Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

En arbetskamrat föreslog att jag skulle byta instrumentpanel (hastighetsmätare, Varvräknare etc) för han trodde det kunde vara någon lödning som började bli kass i elektroniken i instrumentpanelen. Och jag är böjd att hålla med han. Och begagnade kostar ju inte skjortan heller. Kan det vara felet?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

När vi hade fel på vårt mätarhus på vår -99/00 så berörde det aldrig automatlådan, har svårt att tro att det kan höra ihop med felet även om det är en -03. Du kan ju ev. prova att koppla ur mätarhuset och provköra utan? Vi gjorde det i 3-4 dagar tills vi fick hem det nya mätarhuset och då fungerade allting, inkl. automatlådan.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Har kopplat ur mätarhuset men felet kvarstår. Då har jag uteslutit det ;)
Fast när jag montera tillbaka det igen så började motorlampan lysa. Kan kanske vara bra, för nu kan kanske Chrysler mäta upp felet och se var det är någonstans som det spökar.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Inte säker men den kan ha tänts för att du kopplat bort mätarhuset. Du har ingen egen obd2 läsare eller känner någon som har?

Skickat från min C5503 via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
jonathanp
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 02 mar 2011, 12:26

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Försök kolla om du får någon egen felkod, man kan felsöka "basic" med bilens inbyggda "instrument", vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, men vrid inte för snabbt, läs ur felkoderna i displayen i mätarhuset, dom bör börja på bokstaven P om det är några koder att bry sig om.
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Dom felkoder jag får up är dessa två:
P0700 Transmission Control System Malfunction
P1684 - Battery Disconnected Within Last 50 Starts

Vad betyder detta??
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

1. larm för lådans styrsystem
2. Batteriet varit bortkopplat.

Se tråd:
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=2&t=402" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Nu verkar det iaf finnas felkoder =) ? Chrysler måste läsa ur det mer specifika med DRBIII-scanner.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Undras om jag inte är inne på rätt spår nu. Att det är något i elektroniken som strular. Jag kopplade ur batteriet i en halvtimme och samtidigt tog jag av varenda relä och satte i det igen. (brukar göra så på lastbilen) ryckte även ur två kabelhärvor som jag tror går till någon styrenhet. Och nu har växellådan gått som den skall och hastighetsmätaren tar inga glädjeskutt längre :)
Finns det något relä som går till växellådan. Eller finns det någon styrenhet som växellådan får sina impulser ifrån. Var i så fall sitter dessa.
Om det nu är något av ovanstående så kommer troligtvis problemet tillbaka så tanken är väl att, om det nu finns reläer eller någon styrenhet till växellådan att byta dessa.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Det finns TCM relä och TCM-box, sistnämnda är modulen som styr växlingarna, denna måste felsöka med Chryslers instrument.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Fick köra in igen till Chrysler efter besiktningen och fixa till handbromsen. Jag pratade med servicekillen som hade kollat min bil angående hastighetsmätaren och sa att det funkade igen och sa att jag hade dragit reläer och batteriet och att det funkade efter det. Men enligt han så skulle det inte vara det som hade gjort det utan något annat. Som jag sa till han att det är det enda jag gjort och efter det så var det som det skulle. Hans självgoda och skeptiska ansiktsuttryck gick inte att ta fel på om vad han tänkte om mig :) Ungefär att "det kan du ju tro".
Nu struntar jag fullkomligt i han, och är glad att bilen går som den ska igen ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

vänta vänta.. har problemet löst sig? :) Vad har du dragit för egen kabeldragning? :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

För tillfället har problemet löst sig :) och inga egna kabeldragningar är gjorda. Jag är glad så länge det funkar och det hoppas jag att det gör ett bra tag framöver ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Hoppas det håller i sig! Man vet ju aldrig med mystiska elektriska fel, kanske har fixat sig för gott :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
leifengdahl
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 22:44

Re: Växellåda/hastighetsmätare. 2003

Nu har det snart gått 2 månader och fortfarande går bilen som den ska numera, och ingen är gladare än jag :D
Skriv svar