Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Hallå på er
Jag vet inte vart jag ska börja egentligen...
Dels så har jag en broms som ligger på (höger fram) samt att abs lampan lyser lite till och från.
Jag har bytt ok, skivor och klossar runt om för ca ett år sen, och för ca 8 månader sen började bromsen ligga på. Jag har haft bilen innen på Mekonomen, som oxå gjorde jobbet med bytet av allt, för att undersöka vad det är. Först hittade dom ingenting och efter ett par vändor fram och tillbaka så konstaterade dom att oket hade skurit eller nypt. Lite upprättelse kände jag då man börjar tvivla på sig själv att det ska vara nått fel när dom inte hittar nått. Dom har 3 års garanti på oken så det var inget att snacka om, dom bytte omgående utan protest eller kostnader. När jag kom hem märkte jag att bromsen låg på ändå. Det verkligen stinker brända bromsar när man kliver ur bilen. In till verkstan igen och dagen efter konstaterade dom att det var en bromsslang som var boven i dramat... 1500:- kostar dom om nån vill veta inkl byte.... toppen!
Samma visa igen, kom hem och nu luktar det broms igen... är det nån som har nån teori om vad det kan vara, börjar tröttna på att byta grejer som det kanske inte är fel på.

Sen härjar abs-lampan lite som den vill oxå. Kraftigt rostangripna kransar enligt Mekonomen, vilket skulle betyda drivknutsbyte enligt dom då kransarna är fastpressade. Tot.pris skulle bli ca 4000 med jobb.... Men om abs:en funkar ibland och ibland inte, borde det inte vara nått annat då som tex givarna kanske? Kan abs:en ha tagit stryk av att bromsen gått varm? För det har varit duktigt varmt när bromsen legat på.

Sen funkar inte centrallåset heller. Rycker man IOD säkringen så funkar det att låsa och låsa upp bilen en gång sen är det färdiglåst. Är det BCM:en som håller på att lägga av eller finns det andra teorier? Och om det är BCM:en, har den nått med bromsarna att göra oxå?

Bil: Chrysler Grand Voyager 2005

Förlåt för mycket text men börjar bli lite desperat =/

Puss och kram vänner!!
Senast redigerad av Avenger den tis 21 feb 2017, 00:45, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodellen/årsmodellen i rubriken och texten / mvh
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Hej,

Trist med alla felen på bilen!

Bytte dom till helt nya ok första gången samt även andra gången vad gäller höger fram? Vad säger de själva om problemet sist du var där?

Märkligt att det inte ordnade sig med nya ok och även bromsslangen (jäkla vilket pris för bytet av slangen förresten, dom kan verkligen ta betalt!). Brukar vara just oken som behöver bytas eller renoveras, några andra fel är inte särskilt vanliga på dessa bilar när en broms ligger på. Antingen så strular kolven och/eller så löper bromsbeläggen inte fritt i spåren.

Låter ju som att en ABS-givare felar, det är det vanligaste felet men även kransen kan ibland ställa till det, dock inte lika vanligt. Har verkstaden felsökt ABS-systemet eller bara chansat på att det är en krans som är felorsaken?

Ang. centrallåset så är detta tyvärr ett känt fel på denna årsmodell varav man måste flasha modulen, vilket görs hos en aukt. återförsäljare.

Ha det gott.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Tack för svaret Avenger

Som jag har förstått det så ska det vara nya ok dom bytt till. När jag pratade med dom nyss så sa dom att det enda som fanns kvar att göra var att skicka styrenheten på renovering, ett jobb som skulle kosta 5000-6000:-. Och han vart ännu mer säker ( det var en annan kille jag pratade med denna gång på verkstand ) att det var just styrenheten när jag sa att abs:en oxå strulade.

Ang givarna så hade dom bara sett att kransarna var rostiga så dom kollade aldrig upp några givare. Ska in i eftermiddag igen för att kolla just givarna, men han menade på att det var bortkastade pengar eftersom det ändå är styrenheten.

Finns en aukt.verkstad i Sundsvall så får ta kontakt med dom då ang flashning av modulen. Hoppas på lite humana priser =/
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Så dom tror att styrenheten är orsaken till att bromsen höger fram låser sig? Kan du se vilket artikel-nr det är på bromsoken? Kostade dom 3 tusen styck?

Jäkla dåligt av dem att inte ens läsa av ABS:en, det kunde dom ju göra för att vara schyssta då dom ändå har diagnostikverktyg till detta, vilka klåpare! Hur svårt är det för dom att bara koppla in instrumentet kostnadsfritt, när du betalat dom för allt det andra! Känns som att en annan verkstad borde kolla på bilen kanske?

Nu har jag dock inte sett bromsarna i verkligheten så jag kan bara spekulera varav jag tror att ABS-problemet beror på en givare och den anliggande bromsen beror på något med oket, beläggen som fastnar i spåren eller dylikt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Ja jag har för mig att jag betalade 3-4000 st för oken när jag bytte dom. Dom skulle läsa av abs:en idag, har tydligen tagit hela dagen. Lämnade in bilen vid lunch och har fortfarande inte hört nått. 495:- skulle det kosta iallafall, det var dom snabba att informera om.

Ang styrenheten så menade killen på Mekonomen att det var bara det kvar som kunde strula eftersom dom satt dit ett nytt ok i tisdags förra veckan och den nya bromsslangen i torsdags.

Jo jag har funderat att åka nån annanstans men då det bara är Mekonomen här i Hudiksvall som erbjuder lånebil ( vad jag vet iofs ) medans man har bilen på lagning så är jag lite låst då vi bara har en bil och jag kan inte stå utan. Sen är det ju ett helvete när man inte kan just nått själv heller när det kommer till att skruva.
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Hej, ta kontakt med North Car i Sundsvall och be dem hjälpa dig. Är nog säker på att du kan få en lånebil där...Har själv lämnat in bilen på Mekonomen i Östersund en gång, men de verkar bara chansa sig fram... de kan inte Chrysler, och har förövrigt inte rätt diagnosprogram för chrysler..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Då jag själv inte sett bilen så vågar jag inte svara något mera på vad det kan vara, men det låter långsökt att styrenheten skulle behöva bytas ut.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Nuså.... Jag fick tjata lite på dom ang att kolla givarna. Dom menade att kransarna var så rostiga så det spelade nog ingen roll om man bytte en givare. Men dom fick, efter 2 dagar, fram en felkod på vänsterfram ang absgivarna, dom bytte den och nu funkar abs:en iallafall.
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Skönt att den felpunkten verkar vara löst nu!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Funderade på det här med frambromsen, att den ligger ann, vet du om dom rengjorde oket efter bytet av bromsslangen? Om slangens material föll sönder inifrån så kan det ha satt igen oket lite, varav man får plocka ner det och gå igenom allting. Bara en spekulation.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Vet inte om givaren har varit boven i dramat för efter dom bytte den så ligger inte bromsen på längre. Nu rullar det som det ska igen.
Sen har jag varit i kontakt med NorthCar i Sundsvall ang centrallåset. Enligt dom så måste dom felsöka bilen eftersom det inte behöver vara just BCM boxen som det är fel på utan det kunde vara nått annat styrdon. Kostnad för felsökningen 1500:-/timmen! Folk skäms inte för att ta betalt inte...
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Skönt att det löst sig med bromsarna! Tur att du inte bytte ABS-styrenheten som verkstaden föreslog =)

Tror knappast att det är något annat fel vad gäller centrallåset, måste vara den klassiska uppdateringen som behövs för modellår 2005, känns som att dom bara vill ta betalt för massa extra grejor som inte kostar dem någonting..

Dom kan ju prova flasha modulen först tycker man...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Jo jag påpekade det jag med, men icke! Så kunde man inte göra utan man var tvungen att felsöka först. Men som du säger så vill dom väl ta så mycket som möjligt betalt. Lätt att "lura" oss som inget kan på onödiga pengar.
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Det var dåligt av dem! Om det bara visar sig vara en uppdatering som behövs (om du väljer att lämna in bilen) så känns det trist att ha betalat 1500 kr extra! Jag förstår dock att det kan vara något annat fel, såsom att BCM:en behöver bytas ut, men mycket mer än så kan det inte vara, och är det BCM:en så tror jag man kan köpa en på skroten, typ från en 06:a kanske, men miltalen kommer i så fall inte stämma varav man får dokumentera differensen som uppstår, ifall bilen skulle säljas.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Broms-strul deluxe + lite annat - Chrysler Grand Voyager 2005

Ja jag vet inte hur jag ska göra. Det är ju bara centrallåset som strular och det funkar ju att leva utan även om det är väldigt skönt att ha ett som fungerar. Får kolla vidare om det finns nån annan auktoriserad verkstad som kan göra jobbet utan hutlösa priser.
Chrysler Grand Voyager -05
Skriv svar