Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Här kommer instruktion för fjäderbyte bak, Trans Sport

Enkla DIY till Chrysler, GM & Ford
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Här kommer instruktion för fjäderbyte bak, Trans Sport

Tänkte försöka beskriva med några enkla ord om hur jag gick tillväga när jag bytte fjädrar bak på min Trans Sport -02 (Versatrak). Sedan tidigare hade jag bytt dämparna till luftfjädringen men denna instruktion gäller fjädrarna.

Uppskattad tidsåtgång 1-2,5 timme per sida beroende på hur skicklig man är

Du behöver:
* Pallbock
* Garagedomkraft, och med fördel även en andra domkraft då steg 12-13 kan vara lite besvärligt
* 2st * 15 mm nycklar/hylsor
* 1st 18mm ringnyckel
* 1st 18 mm hylsa
* 2st 21mm hylsa/ringnyckel
* 1st skiftnyckel eller 10mm öppen nyckel (tror det var 10mm)
* Fjäderspännare, med fördel 2st
* Rejäl rörtång underlättar steg 12, men på ena sidan gick det bra utan sådan

Såhär gjorde jag
1. Lossa hjulmuttrarna lätt
2. Hissa upp bilen, lämpligen med hjälp av garagedomkraft som placeras under bärarmen (6 på bilden), genom att lyfta där pressar man ihop fjädern vilket blir väldigt gynnsamt om en stund, plus att man inte behöva hissa så mycket då hjulet lättar från marken i princip direkt
3. Placera en pallbock för din egen säkerhet på lämpligt ställe, jag placerade den på kraftiga balken vilket syns på bilden
4. Sedan lossade jag axeln till nivåregleringen (2 på bilden), endast aktuellt på förarsidan, tror det var 10mm öppen nyckel här, alternativt liten skiftnyckel.
5. Därefter lossar man lämpligen staget på (1), krävs 2 st 18mm nycklar för det, ringnyckel på insidan för att hålla emot och antingen hylsa eller ringnyckel på utsidan
6. Nu är det dags att plocka fram fjäderspännare och spänna ihop fjädern lite, är fjädern som på min av på 2 ställen behövs det sannolikt inte
7. Sedan lossade jag de två 15mm bultarna (3) i bakkant på bärarmen, här krävs också 2st 15mm nycklar, just dessa satt inte alls speciellt hårt faktiskt
8. Därefter syns det inte på bilden men du behöver lossa den kraftiga bult som håller bärarmen i framkant (bild 4 är tänkt att visa någon form av ledtråd), det krävs 2st 21mm nycklar motsvarande, just denna satt rätt hårt på min bil. Just denna bult är även den cambervinkeln på hjulet justeras med, bulten har markeringar i framkant, lägg på minnet hur markeringarna stod de det blir en bra utgångspunkt när du ska montera ihop allting igen, att få till cambervinkeln utan mätverktyg vet jag inte om det är lönt att laborera med men man kan ju i alla fall försöka att skruva ihop det så hjulet pekar någorlunda lodrätt och inte pekar utåt eller inåt.
9. Nu när du lossat allting får du ut fjädern genom att trycka ned bärarmen och då bör du relativt enkelt få ut fjädern genom att föra den mot mitten av bilen så att säga
10. När fjädern väl vara lös rengjorde jag i botten på bärarmen samt att jag rengjorde den gummikudde fjädern vilar mot, när man placerar tillbaka gummikudden finns en markering i botten på bärarmen som har en motsvarande markering på själva gummikunden.
11. Nu är det dags att med hjälp av fjäderspännare dra ihop den nya fina fjädern, jag skruvade ihop fjädern uppskattningsvis 4-5 cm och det räckte för att kunna placera tillbaka den, men innan du pillrar den på plats så rengör även gummikunden som ska sitta i överkant på fjädern.
12. När fjädern väl är på plats börjar det roliga, att försöka få tillbaka de 2 bultarna med 15mm skalle samt 21mm bulten för camberjusteringen, det krävs lite lirkande med domkraft för att få bärarmen i rätt läge samt att jag tog en kraftig rörtång och grep tag bakom bärar och balk för att liksom pressa bärarmen tillbaka till sin ursprungliga position så de 2 bultarna med 15mm skalle kan skruvas tillbaka.
13. Därefter placerade jag tillbaka bulten för camberjusteringen, fick använda en domkraft för att trycka den på plats över bussningen i bakaxeln.
14. Väl på plats så försökte jag på bulten i ungefär samma läge som innan, här underlättar det alltså om du la markeringarna i steg 8 på minnet
15. Nu är det bara småpill kvar, sätt tillbaka staget (1)
16. Sätt tillbaka axeln till nivåregleringen
17. Nu är det i sak klart, men jag rekommenderar att du drar åt allting en extra gång, speciellt den stora bulten för camberjusteringen, lossnar den under körning kan jag tänka mig att du får en otrevlig upplevelse där bakvagnen kan kasta åt sidan.
18. Skruva tillbaka hjulet och hissa ned bilen
19. Dra åt hjulmuttrarna när bilen är nedhissad

Nu rekommenderar jag att du lämnar in bilen och ställer in hjulvinklarna bak så du inte riskerar att snedslita däcken. Även om det kostar 700-1300kr så har du ju sparat kanske 3000kr i arbeteskostnader och lärt dig lite på köpet.
Fjäder_3.jpg
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Här kommer instruktion för fjäderbyte bak, Trans Sport

Toppen guide

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Här kommer instruktion för fjäderbyte bak, Trans Sport

Mycket bra guide, ska kopiera tråden till DIY :) Tackar!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar