Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
k1982
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 02 feb 2016, 20:30

köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Jag och frugan har bestämt oss för en sjusittsig bil och kollat runt en del och fastnat för Chrysler grand Voyager. Verkar vara en bra bil för vårat behov. Vi söker modell från det att stow and go kom och nyare.
Men vilket motor alternativ???? Jag är mer inne på en bensinare, men det finns inte lika många bensinare som dieslar till salu.
Hur är dieslarna, driftsäkra?? Läste att det är fiat dieselmotorer som sitter i dom och det får mig att rynka på näsan.
Diesel i all ära men modernare dieselmotorer är för konstlade och blivit känsligare upplever jag.
Eller vad tycker ni?
Senast redigerad av Avenger den tis 02 feb 2016, 23:31, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin samt la till bilmodellen/årsmodellen i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Hej!

Vad kul att ni funderar på en Voyager! Tror att ni kommer bli mycket nöjda!

Årsmodell 2005 och framåt är facelift-modellen innan den nya generationen lanserades 2008, så jag antar att ni i så fall kikar på 2005-2007? Eller ni kanske även funderar på 2008 och framåt?

Jag hade valt en med 3.3 V6 motor då jag tycker att de är mycket driftsäkra och roliga att köra. Gärna fullutrustad och max 17 tusen mil.

Dieselmotorerna kommer från VM Motori och de köptes upp år 2011 av Fiat (https://en.wikipedia.org/wiki/VM_Motori), så de ägdes inte av Fiat just när 2.8 CRD-motorn utvecklades =) ..utan av DaimlerChrysler, i alla fall till hälften.

Jag ska egentligen inte säga vilken motor som är bäst mellan 3.3 bensin och 2.8 diesel, men får jag "gissa" så är bensinaren mer driftsäker, förutsatt att de bägge motorerna har underhållits som de ska och man helt enkelt inte har otur med något fabrikationsfel som visar sig finnas.

Kika gärna på de amerikanska modellerna också (man brukar få vänta på att rätt annons ska dyka upp), Chrysler Town & Country och Dodge Grand Caravan, men kontrollera då historiken med en CARFAX-rapport, vilket dock bör göras oavsett import eller ej för att se om mätarställningen inte stämmer (om nu inte alla besiktningsprotokoll finns sparade, annars kan man först försöka få fram dessa ifrån besiktningsföretagen genom att mejla dem allihopa (Bilprovningen, Dekra, Opus m.m. och begära ut alla sparade protokoll).

De svensksålda bilarna (Grand Voyager) är monterade i Europa medans Town & Country och Grand Caravan är monterade i Nordamerika.

Andra saker till varför jag hade valt en bensinmodell är pga. skatten på dieselbilarna, årsmodell 2005 har strax under 10 tusen i skatt och 2006-2007 ligger på strax över 7 tusen. Bensinmodellen ligger på strax under 5 tusen för årsmodell 2005-2007. Å andra sidan så drar väl dieseln aningen mindre i förbrukning än bensinaren.

Tycker även att det är lättare att hitta reservdelar till motorn vad gäller bensinarna, och billigare dessutom. Reservdelar köper man för övrigt billigast på ebay.com, ebay.de, ebay.co.uk, Rockauto.com, Bildelaronline24.se, osv.

Men men, det är upp till var och en vad man köper, vill man ha en dieselmotor pga. olika anledningar så köper man det.

Saker som är bra att kika på rent allmänt vad gäller dessa bilar är bland annat el-skjutdörrarna och el-bakluckan (om där finns några). Kolla även så att alla dörrarna låses upp med centrallåset så att ingen solenoid är defekt. Kupéfläkten bör man även kika på så att den inte för något oväsen. Egentligen har Voyager av dessa årsmodeller inte så många brister överhuvudtaget, de är solida vilket är förståeligt efter så många år med vidareutvecklade motorer, automatlådor, chassi osv. En sak gällande automatlådan som är mycket viktig att kontrollera är så att den har servats med rätt olja, ATF+4-certifierad. Har den servats med till exempel Dexron-olja så är det helt fel och lådan kan ha tagit mycket skada. För övrigt så är detta väldigt hållbara lådor men man kan inte hälla i fel olja oavsett. Är det en lågmilare som ännu inte hunnits servats vad gäller lådan så ska det inte vara några problem! Kontrollera dock färgen på oljan, den ska vara rosa/röd/ljusbrun och lukta sött. Oljenivån i lådan kontrolleras med motorn igång efter att man varmkört bilen 20-25 min. Parkera då bilen på plan mark och bläddra igenom varje växelläge (pausa i 2-3 sek i varje läge, PRND..) och avsluta i PARK eller NEUTRAL. Motorn ska alltså vara igång hela tiden när oljenivån i automatlådan kontrolleras.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
k1982
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 02 feb 2016, 20:30

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Tack Avenger för ett mycket utförlig och bra svar om Voyager.
Det lutar 99% åt en bensinare, med tanke på skatten och att vi inte kör längre sträckor dagligen.
Efter 2008 finns en del Voyager med flexfuil motor, vad har du hört om den motorn?
Som du nämner Dodge grand Caravan och Town and country det kanske är lite bättre bil med tanke på att dom görs i Nordamerika, är det i Canada?
Med carfax rapport, kan man se en importerad bils historik även från det land den är inporterad i från?
Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Motorerna i Flexfuel-bilarna är desamma som de vanliga 3.3:orna. Dom har även haft Flexfuel tidigare, tror att det var vissa 99:or om jag minns rätt, eller så var det 98:or.

På något sätt känns de amerikanska modellerna lite "bättre", har bara haft god erfarenhet ifrån dem. Vad det sedan beror på vågar jag inte svara på, men jag föredrar de importerade bilarna, gärna flyttgods, men det är svårt att hitta som du säkert har märkt, även privatimport finns det inte så många av om man kikar på årsmodell 2005-2007.

Ja, bilarna monterades i Kanada, på andra sidan floden från Detroit i USA, vilket är lite häftigt.

USA-rapporten inkluderas alltid (om där finns någon) när man köper ifrån CARFAX.se, om dom inte har ändrat något. Man kan köpa enstaka rapporter eller obegränsat med rapporter under en månad.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
k1982
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 02 feb 2016, 20:30

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Jag har hittat en Chrysler Town and country -05,a gått ca sju tusen mil och det verkar stämma enligt carfax rapporten. Det är en LX men vad menas med det? Har det något med hjulbasen kort eller lång? Är dom amerikanska modellerna mindre utrustade lyx å lull-lul än den europeiska modellerna?

Just på denna bilen fanns det ingen drag krok, men det är väll inga större problem att montera på ett i efterhand?

MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Det var en redig lågmilare, härligt om det stämmer!

Kikade snabbt på annonsen på blocket.se, ser ut som att bilen har den korta hjulbasen, dock tror jag inte att LX fanns hos den korta hjulbasen, kanske bara är vinkeln som fotot är taget ifrån som förvirrar en, samt de stora fälgarna? Brukar vara väldigt lätt att se på bilderna, men i detta fall så tycker jag att det är lite oklart. Har du reg-nr på bilen så kan du bara skriva in det på Transportstyrelsen och kontrollera bilens längd för att få ett snabbt svar, den modell med den långa hjulbasen är cirka 5,1 meter varav den mindre är knappt 30 cm kortare. Jag hade dock valt en "Grand" före den korta modellen, dels pga. det större utrymmet och dels pga. utseendet, men det är ju en smaksak.

Town & Country brukar ha bra med utrustning, de är lyxmodellerna i USA. Man kan generellt säga att Dodge Grand Caravan är basmodellerna och sportmodellerna, sedan kommer Chrysler Town & Country som är "mer lyx". Dock kan Grand Caravan också ha all lyx hos exempelvis Sport, SXT osv., mycket beror på vilka tillval som gjordes vid nyköpet, har sett Grand Caravan som har i princip allting, aningen mer än Town & Country (fast då var det mycket specialbeställt). Grand Voyager i Europa har blandat med utrustningsnivåer på ett och samma modellnamn, främst basmodeller och lyxmodeller, sport finns inte vad jag kan minnas. Utrustningsnivåerna heter inte exakt likadant heller, här finns bl.a. namnet Executive hos en del bilar.

Limited tror jag är den mest utrustade modellen överlag, LX har inte riktigt samma utrustning. Finns även "base" som är standard. För övrigt så står LX för "Lyx". Mycket beror som sagt också på vad den första ägaren valde till vid nyköp.

Eftersom Town & Country är en import och inte EU-typgodkänd så behöver man registrera in dragkroken efter att man har monterat den, vilket inte behövs på EU-typgodkända bilar numera sedan 2,5 år tillbaka, så det kostar väl runt en tusing. Det kan bli lite krångligare med kabeldragningen också, om det avser den bil du kikat på eftersom den är flyttgods och baklamporna således (troligen) är original från USA. Men i det stora hela så är det inget man bör se som ett problem.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
k1982
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 02 feb 2016, 20:30

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Ja jag kollade på transportstyrelsen och det verkar som det är den korta modellen, längd 4.8m.
Dessutom så är den snålt utrustad ingen stolsvärme, ingen acc ingen mittkonsoll ingen el driven baklucka men sido dörrarna är eldrivna.
Synd, det är ett bra pris med tanke på dom låga milen, men jag letar nog vidare efter en med den långa hjulbasen och lite mer utrustning, dock är det ju så att ju mer utrustning desto mer som kan strula, men det är smällar man få ta. Life is to short to drive a cheap car 8-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Jag misstänkte det, tittar man på bilden efter ett tag igen så ser man att det är den korta modellen.

Jag tycker också att det var ett bra pris för de miltalen, men själv föredrar jag "Grand"-modellen som sagt. De bilar med kort hjulbas blev lite snikutrustade vill jag minnas, tror inte att de fanns i Limited eller någon annan högre utrustningsnivå.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Har en -05 till salu.
Användarens profilbild
Mr.O
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 02:15

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

2 synpunkter att fundera på:

Du skrev att du behöver7 säten. Då lär du också behöva en Grand. Dvs en lång.
Bagageutrymmet är inte så stort när 7 pers kommer med sina pjäxbagar mm.

Är ni inte 7 utan 6pers finns varianter med 6 "kaptensstolar" vilket är klart bekvämare.
Användarens profilbild
k1982
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 02 feb 2016, 20:30

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Sju sittsig passar oss bäst, 2 vuxna och 3 barn och ibland kanske svärföräldrarna eller kusiner/kompisar ska åka med på en tripp.

Vad har du till salu Anders ason?
Bensin?
Stow and go?
Mil?
Utrustning?
Och Var?
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Bensin 172 hk, Executive, Stow and Go, Drag, Helskinn, Parkeringssensor fram/bak, Sommar- (kostade nya 17 kkr, se bild)/vinterhjul på originalfälg. Det mesta av utrustning finns med. 17000 mil vill jag minnas. Servad o ny olja, Körd mindre än 100 mil sedan förra besiktningen. Pris mittemellan bilfirmans inbytespris och utpris. Kända fel är elmotordriften h dörr. Något ojämn värme fram. AC genomgången (filter, renspolning, torkning, ny gas av AC företag) (däckfirman pajde ett rör till den bakre). Köpte en 2012 och det fanns intresse för bilen i släkten men de skaffade en annan (mindre) bil. Finns Linköping.
ex600.jpg
ex600.jpg (207.52 KiB) Visad 6973 gånger
Användarens profilbild
k1982
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 02 feb 2016, 20:30

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

ja ok! finns det dragkrok på den? varför är det ojämn värme fram?

Vi kollar även på en generation V Chrysler, vad sägs om dem?
Några kända fel, skiljer sig gen IV och gen V mycket förutom designen då?
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

Med drag som som det står i mitt inlägg menas dragkrok. Värmen kan behöva kalibreras möjligen. Så spjällen står rätt. Nu är det inte lika varmt på högersidan.
Otvättad bil just då.
Otvättad bil just då.
drag.jpg (123.58 KiB) Visad 6950 gånger
interior700p.jpg
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: köpråd Chrysler Grand Voyager 2005 >

k1982 skrev:ja ok! finns det dragkrok på den? varför är det ojämn värme fram?

Vi kollar även på en generation V Chrysler, vad sägs om dem?
Några kända fel, skiljer sig gen IV och gen V mycket förutom designen då?
Ang. generation 5 av Grand Voyager / Town & Country / Grand Caravan så monteras samtliga modeller numera Canada/USA, produktionen i Europa lades ner. I och med den nya generationen så slopades även den korta modellen, så nu finns endast den långa modellen (kan vara bra att veta). Dodge Journey ersatte den korta modellen och såldes även i Sverige (svensksåld) via generalagent (heter idag Fiat Freemont eftersom märkena Dodge och Chrysler inte finns kvar i Europa sedan 2011). Det mesta hos femte generationen Voyager är ju i princip en vidareutveckling mot föregående generation; chassi, design osv. har uppdaterats, även vad gäller drivlinan (motor och låda) om man kikar på de nyare årsmodellerna, men hos de tidigare årtalen finns den klassiska 3.3:an med 4-stegslådan kvar, samt 3.8:an och en 4.0 liters motor, bägge med en 6-stegs låda. Dieselmotorerna finns också här i Sverige (endast som svensksåld bil då 2.8 CRD inte såldes i USA/Canada), men tror att de kom efter ett par år, så då behöver man leta efter en nyare årsmodell. När den helt nya 3.6 liters Pentastar-motorn kom 2011 så försvann samtliga äldre bensinmotorer såsom 3.3, 3.8 och 4.0.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar