Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Handbroms på grand voyager stow n go 2006

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Handbroms på grand voyager stow n go 2006

Hej!
Handbromsen tar bara på sista hacket på pedalen, detta godkände inte besiktningen... va ute idag å försökte spänna den.. jag tog bort den lilla gummitätningen på insidan av bromsskölden? och försökte sedan pilla på det lilla hjulet innanför.. det är så jag har fått för mig att det fungerar.. men så kanske det inte alls är.. är ju ett litet hål så de va svårt å se hur det va därinne..

jag försökte få "kugghjulet" att åka nedåt med hjälp av en spårmejsel men hela hjulaxeln sitter ju precis där så de va sjukt svårt att komma åt..

men man kanske ska skruva inåt/utåt istället? Jag vet som sagt inte hur man gör.. sedan har jag hört att vissa är självspännande..

en annan tanke är att man kanske ska tajta ihop vajern där den delar sig till två?

Eller behöver jag montera bort bromsskivan och göra det utifrån? Sjukt tacksam för svar då det redan är körförbud på den... [emoji15]
Using Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Handbroms på grand voyager stow n go 2006

Hej,

Bromsskivan måste nog vara monterad om du ska spänna, så att man spänner under verkliga förhållanden, risken är annars stor att den inte går att montera när det är justerat korrekt, samt att det är svårt att överhuvudtaget justera:)

Pedalsatsen ska vara självspännande.

Blev det bra när du spände genom inspektionshålet, tar allting bra nu?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Handbroms på grand voyager stow n go 2006

Har precis gjort detta.
Jag hade ett litet vinkeljärn.
Om du ser kuggen inne i skivan och den är i insynshålet (kan vi kalla det) då är kuggen rätt placerad.
Kuggen skall roteras nedåt för att trycka ut backarna.
Trångt även med små grejer och lite ont gör det men det går.
Rotationshållet är samma på höger, kuggarna ska snurras mot marken och verktyget upp mot bilen.
Kan vara besvärligt men ge det tid och det kommer funka.

Om kuggarna sitter så dom inte syns rakt in i hålet utan inne i trumman då är det nog enklast att ta av allt och sätta skruven rätt

Hoppas det hjälpte dig på traven
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
lempa
Minivan
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 15 aug 2012, 08:51
Ort: Ekshärad

Re: Handbroms på grand voyager stow n go 2006

Monterade nya skivor på vår 05:a för ett tag sedan, provade att justera på det riktiga sättet men blev mest irriterad på konstruktionen :twisted: . Jag monterade av skivorna och borrade ett 10mm hål ca 40mm (tror jag) från kanten på centrumhålet i skivan och hamnade ungefär mitt för "ställkransen", så nu justerar jag från utsidan :D .
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Re: Handbroms på grand voyager stow n go 2006

Tack för hjälpen.. med tanke på körförbudet samt att jag inte har grejat med det förut så fick en verkstad fixa det.. men backarna börjar bli slitna så dom behöver nog bytas innan nästa besiktning fick man höra.. :( det hade dom väl lika gärna kunnat gjort då.. men till sommaren kanske jag ger mig på det.. lite goare då eftersom jag inte har garage.. :) nu är det abs givaren som är nästa grej.. vänster fram.. hur är det att greja med? Vad är det för livslängd på en abs givare? Har haft bilen inne för det förut..
Using Tapatalk
Skriv svar