som sagt inte säker, kan vara CR2025 men tror inte det...

Bästa är att öppna upp och kika, har nog själv en gammal dosa här hemma någonstans (troligen i garaget) som jag kan kolla på imorgon.

Mvh
Hur gick det? Hade du någon hemma som du kunde kolla med?
Skriv svar