Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Pålitlig pickup under 100 000 kr

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
kaffeberoende
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 01 sep 2015, 10:23

Pålitlig pickup under 100 000 kr

Hej,

Har faktiskt aldrig ägt en USA-bil även om jag många gånger varit nära. Nu har jag blivit pick-up frälst och funderar på att skaffa en amerikansk fullsize för lite äkta känsla.

Är det någon som har lust att ge lite input till vilken modell och vilken motor som förväntas ge mig minst problem och lägst förbrukning? I denna fas av mitt liv har jag inte tid att skruva själv vilket innebär att det fort blir höga kostnader om man måste reparera.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Hej o välkommen till forumet,

Har du några önskemål på årsmodell?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
kaffeberoende
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 01 sep 2015, 10:23

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Avenger skrev:Hej o välkommen till forumet,

Har du några önskemål på årsmodell?

Mvh
Tack för det!

Egentligen så ny som möjligt då jag kommer att köra den året runt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Bläddrade snabbt igenom blocket.se och det var inget brett utbud måste jag säga, tråkigt. Bilarna håller sig i pris fastän de har 10+ år på nacken, i och för sig kul för ägarna.

Kolla efter samtliga amerikanska Full-size såsom Dodge Ram 1500, Chevrolet Silverado 1500 och Ford F-150, fast du kanske även kikar på de större 2500 och uppåt? Jag hade gått efter bilens design och då tycker jag Ram är snyggast inom det prisintervallet, det finns dock inte så många "nyare" bilar för det priset, flest utav Silverado verkar det som (också riktigt snygga). Chevrolet Avalanche finns också, som är ett mellanting mellan pickup och SUV.

Du har inte funderat på en SUV annars? Finns grymma Dodge Nitro R/T, Chevrolet Tahoe och Suburban, Ford Expedition osv. och då blir det lite annan körkänsla mot en pickup av de årsmodellerna som budgeten ger. Det kan även vara värt att sträcka lite på budgeten då det kan ge tillbaka i slutändan, t ex. 10-20 tusen så att man ev. får det där lilla extra i utrustningsväg eller årsmodell.

Förbrukningsmässigt så spelar det ingen större roll om du letar efter en Full-size, ingen har en särskilt stor skillnad mot den andra om man säger så.

Kolla alltid upp bilens historik noga genom att exempelvis ta exempelvis en CARFAX-rapport, de finns förslagsvis med "månadsköp" där man kan kolla upp hur många bilar som helst under en månad för en engångssumma.

Ha de gott!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Joppe90
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 20:21

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Hej!
Också ny på forumet. Tänkte egentligen starta en ny tråd men tänkte att det är lika bra att köra igång här. Hur ser det ut med äldre pick-uppar? Tittat runt lite efter äldre varianter men det verkar inte finnas något större utbud...
Användarens profilbild
endurance
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 okt 2015, 09:38

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Hej, jag har nyligen köpt en Dodge Ram 1500, med en 5,7 liters v8 årsmodell 2005. Den har gått 11000 mil och är i mycket fint skick. Det är min första v8 och den är underbar att köra. Jag gav 129000:- för den.
Rekommenderas varmt om man står ut med en förbrukning på ca 1,7-1,9 l/mil (kör mest stan).Jag använder den inte som bruksbil utan köpte den bara för att stilla mitt habegär. Kollade även på Silverado och F150. Man ska ha tur om man hittar fina ex under 100000:- och man måste kunna slå till direkt då fina billiga bilar verkar säljas mycket snabbt.
Lycka till!
Användarens profilbild
Joppe90
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 20:21

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Repostar angående äldre pick-uppar. Någon bra handlare i Sverige som importerar? Tips på importörer i USA? Tips mottages gärna.
Användarens profilbild
Joppe90
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 20:21

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Dessutom, hur ser det ut med reservdelar?
Normalt köper jag från http://www.mister-auto.se/ men de verkar inte ha något för äldre amerikanare.
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Vill man ha så personbilslik komfort som möjligt så välj bil med spiralfjädrar bak, skall det vara flakbil så finns det väl bara Avalanche (båda generationer, fast G1 har torsionsstavar fram) och RAM (from. 2009). Annars har väl de flesta "Jeepar" / "SUVar" spiraler runt om.

Jag har kört Chevolet V8or sedan år 2000 och Pickuper över 10år, allt mellan Corvette och GMC pickup och som mest 3 olika samtidigt. Så det har blivit ett par. Funderar iofs. nu på en RAM :shock:


Och ang. reservdelar så tycker jag de är billiga, speciellt i USA. Jag handlar mestadels från www.rockauto.com annars blir det från de stora i Sverige som Klintberg, Åbergs, Hansen Racing mm.

Bromsklossar kör jag Hawk på Corvetten och EBC Green stuff nu på Avalanchen fast har Yellow stuff som skall på snart.

Pålitligheten är det inget fel på tycker jag. Men klart det går att hitta vrak som ingen brytt sig om...
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Joppe90
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 20:21

Re: Pålitlig pickup under 100 000 kr

Hej Stefan.
Tack så mycket för ditt svar.
Nu har jag någonstans att börja, om inte annat.
Skriv svar