Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
Leifh
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 16 dec 2016, 15:53

Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

Var o bes jeepen i dag ! Fick bakslag på ojämn bromsbak har aldrig varit med om att man slår av bilen när man skall testa bromsarna!? Servon hjälper ju inte till då får man samma resultat?
Annars inget fel men en ny eximenarad besiktare hackade fan hela underredet lyckades till slut få 2 små hål :oops: har aldrig varit med om nått liknande på mina 56 år
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

Men va fan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

Vad är det för Jeep?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Leifh
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 16 dec 2016, 15:53

Re: Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

Det är en jeep cherokee xj -92
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

Hej igen!

Hmm, konstigt att dom gjorde bromsprovet med motorn avstängd på den bilmodellen, i och med att det går koppla ur fyrhjulsdriften helt och hållet om jag inte skriver fel nu. Om besiktningssnubben var osäker på tillvägagångsättet varav motorn stängdes av så tycker jag att det hade det passat bättre att göra ett bromstest vid körning. Vad har du för fördelningslåda/lägen? Samt vilka värden fick bromsarna och vilka värden låg de på föregående år?

Tråkigt att det alltid finns någon som ska knacka som fan på trösklarna/underredet, särskilt när man faktiskt kan ta det försiktigt och använda mer skonsamma felsökningsmetoder. Inte helt ovanligt att en "bra" tröskel får sådana skador/repor/lacksläpp som i sin tur ger upphov till rost, när de knackar med sina hammare, så lite rostskyddsbehandling kan ibland vara på sin plats efter besöket hos besiktningen, och så ska det inte vara.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Leifh
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 16 dec 2016, 15:53

Re: Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

Var bra förra året o typ kört 200 mil bara ! Det går att lägga i 2 hjulsdrift på den ! Har dock aldrig varit med om att dom testat utan ha motorn igång kan vara så att det inte är nån skillnad ! ? Lätt fixat bara justera var ny justerat förra bes
Vh
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

Säkert nåt nytt miljöblaha dom kommit på att motorn ska stängas av


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsprov med bilen avslagen på bilprovningen

På en del fyrhjulsdrivna bilar måste motorn/tändningen vara avslagen när man gör bromstestet i deras maskin för att inte skada diffen osv., detta gäller dock inte den Jeep-modellen mig veterligen, utan de bilar jag kommer på i huvudet är vissa Volvo's osv.

Vilka värden fick du på bromsarna, skiljde det mycket mellan höger och vänster sida? Vilka värden fick du föregående år och året innan, tänkte på om det finns indikationer på att det redan då började bli lite ojämn bromsverkan? Jag hade för övrigt åkt tillbaka och krävt att de gör om bromstestet efter de instruktioner som de har nedskrivna till den bilmodellen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar