Sida 1 av 1

Bromsbyte bak med kombinerade bromsok.

Postat: tis 29 maj 2012, 11:51
av Räcket
Detta är en liten riktlinje för hur man kan gå tillväga vid ett
bromsbyte bak med kombinerade bromsok för färd och parkeringsbroms.

(Alla bilder kan klickas på för att se dom i större format)

Vi börjar med den dåliga utgångspunkten.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 1_1024.jpg[/bilder]

Självklart passade jag även på att byta bromsskivor när jag ändå höll på. ;)

På nästan alla modeller som har kombinerade bromsok,
så sitter det som kallas "Glidkolvsok".
Och dessa ok sitter oftast endast 2 enkla skruvar/bultar att lossa.
Men för att se till att det går lättare, så brukar jag alltid banka till med en slägga
ett par gånger i utsidan för att skaka loss dom lite.

Sen lossar man de 2 bultarna som man ser sitter i linje med "glidhylsorna".
1 uppe och 1 nere.

På en del bilar har du 1 bult sitter ytterst som sen är inskruvad
i en inre bult som även då är själva glidbulten.
(På Audi så sitter de med en 13mm bult ytterst och med 15mm på den inre för att hålla emot med.)
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 3_1024.jpg[/bilder]

På nyare voyager med bromsok så ser den ut så här.
Då sitter den med en insexbult som även samtidigt är själva glidbulten.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... _vojje.jpg[/bilder]

Med bromsoket borta så ser det ut så här, detta är alltså den del som håller bromsoken på plats.
Dessa okhållare kan vara ganska rostiga ibland, och då behöver de göras rent ifrån rost.
För det är i dessa som bromsbeläggen glider på fram och tillbaka.
Här sitter även glidbultarna kvar på denna modell.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 7_1024.jpg[/bilder]

Eftersom jag ändå byter bromsskivor så tar jag bort hela denna del.
Då blir det även lättare att få bort all rost.

Gammal bromskiva jämfört med den nya. ;)
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 9_1024.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 0_1024.jpg[/bilder]

Här är bromsoks-hållaren.
Dags och ta bort rosten.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 1_1024.jpg[/bilder]

Detta brukar enkelt göras med en fil. :)
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 3_1024.jpg[/bilder]

Nu rengjord yta för bromsbeläggen.
Men på detta så satt glidbultarna fast.
Detta får bromsarna att kärva.
Ibland kan de vara svåra att få ur när de rostat fast.
Då kan man lägga dom på backen och först slå in dom med en hammare.
Detta får rosten att släppa.
Sen vickar/snurrar man enkelt ut dom igen med en polygrip.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 6_1024.jpg[/bilder]

På Voyagern brukar dessa inte vara lika dåliga eftersom du dessutom redan har
skruvat på dessa när du lossade oken.
Men plocka gärna ur dom och smörj upp dom på nytt ändå. :)

Dessa hade nog inte smörjts upp på länge...
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 7_1024.jpg[/bilder]

För att få ordning på detta så tog jag till en roterande stålborste till borrmaskinen.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 8_1024.jpg[/bilder]

Före rengöring.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 3_1024.jpg[/bilder]

Efter rengöring.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 5_1024.jpg[/bilder]

Denna gång räckte det med detta.
Men nästa gång kommer jag få byta dessa delar..

Hjullagerfett funkar bra för att smörja upp dessa.
Bara att klicka in lite i hålet där den ska vara,
sen köra glidbulten in å ut ett par gånger så den blir smord ordentligt.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 0_1024.jpg[/bilder]

Sen monterar jag tillbaka hållarna på bilen.
Nu är det dags att montera beläggen.
Men eftersom bromsbeläggen troligtvis har varit dåliga/slitna,
så kommer kolven i bromsoket vara för långt ut.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 3_1024.jpg[/bilder]

Beroende på modell av bil så är det inte bara å trycka in kolvarna igen.

Har du bara en rund cylinder som kolv, så är det bara å pressa tillbaka med t.ex. en tving.
(De kan se annorlunda ut, en del är nedsänkta med hålrum för att montera fast beläggen i)
Men tryck gärna ut kolven lite till med ett lätt tryck på bromspedalen först.
Sen tar du och lättar lite på gummit runt kolven och sen sprayar du in t.ex. WD40 eller 5-56 där.
Så löser du upp ev. rost runt kolven och inne i oket när du pressat in kolven igen. :)
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 4_1024.jpg[/bilder]

Men har du som på denna, 2 stycken "jack" i kolven,
så betyder det att kolvarna dessutom måste skruvas in samtidigt som de pressas.
(Väldigt vanligt på VAG bilar)
Det finns ett specialverktyg för detta på t.ex. Biltema som ser ut så här.
[bilder]http://biltema.se/ProductImages/19/large/19-234_l.jpg[/bilder]

Men vill man inte köpa verktyget, eller som jag (tappat bort det i nån låda)
så kan man lösa detta ändå.
Gör först som innan med WD40 eller 5-56.

Sen tar du tvingen emot kolven och börjar pressa på, sen tar du en "bra" polygrip
Och greppar tag runt kolven och skruvar in kolven i oket. (akta gummidamasken runt kolven bara)
Sen skruvar du tills du märker att tvingen börjar lossna,
och då pressar du tvingen lite till och upprepar detta tills kolven är inne helt.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 5_1024.jpg[/bilder]

Sen är det bra att smörja lite där beläggen ska sitta,
annars rostar det rätt snabbt och bromsarna börjar kärva.

Jag använder detta smörjmedel, men det funkar även utmärkt med t.ex Kopparfett.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 7_1024.jpg[/bilder]

Har du nu även bytt bromsskivor samtidigt som jag.
GLÖM INTE att torka rent skivorna ifrån fettet som är på.
Annars har du inga bromsar sen.
T-Röd funkar utmärkt om du inte har en flaska med Bromsrengöring hemma. :)

Efter att ha monterat beläggen och skruvat fast bromsoken så är det nästan klart.

Det du behöver göra nu är att trycka på färdbromsen ett par gånger så du får motstånd.
Sen medans du håller ett sista tryck på pedalen, så dra i handbromsen några gånger.
Detta ska få handbromsen att justera upp sig till ett grundläge.
Du lär känna i fotpedalen när du drar i handbromsen. :)
Sen är det klart. :D

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 8_1024.jpg[/bilder]

Jag antar att du kanske som jag, ofta mekar utan handskar.... :roll:
Så är det lätt att se ut så här när man är klar. :P

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 9_1024.jpg[/bilder]

Lätt fixat även om du inte har tillgång till en bra tvål eller vatten.

Skaffa dig en sån här burk. ;)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 0_1024.jpg[/bilder]

Efter 1 tvättlapp per hand, så ser man sen ut så här igen. :D

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 1_1024.jpg[/bilder]

Funkar även till att göra rent verktyg med. ;)

Det var allt för mej denna gång i Guide-avdelningen.
Hoppas det är till nån nytta.

Tills vi ses här igen, tjenahej! :lol:

Re: Bromsbyte bak med kombinerade bromsok.

Postat: fre 01 jun 2012, 11:32
av Avenger
Sjukt bra guide med många bilder, gillar!! :D

Kommer bra till pass när man fixar med bakbromsarna på Dodgen :P

P.S, Sådär rena har jag aldrig fått mina händer :lol:

Re: Bromsbyte bak med kombinerade bromsok.

Postat: fre 01 jun 2012, 11:39
av Räcket
Hehe. :D

Ja, dessa bromsok finns ju på flertalet bilar idag.
Både med vanliga "pressa in" ok, och med "skruva in" modellen. :)

Haha.
Då kanske du bör skaffa en sån där burk. ;)
Servetterna skummar upp med nåt mjukgörande medel oxå.
Så man slipper bli torr och frasig efter.
En bra sak är att även ha en trasa och torka av sig det sista "löddret" med. :)

Nu kanske du förstår varför jag kan ta min dyra kamera med mig å ta kort
utan att kladda ner kameran. ;)

Re: Bromsbyte bak med kombinerade bromsok.

Postat: sön 13 aug 2017, 17:22
av Daniel_B
Hej

Vilken storlek är det på sexkanten på bulten till oket?
Måste byta belägg fram på pärlan :-)