Eftersom jag nyligen lyckats få min bil godkänd med dragkrok tänkte jag tipsa om hur jag gjorde:
Jag har en Yukon med originalmonterad dragbalk för 2" fyrkantsfäste. Av någon anledning blev max släpvagnsvikt aldrig införd i papprena när den importerades. Tyckte 2500:- för ett intyg + 3000:- för en krok var i saftigaste laget. Ringde besiktningsingenjören på min bilprovning och frågade hur jag enklast skulle göra. i o m att bilen hade optionkoderna för "tow package" och godkänd dragvikt för bilen angavs i instruktionsbok skulle det inte vara några problem. Bara jag kom med ett EU-godkänt drag vilket jag hittade på tyska Ebay för en tusenlapp inkl. frakt. Således lyckades jag spara 4500:- pga ett samtal. Jag skulle tro att detta funkar även på andra märken än GM så länge man har originalmonterad dragbalk.
Dragkrokstips
- Agentrullning
- Minivan
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04
Dragkrokstips
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Annons
- Anders Ason
- Pickup Truck
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56
Re: Dragkrokstips
Grunden numera är EU- typgodkänt fordon och drag = ingen besiktning bara att skruva dit.
- Agentrullning
- Minivan
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04
Re: Dragkrokstips
Inlägget gäller ej helbilsgodkända modeller. Då är det lika krångligt som förut.Anders Ason skrev:Grunden numera är EU- typgodkänt fordon och drag = ingen besiktning bara att skruva dit.
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99