Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
harley76
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 15:58

P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Kanske en dum fråga men ........
Hade motorlampan tänd och åkte till verkstaden. Fick lampan släckt
samt en uppmaning att byta katalysator. Efter några mil tändes
lampan igen men min fundering är om jag verkligen behöver byta
hela katalysatorn, har försökt läsa diverse trådar och får hela tiden
känslan av att jag borde byta lambdasonden först. Är detta riktigt
och hur svår är den att byta??

Grand Voyager 2003
Senast redigerad av Avenger den ons 17 dec 2014, 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodell och årsmodell / MVH
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: P0140 - vad göra??

Det beror nog på vad dom fick för värden på verkstaden när dom mätte sonderna.
Det svåra är väl att dom kan sitta rätt ordentligt och trångt. Har aldrig kikat efter dom så vet inte var dom sitter.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: P0140 - vad göra??

Läste om felkoden och visst känns det som sonden eller kablarna till sonden är dåliga.
Vet dock inte om man kan få samma meddelande när katten är dålig
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Hej,

Vad är det för motor i bilen?

Synd att du inte fick ut felkoden via mätarhuset som skrivet i tidigare inlägg, konstigt att det inte fungerade.

Det kan nog vara flera fel, lambdasonden (efter katten), katalysatorn eller någonting annat som orsakar det, jag hade dock provat att byta sensorn först.

Den kan sitta riktigt hårt så man kan behöva värma för att få bort den, sedan krävs även en speciell hylsa för lambdasonden så man inte skadar kablarna, en fast nyckel brukar inte fungera.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
harley76
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 15:58

Re: P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Hej igen,

Sitter en 'lien' sexa i den 3,3L
Känns litet onödigt att byta kat. om det 'bara' är lambdasonden som felar, å andra sidan känns det litet 'sådär' att köpa en lambdasond om jag ändå inte kommer att få bort den (eller montera en ny utan att skada den nya). Får nog leta efter en verkstad som inte vill sälja en ny kat till varje pris.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Hej,

Det kanske inte är lambdasonden, men man byter hellre den först än hela katalysatorn precis som du säger, gissar själv på att det är lambdasonden. Hur långt har bilen gått förresten?

Specialhylsan kostar cirka hundra kronor i de flesta butiker, Biltema har också en sådan hylsa om du har nära dit, så att få dit sonden (om du har bilen upphöjd) är nog inga problem om den andra är demonterad.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
harley76
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 15:58

Re: P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Tack!
Bilen har precis passerat 180'000km
När till Biltema har jag men har förstått att jag inte ska köpa deras sond (eller??).
Vad gäller felkoden fick jag faktiskt fram den med den ursprungliga nyckelmetoden,
borde ha gjort en 'återkoppling' här om det. Lösningen var att koppla ur batteriet en stund!(?)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Det var inte så många mil, katalysatorn borde inte vara något fel på tycker jag inte.

Tänkte på verktyget på Biltema, en universal lambdasond är inte så bra, särskilt inte på Chrysler som jag uppfattat det.

Aha, vad skönt att det fungerade, aldrig varit med om det med batteriet, bra att veta om, tack.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
harley76
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 nov 2014, 15:58

Re: P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Efter att ha läst på 'allpar' om P0140 .....

P0140 Oxygen Sensor Circuit Insufficient Activity (Bank 1, Sensor 2)

Tolkar jag detta som att det bara är sonden efter 'katten' jag behöver byta
eller har jag fel??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0140 - vad göra?? Grand Voyager 2003

Ja precis, Sensor 2 pekar på att det är en sensor efter katalysatorn och Bank 1 att det gäller den motorsida där cylinder nummer 1 sitter, men det finns nog bara en sensor efter katten på din bil så Bank 1 behöver du inte bry dig om tror jag inte, det är främst på de bilar som har många sensorer eller om det gäller Sensor 1.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar