Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Rostig ram, vad göra?

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Rostig ram, vad göra?

Som många andra med amerikanska bilar så lider jag av rostigt underrede.. Enligt besiktningen är det ingen fara, det är ytligt men ser ju väldigt tråkigt ut. Och kan/kommer ju bli värre om man inte gör något.

Min tanke efter tips är att höra rent och behandla med olja. Men hur ska jag få så rent som möjligt utan att plocka isär allt och samtidigt inte lägga en förmögenhet och oändlig tid? Jag har tillgång till lyft.

Tips mottages tacksamt. Tänkte försöka fixa detta nu i vår innan jag gör allt det andra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rostig ram, vad göra?

Tjena!

Ja tyvärr så är det ett ganska vanligt förekommande problem med pickuper och rambyggen osv.

Tror att GM hade lite problem med detta för ett par år sedan, vet dock inte om det gäller din bil/årsmodell.

Dom hade nog en TSB (Technical Service Bulletin) för detta, varav det i princip rekommenderades att verkstäderna skulle skrapa bort alla rostflagor och gamla vaxflagor, därefter pensla på ett medel som reagerar med rost (rostomvandlare typ..) och sedan låta allt torka innan ett nytt skydd applicerades.

Jag hade gjort som ovan då jag anser att det är bästa lösningen både ekonomiskt och tidsmässigt (det beror dock givetvis på hur mycket ytrost det är).

Bra medel är ett måste, finns många olika märken att välja på.

Viktigt att man har tillgång till en verkstad under minst några dagar, med god ventilation och skyddsutrustning såsom ansiktsmask/glasögon, handskar osv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Rostig ram, vad göra?

Dessa har gjort min bil https://www.tectylstockholm.se

Och de blästrar också ;)
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Rostig ram, vad göra?

Jag vet inte vad det kostar men kolsyreblästring borde vara den ideala behandlingen för din bil. Filmer om hur det funkar finns på nätet.
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Rostig ram, vad göra?

Jag kan/vill ju inte lägga för mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar