Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge D250 1985

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
Dodge D250
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 18:58

Dodge D250 1985

Hej alla!

Jag är ny medlem i detta forum och jag hoppas att kunna få lite förslag och synpunkter på det projekt jag och min kära hustru påbörjat. Vi har köpt en Dodge D250 'Prospector' från 1985 i, ja vad säger man - bruksskick, kanske... Till skillnad från (åtminstone de flesta) av er andra som hänger här så har varken jag eller min fru någonsin gjort något mer avancerat med en bil än att tanka den (jo, min fru kan ha bytt tändstift en gång för något decennium sedan). Vi ser detta som en möjlighet att lära oss en massa och göra något kul tillsammans.

Bilen går alldeles utmärkt utan några missljud såvitt jag kan höra. Den gick igenom besiktningen utan anmärkningar, dock med kommentaren 'Glapp i kardanaxeln' under 'Bra att veta'.

Det jag skulle uppskatta lite input på är:

1) Är det försvarbart att lägga tid och pengar på detta objekt? Ser det ok ut? Jag förstår att det kan vara svårt att se på några bilder som dessa, men säg mig då gärna vad jag bör undersöka.

2) Vad är det första ni skulle göra på detta objekt? Rost i karossen?

Jag har en välutrustad 'villaverkstad', men ingen svets och ingen blästringsmaskin.

Fler bilder, i betydligt större storlek, än de bifogade finns här: http://www.flickr.com/photos/skanstull/ ... 327047615/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
Dodge D250 small 11.jpg
Dodge D250 small 10.jpg
Dodge D250 small 3.jpg
Dodge D250 small 6.jpg
Dodge D250 small 2.jpg
Dodge D250 small 1.jpg
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Dodge D250 1985

Grattis. Den är ju hur fin som helst. Fasiken vad roligt att göra det ihop:-).

Ni får nog gott om idéer här på forumet om hur att gå tillväga.

Ta gärna mer kort inifrån:-)



Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Dodge D250 1985

Det ser ut som ett bra objekt. Jag skulle nog börja med att åtgärda det påpekade glappet i kardan, sedan skrapa av lös rost och färg på ramen och måla med någon bra rostomvandlande färg. På bilderna ser det mestvut som ytrost.

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4 Beta
Användarens profilbild
Dodge D250
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 18:58

Re: Dodge D250 1985

Tack för svaren!
sverker skrev:Det ser ut som ett bra objekt. Jag skulle nog börja med att åtgärda det påpekade glappet i kardan, sedan skrapa av lös rost och färg på ramen och måla med någon bra rostomvandlande färg. På bilderna ser det mestvut som ytrost.
Skrapa av rost/färg gör jag exempelvis med vinkelslipen med stålborstetrissa (finns det något som heter så?) eller vad är bästa verktyg?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge D250 1985

Jäkla vilken nice bil!!

Man får gratulera till köpet!

Trissa på vinkelslipen tycker jag gör susen, det är kul att få det nästintill helt rostfritt :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Dodge D250 1985

Ja, stålborste på något lämpligt roterande verktyg. Det är inte så svårt att lyfta av pickuplådan och då går det att komma åt bra.
Användarens profilbild
Dodge D250
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 18:58

Re: Dodge D250 1985

sverker skrev:Ja, stålborste på något lämpligt roterande verktyg. Det är inte så svårt att lyfta av pickuplådan och då går det att komma åt bra.
Ah, det innebär att mycket av jobbet går att göra utan att lyfta upp bilen. Kanon!

Det känns annars som ett bekymmer - vi bor i södra Stockholm och har ingen aning om var man kan hitta en plats där man kan lyfta upp bilen och göra jobb från undersidan (på OKQ8 är det väl knappast läge att skrapa rost med vinkelslip?!).
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Dodge D250 1985

Det brukar till och med vara explicit förbjudet, dessutom oftast fuktig miljö. Räcker det inte med ett par stadiga ramper så att den kommer upp en bit?
Användarens profilbild
Dodge D250
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 18:58

Re: Dodge D250 1985

Tyvärr åkte vi på ett bakslag omgående då vänster länkarm helt enkelt gick av. Enligt meken på US Center i Västberga är det ett vanligt fel på dessa. Ny länkarm leveranstid 3-6 mån (!!!). Ingen länkarm i Osby. Måste bärga bilen från verkstan, omgående. Meken tyckte att den skulle bärgas till skroten. :?
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Dodge D250 1985

Prova ebay ! Är inte säker men din framvagn kan vara samma som VAN, arna dom är vanligare.
Typiskt Amerikanare ska använda så mycket delar som möjligt på så många modeller som möjligt :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge D250 1985

Ingen trevlig mekaniker det där, som rekommenderade skroten :evil: :x

Varför i helsike är det 3-6 mån lev.tid på en länkarm?? ..Det är 2013, inte 1913..

Övre länkarm, 1000:- med frakten:

http://www.ebay.com/itm/Upper-Control-A ... 09&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Undre länkarm, 1400:- med frakten:

http://www.ebay.com/itm/78-90-91-DODGE- ... ff&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dodge D250
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 18:58

Re: Dodge D250 1985

Tack för tipsen!

Vi ska se till att få tag i en ny länkarm!

Jag fattar inte heller det där med levtiden. Det enda jag kan tänka mig är att de produceras i batchar - maskinerna tas fram en gång om året...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge D250 1985

Vilken arm är det, under eller övre? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dodge D250
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 jul 2013, 18:58

Re: Dodge D250 1985

Avenger skrev:Vilken arm är det, under eller övre? :)
Det ska vi reda ut imorgon bitti... 8-)

Jag hoppas det är den övre, för i så fall tycks det även finnas nya i Sverige (Enköping)... men med tanke på mekens bistra besked gissar jag att det är den nedre!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge D250 1985

Den nedre är svårare att få tag i, så det är nog den :(

Men vad kostar inte en övre länkarm i Sverige? Säkert svindyrt? :shock:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar