Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Jag har en Grand Voyager 2003. När jag lägger i växelväljaren i någon av växlarna så far hastighetsmätaren upp i c:a 70 kilometer när bilen står stilla. När jag sen ger gas så tar den en liten stund innan bilen kommer i rullning. Låter precis som om växeln ännu inte gått i rätt läge. När jag sen kör så låter det helt normalt. När jag åter stannar, till exempel vid ett stopp, så far mätaren upp igen till 70. Det är inte alltid det blir så, men det händer allt oftare numera. Detta händer i alla lägen, förutom parkeringsläget. Jag var inne på Chrysler och dom kunde inte förklara vad som var felet. Dom kopplade in sin dator, men enligt den var det inget fel, fast att den betedde sig så även där. Och dom hade inte en aning om vad det kunde vara. Kan någon ha en bra förklaring på detta? När jag köpte bilen för 2,5 år sedan konstaterades att förra ägaren fyll på med fel olja i växellådan och det upptäcktes tack vare att den började hoppa ur växlarna under körning. Kan det vara så att oljan behöver bytas igen, för att det fortfarande finns gammalt skit kvar?
Tacksam för svar.
Annons
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Har man kört med fel olja kan lamellerna vara slut, det är oljan (med rätt viskositet) och trycket som får lådan att arbeta. Det skulle kunna vara ett växelpacket som är slut. men det finns mycket kanaler och ventiler i styrningen också. Jag tror det är den felaktiga oljan som ställt till det för dig.

Nu är en automatlåda mer komplicerad än vad det här får det att låta som men utan att kunna ta i bilen själv är det bara en gissnings lek.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

En billig första åtgärd hade varit att byta den utgående hastighetssensorn, så kan man i alla fall konstatera om den är felet eller ej. Kostar 180:- INKL. frakt för både den utgående och ingående hastighetssensorn på ebay.com (jag beställde PRECIS IDAG till en bil med likadan automatlåda) :)

Bägge givarna sitter på automatlådan och samspelar med växlingarna, vore väldigt märkligt om det INTE är fel på den utgående sensorn, tar cirka 15 min att byta.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Idag byts båda sensorerna och olja och filter i lådan. Får se när jag hämtar den om det har hjälpt. :)
Återkommer med svar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Oj, bytte du dem på verkstad och handlade i Sverige? I sådana fall är det en dyr chansning, ifrån ebay.com så kostar dom nästan ingenting och man kan göra det själv på bara en kort stund, ingen märkvärdig mängd olja försvinner ens =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Det var så mycket annat som skulle göras så jag tog med det i samma veva. Fast bilen blir inte klar förrän i morgon för verkstaden hade tagit hem fel ljuddämpare :D så då vet jag om det var en bra chansning.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Bara ett tips, om jag får.. =) ..ljuddämpare (halvsats) hade funnits otroligt billigt på ebay.de, du hade nog kunnat spara ett par tusen på allting, värt att tänka på till nästa gång :) Fast iofs kan det vara lite kenpigt att meka på bilen utan lift och verktyg, så det beror ju på :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Alla tips är välkomna. Det är både brist på verktyg, tid och lokal som gör att jag lämnar in den. På min förra bil låg jag ute på gatan och byta ljuddämpare :) Och sen med åldern börjar man bli bekväm av sig också ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

=)

Hur gick det med bilen, fick du hem den idag? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Skulle hämtat den i måndags men som jag skrev innan så hade dom beställt fel ljuddämpare :) Skulle hämtat den igår, tisdag men upptäckte dom att bromskolvarna bak behövde bytas och det hade dom inte hemma. Skulle hämtat den nu ikväll men det gick inte i och med jag jobbade sent. Men i morgon bitti innan jag kör till jobbet så ska den hämtas, så det ska bli spännande och se om felet är borta ;)
Fast å andra sidan så börjar jag gilla SEAT:en som jag har lånat under tiden, så det kan kanske bli en framtida extrabil ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Aha, men hoppas det går bra imon då :D

Hehe, vad är det för SEAT? Modell? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Tyvärr hjälpte det inte att byta sensorerna. Problemet kvarstår. Återstår att se om det är lönt att renovera lådan. Det verkar som om det är något i lådan som tror att bilen rullar fast den står still. Den växlar som den ska när jag kör.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Fasiken vad tråkigt :(

Men vad är det då som får hastighetsmätaren att öka stillastående :? TCM som ger konstig signal? I samband med solenoiden till lådan? ..ja, man kan spekulera, men konstigt att Chrysler inte kunde ta en provtur med bilen och logga värden ifrån lådan och dessa komponenter? Eller gjorde dom det sist eller lästa dom bara av efter felkoder?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Dom var ute och körde och såg inga konstiga fel när dom hade datorn inkopplad.
Får väl köra ändå och hoppas det håller ;)
Är det något mer man kan byta utan att behöva gå in i lådan, som jag gjorde med sensorerna?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Det ska väl va ventilpaketet på lådan som sensorerna monterades på. Annars sitter nog det mesta i lådan. Jäkla skumt fel.

Skickat från min C5503 via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar