Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Forumets projektbil!

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Forumets projektbil!

USAbilforum's projektbil!

Hela projektet kommer att presenteras på denna sida och kommer att bestå utav allt möjligt, bland annat förstärkning av automatlådan (funderingar finns över att blockera 1-2 lockup växellägena samt installera kylare osv.), andra planer är styling med Mustang-bullet-fälgar, nya strålkastare, huv, sportsystem och sedan kommer ev. trimning om vi hittar något bra. Vi kommer att behålla bilens unika blåa färg och design så inget kjolpaket eller liknande ommer att installeras ;)

Här är en bild på bilen INNAN PROJEKTET PÅBÖRJADES:

Bild

En bild på bilen IDAG:

Bild

UPPDATERING! 2012! - Saker som är gjorda på bilen än så länge:

-Renoverat båda dörrpanelerna med nya från en Chrysler Sebring Coupe

-Panel wood-look-alike från Chrysler Sebring Coupe - Nu motivlackerat Stars & Stripes

-Strippat bilen på 70 kg vikt (mer info kommer)

-Återställt el-systemet till original med bland annat larm, fjärrlås osv. EJ AFTERMARKET-SYSTEM LÄNGRE! HELT ORIGINAL!

-Inredning återställd till original - Nu monterat sportstolar och lite annat roligt.

-Bakre rutorna tonade, ganska extremt toning då den är helt kolsvart! - Fabrikstonat original.

-Original Infinity CD-system från Chrysler Sebring - Nu monterat Pioneer CD/USB-stereo med riktigt gott ljud.

mm. mm.

Läs vidare i tråden för allt som är gjort på bilen :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

Hade besiktning och den gick inte bra alls, bägge främre/undre spindellederna glappade, så man måste byta hela bärarmarna.

Sen har förardörren totalt gått sönder nu, dörren och gångjärnen är hela och fina, men stommen som dörren fäster i är helt "körd" verkar det som, blir att lossa hela dörren och hjulet, sen ta loss innerskärmen och kolla hur det ser ut på baksidan av chassit, bilen har ingen rost i övrigt så jag undrar om det är rost eller något fäste som släppt, kanske måste svetsas eller dit med nya beslag, får se.

Sen rev jag ju av dörrhandtaget i kylan en dag, så det måste också fixas innan ombes. :(

OCH, givetvis ville bilprovningen att jag skulle ha orange bakblinkers eftersom det är en privatimport och ej flyttgods, så det får jag också ordna, tänkte dra kabel till backljusen och sätta en orange lampa där, det gick bra verkade det som enligt bes-gubben :D

Lite bilder på delar som är beställda igår/ska beställa nu

Bild

Mer info kommer..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Forumets projektbil!

Trevligt att följa detta projekt, synd bara på besiktningen!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

Hehe, jao exakt när man ska sätta igång med bilen så händer detta, trodde faktiskt på "noll" fel, dvs. en direkt godkänd besiktning :(

Men men, mitt i stunden rycker jag av handtaget, sen lossnar dörren :shock: (bokstavligen), sen blir det helt nya bärarmar (tur att dom bara kostar 500:-/st inkl. frakt från USA, här i Sverige kostar dom 2 000:-/st :shock: ).

Det jobbigaste är egentligen dörren, den har jag skruvat av men jag måste komma åt baksidan, och se om det går svetsa eller nåt, får bli till helgen tror jag, eller när jag får dörrhandtaget :)

Sen ska jag noga hälla på lackborttagning på fälgarna och skåda resultatet, har sett grymt fina resultat av ren aluminium, blank som fasiken, kanske blir snyggt, tänkte i alla fall testa :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

Uppdatering!

Har idag monterat ett nytt och förstärkt dörrhandtag samt gjort lite förbättringar i fastsättningen, bättre än nytt nu :D Var väldigt segt att skruva dit det nya handtaget, tog 2,5 timmar :shock:

Nu gäller det att montera ned hela dörren och se vad som finns bakom gångjärnet och förstärka där också, man ska kunna hänga på dörren när arbetet är klart :)

Funderar även på att inhandla förstärkta spindelleder än original :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

Sådär, har monterat ned det mesta kring dörren och imorgon ska den förstärkas till MAX!

Kommer att förstärka plåten med 3 eller 4 mm stål från insidan..

Har även börjat felsöka lite med el/kablarna i bilen och har hittat ännu mera "egendraget". Målet är att ha det original så alla utomstående kablar har klippts av och original har monterats ihop som det ska, härligt" :D

Kommer även montera nya USA-skyltar som jag fått hem :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

Bilen fick körförbud idag :( Och det beror främst på att delarna ÄNNU inte har kommit från USA :(

Har dock fixat allt förutom de förstärkta länkarmarna och spindellderna, kollade av USPS.com och såg att dom skickas från Chicago, USA idag.

Får hoppas på att dom kommer nästa vecka.

Ang. den "snea" dörren så är det ett vanligt del på Dodge Avenger och Chrysler Sebring Coupé och sker på alla sådana bilar någon gång, men nu har allting förstärt med 5mm gods (plåt) :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Forumets projektbil!

Detta kan bli kul å följa.

keep up the good work! :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

Sådär, nu är bilen klar med nya förstärkta länkarmar från Mitsubishi Eclipse ("sportbilen") :)

Även ventilerade bromsbelägg är monterade :D

Så nu är det bara att köra igång med något "roligt" på bilen, kommer inte riktigt på vad, har letat runt lite efter fälgar men hittar inget man fastnar för direkt, det är i sådana fall Mustang Bullet-fälgar, men vill man blanda Dodge och Ford eller ska man inrikta sig på nyare Dodge-fälgar? Men det kanske heller inte passar så bra ihop, blanda "gammal" med modernt :(

Tillsvidare får originalfälgarna pryda bilen, men dom kommer fixas iordning lite, ev. blankpoleras (alla lack kommer tas bort).

För övrigt så gillar jag tekniska grejer, så jag tänkte fixa något annat först, kanske någon monitor i bilen kopplat till något "roligt" men användbart :) Kommer ni på något så är det bara att säga till, kanske bygga in ett navigatorsystem? Kamera? Dator?

BILDER KOMMER! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

UPPDATERING!

Vi vet att det inte har gått som planerat med projektbilen, alltför mycket arbete med forumet har försvårat att lägga tid på bilen.

Men vi börjar närma oss en punkt där hemsidorna nått sitt mål (för närvarande), och därmed kommer vi att börja med projektbilen.

Vi utlovar dock bilder och info om bilen om någon vecka, då blir det en fotodag med kameran samt lite uppfräschning och planering av vinterförvaring.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

En dålig bild på bilen med fälgarna bredvid (HP-digitalkameran är spårlöst försvunnen!! :x ), bilden togs med mobilkamerna (Sony Ericsson :( ):

Bild

Bild

Varför fälgarna inte sitter på bilen beror på att skärmarna ev. måste valsas om spacers skaffas.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Forumets projektbil!

Hmm, e det så kraftigt fel på din mobilkamera att bilderna inte går att se eller? :lol:
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

HAHA, jag la upp bilderna på fel plats :lol:

Lekte bara runt med den andra bilden lite, vilket jag ofta gör xD
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Forumets projektbil!

Hehe, sånt som kan hända. :P

Ser bra ut, men jag hade hellre velat se fälgarna stå emot orginalhjulet i fram. ;)
(om man ska vara lite gnällig) :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets projektbil!

Kameran är för jäkla dålig alltså, måste hitta HP-kameran om så hela övervåningen ska vändas upp och ned på! :oops:

Jao det ska ordnas fler bilder, med fälgarna på bilen om det går som det ska inom det närmsta :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar