Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Under en middag igår tog min far upp frågan om diskussioner att höja skatten för koldioxid utsläpp. Han är transportledare för vår tankbilssektion och har ju viss koll. Enligt honom kommer bilar med tyngre motorer och så klart främst pickuper drabbas hårdast och i vissa fall så mycket som fördubblas jämfört med idag. Detta skulle innebära att en Ram 2012 el nyare utan hybrid motor skulle hamna på över 17000kr/år?!

Nu hör ju till saken att min far redan innan inte alls gillar mina förhoppningar om en pickis. Överdriver han detta för att försöka få mig att köpa en "vanlig" bil?

I vilket fall, om/hur höjningarna kommer bli så irriterar det mig något ofantligt. Inte för att jag vill ha en törstig bil, utan för att dessa tunnelbaneåkade muppar som tar beslut om sånt här kommer driva vårt land i sank. Vi ska inte ha någon transportmarknad, våra mindre byggföretag el andra företag som är i behov av ordentliga bilar för att lättare kunna utföra sina yrken ska straffas. Det här jävla landet, jobba hårt, slit och försök så mycket du vill, staten kommer ändå skita blankt i det och skatta dig tills du är död.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Rykten ang höjning av utsläpps skatter

En sådan höjning lär inte den nuvarande regeringen kunna driva igenom utan stöd från Alliansen och/eller SD. Tiden talar inte för att det är genomförbart då MP ser ut att åka ur riksdagen vid valet. Dessutom om jag sett rätt, ska det gälla nya fordon. Stifta lagar som gäller retroaktivt är ett otyg och ska bekämpas med alla klor då det in absurdum skulle innebära att man kan åka i fängelse för något man gjort flera år tidigare och som då var tillåtet. Men ingenting förvånar med den här stolleregeringen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Om förslaget går igenom (hope not) så blir det värst för nya bilar de tre första åren men det påverkar även befintliga bilarna en aning. En Ram 1500 som registrerats i Sverige från 2011 (då skatten utgår från utsläppet) till dess att förslaget börjar gälla får en höjning på 352 kr per år, men även skatten som är viktbaserad (hos äldre bilar) blir högre med omkring samma summa. Så, kort och gott blir det runt 350 kr i höjd fordonsskatt för en bensinbil om förslaget går igenom (ifall bilen har ett utsläpp över 95 g/km). Dieselbilar osv. påverkas också..

En helt ny Ram däremot (5.7 HEMI), som registreras efter det att förslaget börjar gälla (om det går igenom) får väl en fordonsskatt på runt 20 tusen per år de tre första åren, eller så var det 25 tusen kanske, minns inte riktigt summorna som presenterades i förslaget men mycket var det i alla fall.

Det mesta pekar ju på att förslaget går igenom såsom jag uppfattat det, så det blir en hel del merkostnader för de flesta nya bilar det tre första åren.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Hela promemorian (förslaget) går att läsa igenom på regeringens hemsida: http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... ta-fordon/

..så, det betyder väl att en Ram 1500 5.7 HEMI som släpper ut runt 350 gram/km får en skatt på: (350-95) x 100 = 25 500 kr per år (de tre första åren).

Orkar inte läsa allting, dom kanske menar 100 kr från 140 g/km eller dylikt, men oavsett så blir det mycket.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Då lär ju priserna gå upp på de begagnade, inte många som vill betala den summan på en ny. Jag ska starta en firma där jag tar in nya, ställer dom i tre år och sen säljer dom som nya haha


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Bilhandlarna (av bilar med högt utsläpp) kommer behöva möta detta förslag (om det blir verklighet) med kraftigt reducerade priser, annars är det nog kört..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Avenger skrev:Bilhandlarna (av bilar med högt utsläpp) kommer behöva möta detta förslag (om det blir verklighet) med kraftigt reducerade priser, annars är det nog kört..
Det kommer ju inte ske, importavgifter, skatter och tull äter redan upp merparten av mellanskillnaden, ingen kommer gå igenom allt krångel för att det är kul :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Ja, det blir väldigt många avgifter och dagens valutakurs gör det inte bättre, dock tror jag att något måste ändras för priserna börjar bli extremt höga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Rykten ang höjning av utsläpps skatter

Men för faaa.. folket har ju gjort sitt val så det är väl helt OK.

Trist med politik i ett profilforum men när det drabbar oss är det svårt att låta bli att regera.
Skriv svar