Välkommen till USAbilforum, ett inofficiellt forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller och märken, här kan du diskutera om din USA-bil och annat inom ämnet. Trevlig vistelse.

Begagnatguide - Chrysler Grand Voyager 3.3/3.8 V6 årsmodell 2001-2007

Här kan du läsa och skriva begagnatguider för olika USA-bilar. Vi granskar alla guider som skrivs och ser vi att något inte stämmer eller behöver läggas till/korrigeras så gör vi detta i samråd med trådskaparen/författaren. Vill du lägga till en bild i guiden så ska denna först mejlas till oss, varav vi lägger upp den i en särskild mapp som är avsedd för begagnatguiderna.

Önskas hjälp om köpråd för en bil som inte finns med här? Starta i så fall en ny forumtråd i kategorin för just det bilmärket!
Kategoriregler
Här kan du läsa och skriva begagnatguider för olika USA-bilar. Vi granskar alla guider som skrivs och ser vi att något inte stämmer eller behöver läggas till/korrigeras så gör vi detta i samråd med trådskaparen/författaren. Vill du lägga till en bild i guiden så ska denna först mejlas till oss, varav vi lägger upp den i en särskild mapp som är avsedd för begagnatguiderna.

Önskas hjälp om köpråd för en bil som inte finns med här? Starta i så fall en ny forumtråd i kategorin för just det bilmärket!
Användarvisningsbild

Trådskapare
Avenger
Administratör
Inlägg: 13597
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:
Status: Offline

Begagnatguide - Chrysler Grand Voyager 3.3/3.8 V6 årsmodell 2001-2007

Inläggav Avenger » fre 08 apr 2016, 12:08

Hej!

Här kommer den ultimata begagnatguiden för fjärde generationen av Chrysler Voyager/Grand Voyager 3.3/3.8 V6 (2001-2007). Guiden tillämpas även Chrysler Town & Country samt Dodge Caravan/Grand Caravan av samma generation, dvs. de amerikanska modellerna som för övrigt tillverkades i Kanada (mitt emot staden Detroit i USA). De europasålda modellerna tillverkades i Österrike i Europa, men från och med femte generationen så tillverkas alla modeller i Nordamerika.

Då kör vi igång guiden med ett par blandade bilder på en Dodge Grand Caravan Sport -2001 ("Sport" betyder att det är en sportmodell och "Grand" betyder att det är den långa hjulbasen, LWB/Long Wheel Base):

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Inför modellåret 2001 uppdaterade Chrysler sin omåttligt populära minivan till fjärde generationen. Denna generation fick hela sju modellår från 2001-2007 innan den femte generationen släpptes för modellår 2008.

Generation fyra är i princip en vidareutveckling av generation tre och tidigare generationer, varav det mesta är uppdaterat.

Om vi börjar med det första man ser skillnad på så är det designen, den har blivit mer modern och återspeglar designperioden som flera USA-bilar hade under 2000-talets första årtionde. Strålkastarna har blivit större och likaså vad gäller baklamporna, men endast en aning. I det stora hela så är det ett klart lyft ifrån tidigare modellår, bilen utstrålar numera en mer kraftfull attityd med sina nästintill muskulösa former, särskilt om man köper den amerikanska modellen Dodge Grand Caravan Sport. Backspeglarna är såsom årsmodell 96-00 väl tilltagna vad gäller storleken, vilket är en bra grej då dom ger ett bredd synfält. En sak som är värt att tänka på ang. exteriören är att bilarna har en utanpåliggande antenn som är cirka 70 cm lång och sitter vid framrutan, så vill man köra bilen i en automattvätt så måste man ha med sig en 10 mm fast nyckel (tror att det är den storleken) för att demontera antennen. Skruva in åt den för hårt vid återmontering, det är lätt hänt att gängorna går av.

Under sin fjärde generation så fick bilen ett ansiktslyft (facelift) inför årsmodell 2005, både utvändigt och invändigt. Detta märks främst på Voyager/Grand Voyager och Town & Country (mestadels utvändigt), men även Dodge-modellen uppdaterades.

