Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fläktens dränering Voyager 04.

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Fläktens dränering Voyager 04.

Har inte tittat runt alls efter var vattnet rinner ut utan skriver direkt.
Någonstans bakom ratten bubblar det och min tanke är att vattnet inte kommer ut ordentligt, tät dränering. Än så länge har det inte läckt in iaf:-).
Så frågan är då, var hittar jag dräneringen?

Arvid

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Fläktens dränering Voyager 04.

Det fuktar från ac delen inne i bilen, där där dräneringen går genom brandväggen. Dock funkar den dräneringen. Förstår inte var fukten kommer från. Kanske att dräneringen läcker lite??

Idéer?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Vattnet kommer väl på passagerarsidan? I så fall är det ett standardfel (ett utförande mellan två chassinummer) och så här ser det ut från fabrik:
P1040008.JPG
vattnet rinner helt enkelt bakåt och in i kupén, läge stövlar på! Klantigt av Chrysler.

avsikten är att skåran i pipen ska bryta ytspänningen - det gör den inte.
Efter modifiering:
P1040009.JPG
och lite rostskydd:
P1040010.JPG
Det är hyfsat med plats att skruva på. Ta bort slangen från luftrenaren. Glöm bara inte att sätta dit kontakten till givaren som sitter där INNAN du slår på tändningen igen.

Viktigt att helt torka ur bilen med värmefläkt och att ställa in en glasskål med ättika om det redan börjat lukta skunk (mögel) några dygn. Du måst lyfta på pass. mattorna och torka ur med svamp ordenligt i bl a kabelkanalen i tröskellådan. Ställ bilen på lutande mark några nätter med höger framhjul lägst. Då kommer du åt vattnet och rostskydda även inne i bilen om det behövs.

Slang Biltema 52-424, pris 54,90
Klammer Biltema 61-952, pris 22,90

Det här är en klart bättre lösning än att trä över en o-ring som tillv. rekommenderar.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Fläktens dränering Voyager 04.

Precis så det ser ut ja. Luktar inget än. Läste en tråd på amerikanskt forum och kollade upp det.
Är inte nån sjö än men blött runt plasten som går in i brandväggen, så det är blött under den kanalen men inte kommit så mycket längre än så vad jag kunde känna.

Tröskellådan, (ja så kass e jag) är det under dörren när den är stängd så att säga?
Tack för tipset. Nu ska det handlas och fixas.

Bra kort du fick. Jag kröp under för att hitta röret. Men hade varit mycket enklare att ta bort slangen till luftburken.

Tack så mycket för hjälpen

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Öppna höger framdörr och lyft upp mattan (ligger en plastlist över vid kanten) på golvet så långt det går utan alltför stort våld, lägg något mellan mattan och golvet (kloss) och fläkta torrt. När mattan är uppe ser du en kabelkanal utmed tröskeln och där ska det vara torrt. Fick själv använda en tunn bränsleslang (hävert) och en disksvamp för att få ut vattnet. Mattan på torpedväggen måste också torkas med fläkt.

Tar mycket bilder på allt jag gör och i det här fallet handlar det om att stoppa ner kameran på måfå och trycka av. Efter ett par bilder så får man träff. Ett bra sätt att även undersöka ställen där man inte kommer in med huvudet, annars har jag även en spegel på böjlig arm.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Fläktens dränering Voyager 04.

Tackar tackar. Då var det där jag tänkte:-). Ska koppla på fläckt när jag kommer hem så det får torka upp ordentligt. Tror inte att vattnet nått till tröskeln men kostar inget att kolla upp. Är ju lätt att titta till.

Tack så mycket för hjälp och info

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
unto.blomberg
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 sep 2015, 12:11

Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Hur byter man spegel arm på chrysler voyager var sitter den fast satt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Hej Unto!

Jag är inte säker på vad du menar med "spegel arm"? Tänker du på backspeglarna? Starta gärna en ny forumtråd då denna tråden handlar om A/C-dräneringen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
unto.blomberg
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 sep 2015, 12:11

Re: RE: Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Arvid78 skrev:Tackar tackar. Då var det där jag tänkte:-). Ska koppla på fläckt när jag kommer hem så det får torka upp ordentligt. Tror inte att vattnet nått till tröskeln men kostar inget att kolla upp. Är ju lätt att titta till.

Tack så mycket för hjälp och info

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Användarens profilbild
unto.blomberg
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 sep 2015, 12:11

Re: RE: Re: Fläktens dränering Voyager 04.

unto.blomberg skrev:Hur byter man spegel arm på chrysler voyager var sitter den fast satt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Äsch denna kom på fel ställe.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarens profilbild
unto.blomberg
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 sep 2015, 12:11

Re: RE: Re: RE: Re: Fläktens dränering Voyager 04.

upp. Är ju lätt att titta till.

Tack så mycket för hjälp och info

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2[/quote][/quote]



Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Hej,
Upptäckte i kväll att jag har sjö på varje sida i min bil, kan det vara samma slang?
Har en 2004:a
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Inte troligt då det fel vi diskuterat tidigare enbart gäller höger sida. Det finns ingen motsvarande dränering på förarsidan.
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Synd
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fläktens dränering Voyager 04.

Är det kylarvätska eller vatten?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar