Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Durango Hemi 04

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Limpan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 16:18

Durango Hemi 04

Tjenixen.
Har ett delikat problem.
Fastnade för en läckert svart Durango som verkar toppen enl carfax och alla möjliga kontrollmöjligheter.
Dock verkar handlaren ha en hel del klagomål på sig. Bilen står dessutom inte på företaget, utan på en privatperson som jag inte kan uttala namnet på.
Grabbarna som driver firman går heller inte ut med sina riktiga namn.
Vill dock gärna ha bilskrället…
Några tips?
Något som jag bör kolla på själva bilen?
När den väl är min så kommer jag nog aldrig att ha med firman att göra mer, bara bilen är ok.
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Durango Hemi 04

Själv hade jag hoppat. Men om bilen är fin, och du kan tänka dig att ta dig an ev fel el dylikt själv efter köp. Firman kommer med 99% inte att hjälpa dig.

Hur länge har #}>*•€@ innan ägt bilen?

Med kunskap kan fina köp göras även i sådana fall, men var vaksam.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Limpan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 16:18

Re: Durango Hemi 04

Nuvarande ägare (som jag tror har med firman att göra) här ägt den sedan januari.
Firman säljer den "för kundens räkning" och hade jag inte luskat om firman så är det ju inte ovanligt.
Inga konstigheter på besiktningarna.
Dock när jag sökte på "skuld och reg nr" så hittar inte systemet bilen. Ska ringa runt i dag, men det känns ju lurt. Vad skulle kunna vara dolt för fel?
Något liknande BMWs brustna bakaxlar på 328 modellen runt 2000?
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Durango Hemi 04

Killen har säkert inte ens brukat bilen, firma som inte går ut med riktiga namn är ju lika med skumrask. Men det behöver ju inte du bry dig om.

Dolda fel är mer Avengers gebit.

Märkligt att den inte finns i systemet, är ju såpass längesen ägarbyte skedde.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Durango Hemi 04

Länk till annons?:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango Hemi 04

Ring/mejla/SMS:a tidigare ägare och hör om bilen, går att få en viss ägarhistorik via Transportstyrelsen.se, logga in med e-legitimation och begär uppgifterna till din e-post (man får dem direkt).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Limpan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 16:18

Re: Durango Hemi 04

Japp. Just den.
Inga vidare vitsord den firman har..
Men bilen är grön på krono, transp, skatte, på bilprov, på allt, så den verkar ju ok.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango Hemi 04

Se till att kolla servicehistoriken noga, även med tidigare ägare, så att oljorna i axlarna, fördelningslådan, automatlådan osv. är regelbundet bytta.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Limpan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 16:18

Re: Durango Hemi 04

Varför känns det som att en durango från 2000 med 5,9 ser "maffigare" ut än hemin från 2004?
Hörde att ljudet inte blir "rätt " på hemi heller.. Ska man behöva välja en äldre?
Någon som har koll på för och nackdelar?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango Hemi 04

Tycker att bägge generationer kan se riktigt grymma ut beroende på hur de utrustas osv. :D Är nog en smaksak samt kostnadsfråga vilken man nu väljer.

Jag hade nog valt en senare årsmodell utav den generation som är av intresse, så att man slipper ev. fel som fanns i början.

Tror inte det finns några jättetypiska fel, man får se till så att bilarna är välservade, lyssna efter missljud och gå igenom dem allmänt. Viktigt att korrekta oljor använts, vad gäller alltifrån axlarna, fördelningslådan, automatlådan och motorn.

Man bör även försöka klura ut hur bilarna använts, hur de körts av tidigare ägare. Har de dragit tungt? Stadskörning? Hur har de förvarats? osv.. Tidigare ägares körstil återspeglas ofta till bilen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Durango Hemi 04

https://www.blocket.se/malmo/Toppenfin_ ... ?ca=11&w=3

Denna ser fin ut, verkar vara "panskis" körd också


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
J-J
SUV
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 14:54
Ort: Stockholm

Re: Durango Hemi 04

Limpan skrev:Varför känns det som att en durango från 2000 med 5,9 ser "maffigare" ut än hemin från 2004?
Hörde att ljudet inte blir "rätt " på hemi heller.. Ska man behöva välja en äldre?
Någon som har koll på för och nackdelar?

Det går att få bra ljud från hemi, med några små modifikationer. Om du ska titta på en 04, kolla hur den har klarat sig från rost. Det brukar komma på bagageluckan, nederkant dörrar, nederkant skärmar. Om du köper en så se till att fixa alla recall åtgärder, om det inte redan är fixat.
Dodge Durango 4x4 Hemi 5.7 Liter

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango Hemi 04

Tips om bilen är befriad från denna rost: På med rostskydd vid dessa skarvar omgående, så hjälper det förhoppningsvis lite, även om det ibland kan komma inifrån.

Recalls (återkallelser) kan man kolla upp på denna sida: https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls.html :)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Limpan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 16:18

Re: Durango Hemi 04

Det dök upp en fin äldre modell i hemstaden, känns helt rätt för pengarna.
Svart är den oxå.
Ska bara få den att låta lite mer.
Tack så hjärtligt för alla svar.
Skriv svar