Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dragkrokstips

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Dragkrokstips

Eftersom jag nyligen lyckats få min bil godkänd med dragkrok tänkte jag tipsa om hur jag gjorde:

Jag har en Yukon med originalmonterad dragbalk för 2" fyrkantsfäste. Av någon anledning blev max släpvagnsvikt aldrig införd i papprena när den importerades. Tyckte 2500:- för ett intyg + 3000:- för en krok var i saftigaste laget. Ringde besiktningsingenjören på min bilprovning och frågade hur jag enklast skulle göra. i o m att bilen hade optionkoderna för "tow package" och godkänd dragvikt för bilen angavs i instruktionsbok skulle det inte vara några problem. Bara jag kom med ett EU-godkänt drag vilket jag hittade på tyska Ebay för en tusenlapp inkl. frakt. Således lyckades jag spara 4500:- pga ett samtal. Jag skulle tro att detta funkar även på andra märken än GM så länge man har originalmonterad dragbalk.
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Dragkrokstips

Grunden numera är EU- typgodkänt fordon och drag = ingen besiktning bara att skruva dit.
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Re: Dragkrokstips

Anders Ason skrev:Grunden numera är EU- typgodkänt fordon och drag = ingen besiktning bara att skruva dit.
Inlägget gäller ej helbilsgodkända modeller. Då är det lika krångligt som förut.
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Dragkrokstips

Jo.
Skriv svar