Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Att tänka på vid import från ebay

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Att tänka på vid import från ebay

Många väljer att importera/köpa från ebay.com, men det är viktigt att tänka på en del saker:

Begränsa storleken på produkterna till maximalt strålkastare/lyktor och länkarmar, annars blir frakten alltför dyr. Gäller det större delar så bör man använda ett alternativt fraktsätt där man "får en egen adress i USA" (då betalar man tullen och momsen osv. till den frakttjänst man använder efter att man beställt delarna till sin "USA-adress".

Beställer man delar direkt till sin adress i Sverige så bör man välja det globala fraktalternativet (global shipping program) när man handlar, alla säljare har inte detta men det är att rekommendera att leta upp en produkt som erbjuder det, på så sätt kan man betala alla avgifter i förväg och inte få någon överraskning när paketet är framme i Sverige och man hämtar ut det.

En annan sak som är viktig är att granska varan så att det inte är en billig kopia som inte håller länge, gör sökningar och se vad andra säger om just den delen och om den har goda betyg. Det är även viktigt att säljaren har ett gott betyg, denna ska gärna vara en "Top rated seller" och varit aktiv på ebay under flera år (besöker man säljarens ebay-sida så står det när de blev medlemmar, undvik att handla alltför dyra saker ifrån någon som precis registrerat sig som säljare).

Det finns även ebay i Europa (främst ebay.co.uk och ebay.de) som är väldigt bra och man får då delarna snabbare om man väljer standard leveranssätt jämfört mot ebay.com, dock är det lite högre priser på en del saker.

Skulle man mot förmodan bli "lurad" så har ebay och PayPal väldigt bra garantier mot sådant, i värsta fall får man tillbaka nästan hela summan som man har lagt ut om man inte väljer att ta ärendet längre vill säga.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Peterkk
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 21:01
Ort: Köping

Re: Att tänka på vid import från ebay

Det är väldigt olika vad man "tjänar på" att köpa över Ebay, och svårt att generalisera.
Det jag tycker är viktigt är att kolla upp är säljaren och dess "betyg".
Försök att alltid handla av företag eller personer som har gjort många affärer med bra feed back,
och var väldigt försiktig över lag vid köp av privatpersoner, själv väljer jag alltid bort dem med få gjorda affärer.
Själv har jag köpt en Cheva Conversion van, samt en Cadillac Fleetwood på Ebay, dom lönade sig definitivt fast de var stora.
Har även köpt stora kromfälgar 2 gånger, visst frakten kostar en slant, men de kom hem snabbt.
och det lönade sig också definitivt, trots tull+moms.
Reservdelar har jag även köpt på Tyska Ebay, till ungefär halva priset mot här hemma.
Elektroniska prylar då gäller Ebay i Hong Kong, klart billigast där.
Kom ihåg att räta ut alla frågetecken med säljaren innan ni lägger bud.
Kom även ihåg att Företag/seriösa säljare sällan "fifflar" med tullhandlingarna.
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att tänka på vid import från ebay

Mycket bra tips. Fyll gärna på i tråden.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Att tänka på vid import från ebay

stora problemet med usa ebay är ofta att säljaren bara vill skicka inom usa å då blir det lite svårare att få det man vill ha. annars är det ett bra tips att handla på ebay!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att tänka på vid import från ebay

Hej!

Jo det kan vara problem ganska ofta faktiskt, men frågar man snällt och förklarar situationen om det gäller reservdel så är de flesta överkomliga:)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager-05
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 16:14

Re: Att tänka på vid import från ebay

Hej Jag undrar om det är någon som vet om det är samma abs-sensorer fram på town&cuntry som på voyager ? Dom är betydligt billigare på ebye än här hemma.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att tänka på vid import från ebay

Ja det ska det vara, det är egentligen ingen märkvärdig skillnad på bilarna.

I USA såldes årsmodell 2005 som Dodge Caravan (och Grand) och Chrysler Town & Country, man kan lätt översatt säga att Europa-bilarna är lite mer enkla i utrustningen och motsvarar Dodge Caravan.

Visa gärna en länk till ebay-annonsen så kan jag ta en titt :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager-05
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 16:14

Re: Att tänka på vid import från ebay

Jag är inte så haj på datorer men dom som säljer abs-senorena heter am autoparts och jag hittade dom på ebay.com Är tacksam för fler förslag.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att tänka på vid import från ebay

Hej!

Först: Vilken sensor är defekt? Höger eller vänster fram? Hur vet du att sensorn/erna är defekta, har du felsökt på verkstad eller kollat med voltmeter manuellt vid sensorn?

Andra: AM AutoParts skickar inte till Sverige, inga undantag tyvärr. Du måste sortera din sökning efter billigast först inkl. frakt, varav du väljer Sweden som land, då får du pris inkl. frakt till Sverige.

Här är ett förslag (höger sensor fram):

Pris inkl. frakt till Sverige: Ca 500:-

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CARAVAN- ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

PS, för att kunna handla så behöver du ett PayPal-konto oftast, som kopplas till ditt VISA-kort (helt riskfritt).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager-05
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 16:14

Re: Att tänka på vid import från ebay

Hej Jag felsökte med dator för man måste seriekoppla multimetern med sensorn för att kunna mäta motståndet men sen har det visat sig att det är bara bosch datapogram som man kan komma in abs-modulen med har provat flera olika pogram men utan lyckat resultat.Köpte 2st beg. sensorer från osby för 350.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att tänka på vid import från ebay

Hej!

Nej det går inte felsöka själv som sagt, det krävs speciella DRB-instrument (eller något mer avancerat än generell OBD2) och som du säger Bosch eftersom det är märket på ABS-systemet om jag inte har fel (Chrysler använder/använde två olika leverantörer har jag för mig).

Det var billigt du fick sensorerna för, bra pris! Har du bytt dem? Lampan slocknar av sig själv tror jag när den känner av att felet är åtgärdat, det gör den på de flesta bilar när det gäller ABS-systemet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ken
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 feb 2012, 23:08

Re: Att tänka på vid import från ebay

Om du vill slippa tullen bör du välja USPS (den statliga posten) och inte UPS. UPS har avtal med tullen som gör att alla försändelser tullas. Om du använder USPS så är det bara vid stickprovskontroller du kan få tulla på varorna. USPS är dessutom mycket billigare, men tar några dagar extra.
Användarens profilbild
sonjaanders
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 apr 2014, 14:44

Re: Att tänka på vid import från ebay

Angående köp och sälj sajter på internet, svenska och utländska. Köpte en Chrysler Sebring på en svensk annons på nätet och det funkade alldeles utmärkt. Med skipping från USA, eller ännu längre bort, så skilde sig priset inte särskilt mycket. Men det är ju annorlunda om man köper en hel bil förstås än att köpa reservdelar.
Senast redigerad av Avenger den lör 12 apr 2014, 01:30, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Länk borttagen ifrån inlägget, vänligen länka tips om hemsidor i en egen separat tråd.
Skriv svar