Bilarna finns för övrigt i två storlekar, en med kort hjulbas och en med lång hjulbas. Som nämnt tidigare så betyder order "Grand" i namnet att det är den långa hjulbasen, vilken är cirka 0,3 meter längre än den kortare modellen. Jag tycker att Grand-modellerna är både mer praktiska och snyggare, de brukar generellt även vara de modeller som är bäst utrustade.

Vi lämnar den exteriöra designen och stiger in i bilen, den har liksom tidigare generation två stycken sidoskjutdörrar, en på varje sida. Generation två (91-95) hade inte detta utan då fanns det enbart en sidoskjutdörr på passagerarsidan, vilket inte var särskilt praktiskt! Men som sagt, denna bil har två skjutdörrar och vissa modeller erbjöds även med el-motorer till skjutdörrarna, dock är det mycket krångel med detta varav jag gärna hade valt en modell utan el-skjutdörrar. Saker som kan fela är kablaget, el-motorerna, låskistorna, osv.

Även bakluckan finns nu med el-öppning hos vissa modeller (inte bara klicköppning utan hela luckan kan öppnas och stängas med hjälp av en el-motor). Denna krånglar inte lika mycket som el-skjutdörrarna och är faktiskt ett positivt tillval som man gärna kan leta efter om man letar Voyager, men skjutdörrarna kan likväl vara manuella enligt mitt tycke!

Både el-skjutdörrarna och bakluckan kan i många fall öppnas både med fjärrdosan samt via knappar inuti bilen (uppe i takkonsollen).

Det är inte bara skjutdörrarna och bakluckan som har uppdaterats (el-öppning, vissa modeller) utan interiören i allmänhet har blivit mer modern och även fått fler funktioner, såsom DVD-spelare/mediasystem osv. hos en del bilar. Kvalitétskänslan är såsom sina föregångarna mycket bra, ingenting känns direkt plastigt eller billigt utan Chrysler har använt gediget material som inte går sönder i första taget. Det må vara lite större plastytor här och var inuti bilen men det är ingenting som är negativt.

För övrigt så brukar de flesta av dessa bilar ha det mesta i utrustningsväg, sådant som man på andra bilar måste välja till vid nyköp eller eftermontera. Exempel på vanlig utrustning är farthållare, färddator, inbyggd felkodsläsare för motorstyrningen, el-hissar fram (one-touch-funktion finns endast för att hissa ner rutan på förarsidan), el-öppningsbara bakrutor (rutorna längst bak, de som sitter i skjutdörrarna går ej att öppna), el-backspeglar, el-uppvärmd bakruta, el-uppvärmd framruta (längst ner på framrutan så att torkarbladen lossar snabbare om de fryser fast), el-stolar fram, AC/klimatanläggning (flera zoner), bra ljudsystem överlag/Infinity (de europasålda radioenheterna kräver ofta en radiokod) höj- och sänkbar ratt, mugghållare fram och bak, diverse praktiska förvaringsfack fram och bak, 12-volts uttag fram och bak, automatiskt avbländande innerbackspegel, upplysta speglar i solskydden, multifunktionsratt, centrallås med fjärrdosa, startspärr/transpondernycklar, stolvärme, halvljusautomatik (främst hos de europasålda bilarna varav det är monterat här i Sverige med ett kit ifrån Sepab.se) ABS, antispinnkontroll (fungerar i upp till 50 km/h), servostyrning, takräcke, dimljus, reservhjul under bilen, osv. Samtliga bilar kanske inte har allt detta (eller så har de rent av mer utrustning) men de flesta brukar ha det, om man nu inte köper den mest basicutrustade Chrysler Voyager SE / Dodge Caravan SE (Standard Edition).

Ni kanske har uppmärksammat att det inte nämns någonting om en regnsensor och det beror på att dessa årsmodeller tyvär inte har någon, dock har de istället ett riktigt bra intervalläge till vindrutetorkarna (över 10 olika inställningar). Det saknas även låsbart tanklock i listan ovan och det är pga. att det inte är så vanligt mig veterligen, tankluckan i sig har ingen låsfunktion men vissa modeller kanske har ett låsbart tanklock, annars bör man köpa till detta som säkerhet.

Vad gäller nycklarna så startas alla bilar med en vanlig nyckel (mekaniskt tändningslås) som ofta har ett inbyggt chip (transponder, startspärr), det finns inga elektroniska nycklar eller Keyless Go för dessa årsmodeller, det kom senare till femte generationen, men fjärrdosor till centrallåset och ev. andra funktioner har i princip alla bilar varav det även är värt nämna att batteriet i fjärrdosorna byts väldigt lätt om det skulle ta slut, man behöver inga specialverktyg eller liknande, inte ens en skruvmejsel då det fungerar bra att öppna dosan med ett mynt.

Angående den inbyggda felkodsläsaren som nämns i utrustningslistan ovan så är det precis vad det låter som, en inbyggd felkodsläsare. dock enbart för motorstyrningen (även tidigare generationer har inbyggda felkodsläsare, men inte helt samma). Felkodsläsaren sitter i mätarhuset och kan läsa av OBD2-koder om Check Engine-lampan (motorlampan) lyser, men endast om det är något fel på motorstyrningen, t ex. om en lambdasond är dålig eller dylikt, den klarar ej av specifika felkoder för automatlådan, endast generella koder i sådana fall. Felkodsläsaren i mätarhuset ersätter i princip en enkel OBD2-läsare då den som sagt kan visa OBD2-koder, exempel på en sådan är "P0141" osv., men den kan tyvärr inte radera dem genom ett knapptryck, då behöver man koppla ifrån batteriet under ett par minuter (kom ihåg att ha radiokoden tillhands om din stereo kräver detta!). Felkodsläsaren kan givetvis heller inte visa upp några live-värden och liknande! Lyser motorlampan så kan man starta felsökningen genom att sätta sig i bilen och stänga alla dörrar samt lägga i parkeringsbromsen, därefter vrider man tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON (eller ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON) inom 5 sek (vrid inte för fort och starta självklart inte motorn, ON-läget är före startmotorn!) varav felkoden/-erna visas i displayen i mätarhuset (P1684 betyder endast att minnet raderats nyligen, ofta pga. att batteriet varit urkopplat). När alla koder har visats så står det "Done". Kom ihåg att motorlampan alltid ska lysa i ett par sekunder när man startar bilen, för att indikera att glödlampan fungerar! Lyser den inte överhuvudtaget så kan den vara sönder eller så har någon plockat bort den!

Övrig info om felsökning: Behöver du läsa av live-värden till motorstyrningen så fungerar de flesta OBD2-läsare som har den funktionen, men vill du läsa av ABS-koder, Airbag/SRS-koder och automatlådekoder så behövs ett mer avancerat instrument, det bästa är Chryslers DRBIII-scanner som dock främst finns hos de aukt. verkstäderna då det är riktigt dyra grejor! DRBIII klarar dessutom alla andra moduler i bilen. Men om vi går tillbaka till felsökning av ABS-systemet, Airbag/SRS-systemet och automatlådan så kan det som sagt fungera med andra felkodsläsare än Chryslers egna, men de måste vara mer avancerade än ett enkelt OBD2-instrument (kan inte svara på exakt vilka läsare som fungerar, men de flesta verkstäder borde klara detta i dagsläget då utvecklingen har gått fort framåt de senaste åren vad gäller diagnostikutrustning).

Vi lämnar felsökningsområdet och återgår till utrustningen, därmed får vi inte glömma en utav de största och mest eftertraktade punkterna vad gäller "utrustningslistan" och det är sätena, dessa är självklart demonterbara. Man kan plocka ut samtliga baksäten helt och hållet så att man får en riktigt stor lastyta där bredden mellan hjulhusen är cirka 125 cm och totallängden är runt 245 cm, notera dock att detta är golvmåtten för den långa modellen "Grand Voyager", den kortare modellen "Voyager" har en lastlängd på cirka 215 cm! Eller så plockar man endast ut sätena längst bak och får därmed gott om lastutrymme samtidigt som man kan åka fyra personer i bilen. Värt att nämna är att från modellår 2001 så finns det vissa bilar som har en delbar soffa bak, detta underlättar på flera sätt, bl.a. blir det inte lika tungt att själv bära ut soffan då man tar ett säte i taget, samt att man kan demontera enbart ett säte om man behöver lite mer lastutrymme men också vill ha bilen 5-sitsig eller 6-sitsig. Från årsmodell 2005 så finns det även "Stow & Go" hos vissa modeller vilket är Chryslers banbrytande lösning som gör att man kan fälla ner baksätena under golvet, man behöver inte längre släpa in eller ut på dem! Komforten för passagerarna fick ge med sig en aning men det är ingenting man tänker på i det stora hela!

I och med att man plocka ut sätena (eller fälla ner dem under golvet hos modellerna som har Stow & Go) så är det sällan man behöver en släpvagn, vare sig man ska handla nya vitvaror, TV eller slänga skräp på återvinningsstationen!

Det är för övrigt lätt att stiga in och ut ur dessa bilar oavsett om man har ryggproblem, svaga knän eller dylikt, främst pga. bilens markfrigång, interiörutrymme och framförallt de sköna fåtöljerna (sätena). En annan rolig sak är att stolarna längst fram och i mittenraden är utrustade med inbyggda armstöd vilket är mycket bekvämt, för en bil utan armstöd är inget kul! Jag vill även minnas att det ska finnas nackstöd på så gott som samtliga sittplatser, eller åtminstone på 6 platser, detta finns det också på tidigare modeller men hos 91-95 tror jag att det var mer sällsynt(?).

En sista sak att nämna om "utrustningen" är de tonade bakrutorna, detta finns på så gott som alla modeller förutom de mest enkelutrustade sådana, t ex. Voyager SE (Standard Edition), men det skiljer sig lite, det kan även finnas på de enkelutrustade modellerna samtidigt som en fullutrustad modell saknar detta. Räkna dock med att bakrutorna är tonade som original på de flesta bilar (fabrikstonade, dvs. toning i glaset, ej toningsfilm!) vilket är både snyggt och bidrar till ett behagligt inomhusklimat samt att det minskar stöldrisken eftersom det ger en svårare insyn i bilen. För övrigt så har man väldigt bra sikt inuti bilen, det är stora rutor överallt.

Om vi går vidare och tittar på chassit så har det väl inte hänt så jättemycket mig veterligen, det har mestadels finjusterats. Dom har helt enkelt byggt vidare på en väl fungerande stomme! Det är fortfarande bladfjädrar bak (spiralfjädrar kom 2008 i och med femte generationen). Men fastän bladfjädrarna så går bilen kanonbra under så gott som alla situationer, man tänker inte ens på det eftersom det! Vid en första blick så kan man tro att dessa bilar kränger mycket i kurvorna, men det är inte alls så farligt, den har en bra tyngdpunkt. Styrningen fungerar bra den också, man har kontroll över bilen, dock är vändradien kanske inte den bästa men helt klart godkänd. Det är med andra ord riktigt härlig komfort och körkänsla i Voyager, nästan så att det är lite för bra faktiskt! En mening sammanfattar det väl = man åker som en kung!

Vi hoppar över till drivlinan (bilarna är FWD/framhjulsdrivna men det finns även AWD-modeller) och jag vill påpeka att i denna guide diskuteras FRÄMST V6-motorn, 3.3 V6 eller den aningen större volymen 3.8 liters V6. För övrigt så finns denna motor enbart med automatlåda (4-stegs). Jag vill inte favorisera motorn alltför mycket men jag skulle faktiskt kalla den "bulletproof" då det är en välkonstruerad och hållbar motor som har utvecklats under många år och därmed har de så kallade barnsjukdomarna helt försvunnit. Det är också en kraftfull motor, särskilt om man köper 3.8:an som har närmare 220 Hk!! Bilen blir då duktigt snabb i accelerationen men även lite mer törstig än 3.3:an som för övrigt inte är så snål heller (den har cirka 180 Hk), fast det beror helt klart på vad man jämför med samt att man får ha i åtanke att det är en stor och utrymlig bil. 3.3:an har för övrigt också väldigt bra accelerationen. Den fyrcylindriga motorn (2.4) är alldeles för slö i dessa bilar och inte särskilt snål heller för den delen, samt att den endast finns med manuell låda, därför rekommenderas 3.3:an eller 3.8:an före 2.4:an. Detta är dock ingen bil man köper för att pendla 10 mil tur/retur till jobbet med, utan man köper den av helt andra skäl, såsom en familjebil för den stora familjen eller om man behöver gott om utrymme, eller kanske som arbetsbil om man vill "åka som en kung"? Det bör även nämnas att det finns en dieselmotor som är på antingen 2.5 eller 2.8 liter beroende på vilken årsmodell man väljer, denna är tillverkad av VM Motori och har ett gott rykte likväl, men den har inte riktigt kraften hos V6:an samt att fordonsskatten just nu är väldigt dyr hos bilar med denna motor. Notera att de amerikanska modellerna ej finns med dieselmotor samt att Town & Country endast finns med V6:orna.

För övrigt så har V6-motorn en kamkedja och den är helt underhållsfri om nu inte oturen skulle vara framme, men det är inte något som är förekommande! Vidare så finns det inga vanliga fel förutom lite förhöjd oljeförbrukning om bilen rullat runt 20 tusen mil eller mera, men det är absolut inte något allvarligt fel om man ens ska kalla det fel, du kommer inte att behöva fylla på ofta!

Jag vill även påpeka en sak om de tre bakre tändstiften, på tidigare årsmodeller så behövde man antingen lossa insuget eller trilskas med att byta dem underifrån bilen med hjälp av en spegel, men på årsmodell 2001-2007 så räcker det med att man lossar plasten nere vid vindrutan samt torkarenheten, därefter kan man byta stiften utan större problem. En klar förbättring måste jag säga! Förutom tändstiften så är det ett relativt lättmekat motorrum fastän huven inte är så stor, man klarar lätt av att skruva på det mesta om man även demonterar innerskärmarna fram och ev. fronten (beroende på vad det är man ska åtgärda för fel). Om man ser till hela bilen så är det övriga också lätt att skruva på, såsom bromsar, chassi/upphängning, elektronik osv.

Angående automatlådan så har det varit mycket prat om denna hos Chrysler-bilar, vilken "skit" det är osv. Detta stämmer INTE, både enigt mig och de flesta andra! Särskilt inte från årsmodell 2001 och framåt då lådan har nått sin topp så att säga, alla tidigare fel och brister är åtgärdade så gott som. Det betyder dock inte att tidigare årsmodeller har sämre automatlådor, utan generation tre (1996-2000) och även tidigare årtal har väldigt bra lådor om de underhålls och körs som de ska (ingen rallykörning!). En utav de viktigaste punkterna när det kommer till automatlådan är att korrekt olja används vid service och ev. påfyllning, det är detta som gjort att många tidigare årsmodeller har krånglat. Man måste använda en olja som är ATF+4-certifierad, detta är MYCKET VIKTIGT! Det måste stå ATF+4 på förpackningen, men man får även tänka på att alla oljor som har denna märkning inte är certifierade av Chrysler utan tillverkarna anser sig uppfylla kraven ändå, vilket är acceptabelt enligt mig, men priserna för original Mopar-olja jämfört med något annat märke är inte så stor varav man likaväl kan handla originalolja. Kort och gott, automatlådan är inget man ska se som något negativt överhuvudtaget, absolut inte vad gäller generation fyra (2001-2007), se bara till så att den har servats med ATF+4 olja (om den har servats någon gång), då bör lådan hålla i 30-35 tusen mil utan större problem (man kanske får byta någon hastighetssensor och/eller solenoiden under dess livslängd, men det är inga dyra saker överhuvudtaget samt att man kommer åt delarna utan att demontera lådan eftersom allt sitter på utsidan!).

Vissa modeller även manuell växling av automatlådan, dvs. "Autostick" som det heter på Chryslerspråk. Då finns det en liten knapp på växelspaken vid ratten där man kan växla manuellt, men detta är egentligen ingenting som man vanligtvis använder men det är ändå en praktisk funktion som kan krävas under vissa förhållanden. Har bilen "Autostick"-funktionen så kan man inte lägga i lågväxlarna 1, 2 och 3 utan detta görs då via den manuella växlingen.

En sista grej om lådan är att man bör montera en extra automatlådekylare om man ofta kommer att dra tunga släp (t ex. en husvagn), förutsatt att bilen inte redan har ett utrustningspaket (tow package) från fabrik varar det redan finns extra kylning. Vill man dock montera en extra kylare om bilen inte har detta så måste man även tänka på att den inte får vara för kraftfull, den får alltså inte kyla för bra då det kan göra mer skada än nytta!

PS, för att se vad du får dra med just din bil så kan du besöka Transportstyrelsens släpvagnskalylator, den finns här: http://www.transportstyrelsen.se/slapvagnskalkylator.

Låt oss nu titta på vanligt förekommande fel och brister på dessa bilar, för de är tyvärr inte perfekta fastän de inte är långt ifrån!?

Vi börjar med rosten, som tro det eller ej inte alls är så vanlig, men det finns ändå vissa ställen på bilen som man bör kika lite extra på samt förebygga med rostskyddsbehandlig om det ännu inte har dykt upp någon rost. Längst framme vid motorhuven kan det komma rost, det brukar då börja inifrån och krypa uppåt. Man bör även ta en titt på kanten längst ner på framdörrarna samt på trösklarna längre bak vid bakhjulen, men det är inte så vanligt på 2001-2007 utan det var mer ett "problem" på tidigare generation. Utöver dessa ställe så finns det inga typiska rostpunkter, men man kan även kolla på bakluckan ifall det ev. börjat komma något där. Utöver detta så kan det ju självklart ha inträffat repor och/eller andra defekter på lacken osv. varav det börjar rosta!

Under bilen så brukar däremot den bakre delen av avgassystemet rosta sönder mellan åren som går, detta är vanligt även på tidigare generationer och det brukar endast vara den bakre halvsatsen man får byta, vilket för övrigt inte alls är dyrt om man handlar delarna ifrån t ex. Ebay.de (avgassystem som är tillverkade i EU/Polen kostar kanske 600 kr inkl. monteringssats och frakt!). Det är lätt att byta avgassystemet då bilen är så pass hög (markfrigången), man behöver knappt palla upp bilen på pallbockar.

När vi ändå är inne och pratar om rost så finns det ett par ställen i motorrummet där rosten kan ställa till med lite problem, och det är främst vad gäller kylsystemet. Kylarröret som leder tillbaka kylarvattnet till kylaren (sitter ungefär vid höger framhjul, längst ner vid kylaren) brukar rosta sönder och därmed börjar det läcka kylarvätska, men det är inte så dyrt att fixa, någon hundralapp i inköpspris. Det rekommenderas dock att man rostskyddar utsidan av röret en gång extra då det endast är lackerat från fabriken. De mindre rören till värmepaketet kan också börja rosta, men detta skarvar man enkelt med nya slangar. Till sist så kan även rören till den bakre AC:n rosta då dom är väldigt utsatta för vägsalt och annan smuts under bilen, men även här kan man enkelt skarva, vilket är den vanligaste lösningen.

I utrustningsväg så finns det inte så jättemånga vanliga fel, det är som sagt el-skjutdörrarna som är ett av de tråkigare problemen varav man därmed likaväl kan leta efter en bil som inte har dessa, det spelar ingen roll enligt mitt tycke om dörrarna öppnas manuellt. Vidare så kan el-hissarna krångla (lätt och billigt att fixa om man handlar delarna ifrån Ebay.com) samt centrallåsmotorerna i sidoskjutdörrarna (även dessa är lätta och billiga att fixa). Det som dock kan vara lite tråkigt är om kupéfläkten går sönder, och då tänker jag inte på fläktmotståndet som är enkelt att åtgärda, utan om fläktmotorn skulle gå sönder. Denna är jäklig att byta måste jag erkänna! Det är väl inte ett så vanligt fel men det förekommer faktiskt att denna går sönder (fläkten brukar fortsätta fungera men den drar för mycket ström varav fläktmotståndet går sönder hela tiden) eller så börjar den föra oväsen.

En annan sak som ofta felar på liknande bilmodeller är bakrutetorkaren, men hos denna generation av Voyager är det inte så vanligt att denna kärvar ihop, men man måste se till att använda den då och då så att mekanismen motioneras och inte får chans att ens börja kärva.

Vi går vidare till den sista punkten vad gäller "vanliga utrustningsfel" och då kommer vi till ljusbilden från strålkastarna. Tyvärr så är ljusbilden inte något att hurra över men den är i alla fall bättre än tidigare årsmodeller. Det man borde göra direkt om man ev. köper en sådan här bil är att kontrollera strålkastarglaset, är det dimmigt så bör man försöka renovera dem (polera) eller byta ut strålkastarna till ett par helt nya[/i]. Dock kommer man endast halvvägs eftersom ljusbilden fortfarande inte är okej överhuvudtaget, fastän det är helt nya strålkastare (det finns dock eftermarknadsstrålkastare som är aningen bättre, t ex. de som har projektor, men man måste tänka på att de ska vara E-märkta för att verkligen klara besiktningen)! Jag hade utöver detta rekommenderat att direkt köpa till åtminstone nya premium halogenlampor till såväl halvljuset som helljuset och då finns det endast ett märke som är överlägset de andra, Philips! De har väldigt bra lampor, exempelvis deras X-tremeVision eller WhiteVision, välj några som lyser ca 50-100% starkare och som fortfarande är E-godkända! Vill man ha ett bra helljus så måste man montera extraljus, helst en LED-ramp med lämplig bredd. Sverige är en nordiskt land och det innebär mycket mörkerkörning, så enligt mig är detta en utav de viktigaste punkterna som man åtminstone kan försöka åtgärda så gott det går.

Förresten, när vi ändå är inne på "belysningsfel" så är det rätt vanligt att viss innerbelysning lägger av, såsom belysningen till klimatkontrollen, ljusvredet, mätarhuset osv. Detta kan man åtgärda genom att löda dit nya LED-lampor, dock finns det även glödlampor på vissa ställen i t ex. mätarhuset. Tänk på att kolla upp instrumentbelysningen extra noga om du provkör bilen dagtid då det kan vara svårt att se om lamporna fungerar eller ej (kör igenom en tunnel eller liknande).

Angående vanligt förekommande fel på chassit/upphängningen så kommer jag främst att tänka på krängningshämmarbussningarna (fram) samt fjäderbenslagerna. Bromsarna fram slits också ganska fort, men det är i och för sig inget fel utan underhållning såsom för vilken bil som helst, men de kanske slits aningen fortare än en småbil med tanke på Voyagers vikt. Inom kategorin bromsar så bör man också ta en titt på parkeringsbromsen, denna är ofta ganska dåligt spänd/otillräcklig på dessa bilar då det troligtvis är många som inte använder den på bilarna som har automatlåda, varav bromsen försämras mellan åren. Man SKA ALLTID använda parkeringsbromsen fastän det verkar som att PARK-läget i automatlådan är tillräckligt, för det är det inte! Det är både en säkerhetsrisk ("P"-läget i automatlådan kan gå sönder och bilen börjar rulla) med att inte använda parkeringsbromsen samt att den till slut börjar kärva om den inte används. Automatlådan kan även ta skada med tiden om man t ex. parkerar i lutning och enbart lägger i "P" utan någon parkeringsbroms. Så kom ihåg att alltid använda parkeringsbromsen när bilen ska parkeras, oavsett om den står på plan mark eller i en backe!

Motormässigt så finns det inga större problem som sagt (utöver den aningen förhöjda oljeförbrukningen som nämndes ovan), det är i så fall vissa sensorer som kan dumma sig, exempelvis någon lambdasond samt TPS-givaren (spjällägesgivaren/Throttle Position Sensor). Utöver detta så kan remhjulet till generatorn krångla samt generatorn i sig om man har otur. Vidare så kan det även bli lite problem med servostyrningen, antingen vad gäller servopumpen eller så kan det börja läcka ifrån en eller två slangar som går till styrsnäckan (de spricker pga. det höga trycket i systemet), men detta är ju inga fel som direkt hör till motorn utan vi kan kalla dem motorrumsfel?

När man ser "listan på vanlig fel" så kan det se ut som mycket vid en första blick, men det är inga stora fel och det är inte alls skrivet i sten att detta är något som kommer att hända alla bilar. Det kan dock mycket väl bli ännu fler fel eller så får man en helt problemfri bil, det är olika som med alla bilar! Skulle det däremot bli fel efter fel (om man har otur eller om bilen körts helt galet) så finns det alltid billiga och bra reservdelar att köpa från USA och Tyskland!

Där tog det stopp! Nu kommer jag inte på någonting mera som är värt att nämna, i alla fall inte just nu! ..det är i sådana fall ett par tips och förslag om inköpsställen för reservdelar och tillbehör. Jag hade rekommenderat att handla dessa ifrån Bildelaronline24.se/Autodoc.se, Ebay.com, Ebay.de, Ebay.co.uk, Rockauto.com eller Skruvat.se, då får man riktigt bra priser för kvalitétsdelar (man måste välja ett någorlunda känt märke, det billigaste bör man bortse ifrån!). I de flesta fallen så finns det inga andra butiker som slår priserna på dessa sajter, så har du ännu inte jämfört deras priser mot andra aktörer här i Sverige så bör du göra det! Men visst kan det finnas delar som har samma priser här i Sverige och då är även fördelen att leveranstiden är kortare i de flesta fall. De mest välkända reservdelsbutikerna för amerikanska bilar i Sverige är bl.a. Hansen Racing, Åbergs VTC, Norrlands Custom, osv., så kika på deras hemsidor också eller kontakta dem, det kostar ju ingenting att göra en prisförfrågan!

Värt att veta! Söker du efter reservdelar i USA så heter bilmodellerna som sagt inte Chrysler Voyager/Grand Voyager utan man får söka efter Dodge Caravan/Grand Caravan eller Chrysler Town & Country. Det kan vara vissa detaljer som skiljer mellan de europeiska modellerna och de amerikanska, bland annat strålkastare, baklampor (och ev. övrig belysning), mätarhus, m.m., så viss modifiering kan krävas om man nu köper t ex. strålkastare, men då måste man även kontrollera så att de är E-märkta vilket de inte brukar vara, men besiktningsföretagen är nog inte alltför stränga med detta krav eftersom de vill precis som du att det ska vara säkert att framföra bilen på vägen (om nu strålkastarna ger en bättre ljusbild än original vill säga)!

Sammanfattningsvis så är detta en mycket bekväm, utrymlig, välkonstruerad, snygg och prisvärd familjebil (Chrysler är ju för övrigt uppfinnaren av minivans!), men den borde även fånga uppmärksamheten hos dig som behöver en komfortabel men också utrymlig arbetsbil eller helt enkelt behöver det stora utrymmet som den erbjuder, kanske om ni har många hundar? I skrivande stund så kostar denna generation av Voyager inte alls mycket med tanke på vad man får för pengarna! Det går att göra rediga klipp på t ex. Blocket.se.

..och där tog det stopp, IGEN!

Det finns säkert en hel del som är felskrivet/felaktigt i texten ovan samt sådant som har glömts bort att nämnas, men hoppas ändå att denna "osammanhängande" köpguide kommer till nytta för någon.. om ni nu orkar läsa igenom den!

Har ni något att tillägga till guiden så kan ni skriva här i tråden eller skicka ett PM. Ni är för övrigt välkomna att dela denna guide på andra sidor!

Mvh

________________________________

Datum: 2016-04-08.

Text och bilder: USAbilforum.se.

Källa: Egen erfarenhet.

Reservation för eventuella fel.


Grab Life by the Horns! - Dodge
Annons

Återgå till "Begagnatguider"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst