Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

P0480 Chrysler Voyager -04

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Hundbron
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 22:40
Kontakt:

P0480 Chrysler Voyager -04

Hallå alla!

FIck en 2:a (bland flera) på besiktningen om att motorlampan lyste. Felkoden var P0480, och läste mig till
att det har något med att motorfläktarna inte funkar?

Är helt ny på detta med Chrysler men är det denna del som är pajj då:
http://www.ladda-upp.se/bilder/jinobhadqrksje/

Fick inte upp bilden? Men enormt tacksam för hjälp!

Mvh

Danne
Senast redigerad av Avenger den sön 21 jun 2015, 14:12, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Lägger upp miniatyrbilden här nedanför, använde delningsalternativet som fanns på hemsidan du laddade upp bilden på:

Bild
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Hej!

Fungerar inte någon av fläktarna?

Kolla först om säkringen är hel (i boxen i motorrummet, finns ingen säkringsdosa i kupén på den generationen av Voyager).

Om fläktarna inte fungerar, stäng av bilen och koppla bort batterisladden (kom ihåg att du måste ha koden till radion till hands om stereon kräver det) och känn sedan på fläktarna om någon verkar "seg" att snurra, i så fall kan det vara något fel med den fläkten.

Är allting okej så är det troligtvis det reläet/modulen som är defekt (som du tagit bild på), det blir väldigt varmt (därav kylflänsarna på modulen) och är ett av de vanligaste felen till den felkoden, men det kan även vara andra saker såsom dåligt kablage osv.

Finns två olika relä/moduler till dessa bilar (beroende på vad som finns för utrustning i bilen antar jag), men du vet redan vilket du behöver (det stora med flänsar).

Hittade ett på ebay.com från en Top-rated seller, märke: Dorman, pris med alla avgifter är cirka 550:- kr:

http://www.ebay.com/itm/Dorman-902-310- ... db&vxp=mtr

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hundbron
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 22:40
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Tack för svaret!

Testade att rotera fläktarna för hand, verkade inte vara några problem (antar att det är hjulager i dem?).
Säkringen testade jag med en annan, ingen skillnad.
Kollade de kablar jag kom åt, och de såg fina ut, kopplade även isär modulen och sprutade lite 556 i, men inget hände.
Så antar att det är modulen det är fel på.

Tack för länken! Men en fråga, finns det ingen i Sverige som säljer dem? Kollade på Skruvat och Mekonomen bl.a och hittade inget.

Mvh

Danne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Hej igen,

Ja det låter som att modulen blivit dålig, hoppas inte att de andra tvåorna var för allvarliga så det blir väldigt dyrt att laga bilen.

Jo visst kan man köpa den här i Sverige, t ex. via din lokala bildelskedja som i sin tur köper den från Hansen Racing, allting du hittar på deras hemsida kan de flesta bildelskedjor beställa hem med leverans dagen efter (Mekonomen, Autoexperten osv.), dock har de inte alla delar från Hansen Racing på deras egna hemsidor, men de flesta är återförsäljare.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hundbron
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 22:40
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Då ska jag ringa och kolla imorgon, beror på priset i Sverige , men behöver den snarast typ.

Har en till 2:a kvar efter denna och det är abs lampan som lyser, så det kanske kan bli dyrt :/.

Sen idag när jag läste ditt förra svar o bilen så gick det inte att öppna bagageluckan längre, läste här nånstans att knappen kan paja?

Annars är jag supernöjd med bilen, vill aldrig åka vanlig kombi igen :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Förstår det, ombesiktning som brådskar.

Ja, felsökningen av ABS:en kan kosta en del då det inte fungerar med ett enkelt OBD2-instrument, men reservdelarna är väldigt billiga (om det är någon ABS-sensor) om man handlar från utlandet, men då är det leveranstiden som sätter käppar i hjulet igen. Frågan är dock om det blir billigare att göra en ombesiktning med kvarvarande fel och invänta delarna från USA.. förutsatt att kylfläktarna fungerar fastän felkoden. Skulle du ha otur att det inte är relät så kan det annars vara en tempgivare, tror det sitter två olika, en för mätarhuset och en för bilens dator/kylfläktarna. Snurrar fläktarna hela tiden förresten?

Angående ABS:en, tror att sensorerna lossar rätt lätt så du kan försöka rengöra dem där fram, på vissa bilar kan de sitta som svetsade men på Chrysler brukar det gå hur fint som helst att skruva loss dem utan att förstöra sensorn. Kan ha samlats massa skit, särskilt bromsdamm och eftersom sensorerna är magnetiska så är det svårt att få bort detta utan att man rengör med en trasa.

Vad har du för öppning på bagageluckan, är det en knapp på utsidan eller är det en knapp kombinerat med handtaget ovanför registreringsskylten? Har du el-baklucka och fungerar den fortfarande i så fall?

Ja, bekvämligheten är helt annorlunda mot de flesta kombis, man sitter väldigt bra i stolarna då det är så högt upp, en perfekt fåtölj med armstöd helt enkelt =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tomten
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 09 apr 2012, 08:42

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Hej!

Åbergs VTC Parts har på hyllan

http://www.abergsvtc.se/product_info.ph ... s_id=45724

/Tomten
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Med frakt inkluderat så är de lite över 250:- kr dyrare än Hansen Racing samt lite över 550:- kr dyrare än ebay.com. Både billigare och snabbare med Hansen Racing då man kan hämta ut delen dagen efter hos sin lokala bildelsleverantör. Det är även samma reservdel, Dorman, som det är hos Hansen och ebay med mera.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hundbron
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 22:40
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Har haft en kille som läste av koder hemma hos mig (han tog 350:-) felet med abs'en ska tydligen vara höger fram. Hansen Racing skulle ha runt 8-900 för den delen och 850:- för fläktmodulen.
Blir en beställning på det. Problemet jag har är att jag är inne på andra besiktningsmånaden, därför brådskar det :).

Handtaget är elektriskt knapp enbart. Går det att öppna den inifrån på något sätt? Fick med 2 nycklar till bilen och ingen funkar bak.

Mvh
Danne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Tjena!

Gött att du fick ur felkoden, vissa felkodsläsare kan förvåna en i och med att dom kan klara av airbag och ABS på Chrysler/Dodge/Jeep, men det är långt ifrån alla och de behöver kosta en slant för att ha denna funktion. Behöver man läsa av något helt annat, såsom BCM-modulen, så krävs det ett Chrysler-specifikt instrument och då är det stora summor vi pratar om.

Ja då förstår jag att det är bråttom =)

Innan du beställer ABS-sensorn så kan du eventuellt prova göra rent den, kan vara så att den är rejält skitig om du har tur.

Finns även ebay i Tyskland där du kan beställa den ifrån, cirka 400-500:- kr med frakt såg jag, dock tar det ju ett par dagar längre tid men det går fortare än ifrån USA.

Har du en knapp på fjärrdosorna som indikerar att de kan öppna bagageluckan? I sådana fall borde det även finnas en knapp i taket vid färddatorn, men eftersom ingen av knapparna på respektive fjärrdosa fungerade så misstänker jag att el-öppningen är något strul med.

Knappen till luckan behöver du troligtvis köpa ny, fukt har nog trängt in och gjort den obrukbar, tror priset var cirka 700:- kr hos Chrysler i Sverige.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hundbron
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 22:40
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Nu äntligen har jag tid att svara :)
För att göra en liten historia av det hela:
Är absolut ingen mekargrabb, hatar detta men i brist på obegränsat konto så får man ju bita i det sura äpplet.
Är även en grabb som alltid är ute i sista sekunden på allt, speciellt när det gäller besiktningar etc.
Så scenariot är som följer, den 2/7 gick vår sista ombesiktning ut, alltså nybesiktning efter detta.
Blev det ombesiktning som skulle det garanterat ge oss en ny 2:a i form av att bagageluckan ej går att öppna.

Käre Avenger på forumet har hjälpt mig enormt mycket, TACK! Fick iaf klart för mig att jag behövde 2 delar. Först en abssensor som
gjorde så abslampan lyste (första tvåan), sedan en modul till motorfläkatarna vilket gjorde att motorlampan lyste (andra tvåan).

Hade jag varit ute i tid så hade ju självklart en ebaybeställning sparat mig ett gäng pengar, men eftersom jag är en korkade optimist som trodde att tvåorna kanske slocknade av sig själva om man bara lät dem vara så fick det bli en beställning från Hansen Racing, via lokala verkstaden.

Onsdagen den 1/7 skulle delarna komma till mig. 1/7 kom inte delarna till mig, för de hade glömt att skicka dem.
Fan tänkte jag. Jag skulle jobba till kl 15 den 2/7. Klockan 17 stänger besiktningen.

Det blev den 2/7. Började skitbra med att tjejens syrra ringde till jobbet i panik. Två av våra hundar slogs för glatta livet hemma, tjejen hade
fått för sig att bryta slagsmålet genom att stoppa sin hand i vägen, vilket resulterade i kraftigt bitskada i handleden och ambulans.
Jag fick röva mig hem och bryta isär hundarna, som naturligtvis slogs i vardagsrummet där det såg ut som Stockholms blodbad.
Jaha, tjejen på akuten, 1 kraftigt blödande hund, ett rum som var hämtat från CSI och besiktning som verkade totalskita sig.

Min mor hämtade mig och den mest skadade hunden. In till veterinären, hon blir inlagd. Tjejen kommer efter några timmar. Gick hyffsat bra förutom smärtor. Klockan var nu 15. Vi var 3 mil hemifrån. Ringde verkstaden, jodå delarna fanns där. Åkte dit, var där ungefär 15.45.
Kom hem, in med barnstolen i morsans bil så lilldottern fick bo där över natten. Klockan var nu 16.

Som tur vad hade jag skruvat bort abs'en samt modulen dagen innan (man tänkte ju med levern lixom). Upp med motorhuven, bort med grillen dit med nya modulen. Starta bilen, FAN lampan lyser ju fortfarande... Eller vänta, kanske måste dra jorden från batteriet, Yes, lampan slocknade.
Upp med bilen, av med däcket, dit med abssensorn. startade bilen, ja men va fan, dra jorden igen, starta igen, helevete!! lampan lyser ju!!!

Klockan var nu 16.30. Skruvade tillbaka däcket, sa till tjejens syrra som fik köra att vi drar och tvärnita nånstans så får vi se vad som händer. Hallelulja!! Lampan slockande! Nu full blås till besiktningen. Kom dit 16.42, killen hade en bil inne, tittade skeptiskt på mig, "ja vad fundera du på då?, Kan du släcka två 2:or åt mig? "Hmm.. slutar ju 17, lite tajt med tid va? Ja men du behöver inte köra in bilen bara kolla med datorn. "ok då, vänta lite".

Klockan 16.55 kommer han ut med papper och penna. Vart har han datorn tänkte jag. Han vred om nyckeln, tittade i 10 sek, ser ju bra ut.
Grattis. Nästa besikting den 16/4-2106. FAN VA JAG BLEV GLAD!!!

Det var min dag det. Nu har jag semester :)

Trevlig sommar alla!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: P0480 Chrysler Voyager -04

Tjena!

Ajdå, det där var ingen bra dag kan jag tänka mig =(

Hoppas att allt går med din tjejs hand och handled, det där kan ställa till med nervskador om man har otur =(

Hoppas också att det går bra med hundarna så att de återhämtar sig =( Var det två tikar som råkade i slagsmål? Är de av samma ålder så är det lätt hänt tyvärr, även om de skulle vara syskon, det bästa är att avgränsa dem om de lämnas ensamma men jag antar att det ändå uppstod slagsmål fastän din tjej var där. Det blir lite lättare om det skiljer ett par år på dem om man har tikar, så att de vet vem som "bestämmer".

Du ville verkligen besiktiga bilen den dagen, gött att du hann precis =) Riktigt stressigt måste det dock ha varit =/

Ang. ABS:en så får man köra en stund så att bilens dator registrerar att systemet är funktionellt igen, så att den har det som referens över tidigare "dåliga värden" från den defekta sensorn. Annars kan det även ha varit någon smuts på ABS-ringen.

Ha det gott och trevlig sommar!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar