Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

HGW

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

HGW

En språkfråga: Var kommer begreppet HGW från? När jag hittar amerikanska herrgårdsvagnar på annons benämns de ofta HGW. Ska det var en förkortning av herrgårdsvagn eller herrgårdswagon eller är det bara en felskrivning som blivit etablerad som benämning efter några decenniers bruk? Förkortningen HGV skulle inte störa mig alls men HGW får mig att fundera.
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: HGW

pingis skrev:En språkfråga: Var kommer begreppet HGW från? När jag hittar amerikanska herrgårdsvagnar på annons benämns de ofta HGW. Ska det var en förkortning av herrgårdsvagn eller herrgårdswagon eller är det bara en felskrivning som blivit etablerad som benämning efter några decenniers bruk? Förkortningen HGV skulle inte störa mig alls men HGW får mig att fundera.
Har nu efter 30min inte hittat något på HGW, bara HGV, lika nyfiken som du nu!


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: HGW

Jag gjorde just en sökning på Blocket: Bilar, Hela Sverige, sökord HGW. 20 annonser fanns idag, alla handlade om amerikanare utom en där det var en Toyota med reg.nummer HGW som var till salu.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HGW

Tror att den förkortningen utvecklats ifrån en slags "svengelska" (svenska och engelska blandat), då de flesta andra biltillverkare kör med W / Wagon i sina beteckningar vilket då blev en "häftig" grej istället för den vanliga förkortningen HGV, särskilt när det gäller amerikanare.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar