Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Däcksensorer

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Däcksensorer

Hur fungerar dessa? Vad jag förstått så är det 4 små sensorer, ett på varje däck som på nåt sätt sänder till datorn i bilen. Ser ut typ som balansvikter. Hur sitter de fast? Hur funkar det om man byter hjul? Osv osv


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Däcksensorer

Den princip du frågar efter är att det sitter en liten sändare på/bakom ventilen. De kan sända på två olika frekvenser, USA standars eller Europeiskt. Det gäller alltså att välja rätt beroende om bilen är EU-typgodkänd eller importerad. I sensorn finns bl a en ganska noggrann tryckmätare och en strömställare. När bilen inte körs stängs sändaren av för att spara på batteriet som annars håller länge. En bekant köpte en ny bil 2006 och de sensorerna fungerar utmärkt fortfarande. Min Voyager (EU certifierad), är en 2012 och har inte krävt något batteribyte ännu.
På fordonet sitter det mottagare där signalen behandlas av fordonsprocessorn och resultatet visas på fordonets display. Känsligheten är mindre än ett hekto vilket kan visa sig ge utslag om däcken är varma eller kalla. Om man ex. vis skaffar vinterhjul och inte vill kosta på sensorer (ca 4-500 kr/st) kommer bilen att larma. Efter att ha tjatat om det i någon vecka ger den upp, d v s larmet kopplas ur. När du sedan sätter på dina hjul med sensorer i fungerar det som vanligt igen.

F o m 2010 är det ett EU-krav att fordonen ska ha däcktryckskontroll men Sverige har fått ett undantag p g a man anser att vi byter hjul vår och höst och då kollas i alla fall trycket? Kravet har inte kommit för att värna om fordonsägarna utan för att utsläppen ökar om man kör med för låga däcktryck. Om röd lampa/diod lyser vid besiktningen av de här skälet är finns det inget kontrolluppdrag på den detaljen.

Den andra, inte alls lika noggranna, metoden att få koll på däcktrycket är att det med hjälp av ABS mäts rotationshastighet på hjulen. Ett hjul med för lågt lufttryck snurrar fler varv än de andra.


(Det du tycker ser ut som balansvikter är nog just det.)
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Däcksensorer

Ett grymt svar!

Var nämligen och kollade på en bil för nån dryg vecka sedan. Enligt displayen var däcksensor hö/bak ur funktion. Det skulle alltså kunna räcka att byta batteri? En cheva från 2008.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Däcksensorer

Går det att flytta sensorer mellan hjuluppsättningar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Däcksensorer

Och en sak till, låt oss säga att det är den sämre varianten. Är det då möjligt att installera den andra? Eller är datorn inställd på en variant? I vilket fall så gör det ju med andra ord inget om dom inte sitter där. En annan är ju van att kolla luften själv. Sen är det givetvis kul om allt funkar. Men det är ingen brådska


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Däcksensorer

Om inget skadas vid borttagandet och hålet smörjs ordentligt borde det gå att få tätt. Mitt svar bygger tyvärr inte på kunskap utan en gissning. Fråga på gummivst.
"Var nämligen och kollade på en bil för nån dryg vecka sedan. Enligt displayen var däcksensor hö/bak ur funktion. Det skulle alltså kunna räcka att byta batteri? En cheva från 2008."
Antingen sitter det inga sensor i det hjulet, eller batteriet slut eller sensor av fel typ d v s med Europafrekvensen om nu bilen inte har ett EU -typcert.
Det mest troliga? Att batterierna behöver bytas.

https://www.google.se/search?q=TPMS+p%C ... 8Qfhu4m4BQ
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Däcksensorer

Får undersökas närmare vid ev köp. Tackar tackar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Däcksensorer

d4l skrev:Och en sak till, låt oss säga att det är den sämre varianten. Är det då möjligt att installera den andra? Eller är datorn inställd på en variant? I vilket fall så gör det ju med andra ord inget om dom inte sitter där. En annan är ju van att kolla luften själv. Sen är det givetvis kul om allt funkar. Men det är ingen brådska


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Med den sämre varianten menar du möjligen ABS-baserat? Nej det går inte då det är två helt olika system. Tekniskt sett handlar det egentligen om programvaran i fordonsdatorn men tror inte att alternativ är framtagen. Rent teoretiskt skulle alla fordon med ABS enkelt kunna konverteras tlll att även ta hand om däcktrycket. Mig veterligen har inte USA kört med ABS-varianten utan det gäller europeiska/asiatiska bilar. I Europa så är det bl a vissa modeller av VW, BMW, RR med flera som kör med ABS-system och flera biltillverkare som VW har båda systemen i olika modeller. Passat kör med ABS.

    Om det gäller vilken frekvens givarna sänder på så är inte det heller utbytbart utan vidare. Det beror på hur resp. kontinents sändarfrekvenstabeller ser ut.
    I USA är vissa frekvenser upplåtna och inom EU andra. Vi har ju inte ens en gemensam TV-standard fastän många tillfällen givits för att få det men USA är stora i korken ska bestämma även om de nu har ett sämre system (NTSC och inte som vi PAL)

    Såg nu att det ev. är så att däcktryckskontrollen ska fungera f o m 2014 års modeller, Inte kollat om dr stämmer.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däcksensorer

Hej!

Silverado 1500 och Avalanche av årsmodell 2008 (även andra Chevys) använder ett aktivt/direkt däcktrycksövervakningssystem (TPMS), dvs. med en sensor i varje hjul. Det passiva/indirekta systemet använder sig av respektive hjuls ABS-givare.

Ofta så går det tyvärr inte att byta ut batterierna utan man köper hela sensorn, förslagsvis ett komplett set så att man har i reserv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Däcksensorer

Jag antar att eBay är bästa stället? Vid en snabb koll så kosta 1 sensor runt 1000kr här i Sverige, antagligen begagnad då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Däcksensorer

d4l skrev:Jag antar att eBay är bästa stället? Vid en snabb koll så kosta 1 sensor runt 1000kr här i Sverige, antagligen begagnad då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Det är för dyrt. Du måste känna till vilken frekvens de jobbar på som redan sitter på bilen. Förm är det USA bandet men det går inte att vara säker utan koll.

    Här är ett exempel: alla fyra för 515 kr + frakt.
    http://www.ebay.com/itm/4x-Tire-Pressur ... Ik&vxp=mtr
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Däcksensorer

Ja det kändes ju mer humant, lär återkomma i detta i mån det blir aktuellt. Har som vanligt lärt mig mycket!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Däcksensorer

Meddelandet ang sensorerna verkar inte vilja ge upp som tidigare uppmärksammats i denna tråd? Utan blinkar fortfarande hela tiden när man startar bilen och fram till att man trycker bort det från datorn. Idéer?


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däcksensorer

Hej!

Har du åtgärdat sensorn? Annars får man dessvärre dras med varningsmeddelande, dock ska själva lampan sluta blinka efter 1 minut om jag minns rätt (Cheva Avalanche 2008).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Däcksensorer

Avenger skrev:Hej!

Har du åtgärdat sensorn? Annars får man dessvärre dras med varningsmeddelande, dock ska själva lampan sluta blinka efter 1 minut om jag minns rätt (Cheva Avalanche 2008).

mvh
Aha, jag fattade som att meddelandet försvann efter en tid. Nej det har jag inte, antar att det får vara för nu då. Ta tag i det andra viktigare först : )


I like turning money into noise!
Skriv svar