Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem med abs-lampa voyager -07

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Mysko fel, känns som att det är 50/50 att ABS-systemet kommer fungera eller ej om det behövs, vilket inte är så kul, särskilt vid denna årstid.

Vad köpte ni för sensor nu, märke? Inspekterat ABS-kransen något mer? Har ni kollat så att sensorn läser av kransen som den ska, inget som är oregelbundet/skador på kransen eller så att sensorn ev. monterats "snett"?

Kan problemet vara väderrelaterat?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Ok, the plot thickens!

Jag har nu kört runt några veckor utan bekymmer, men idag på väg hem från affären en bit bort, så säger bilen "pong" och så lyser abslampan igen. Strax därefter inser jag att det visslar/gnisslar någonstans i höger fram (samma sensor som krånglat). Konstaterar dock ganska fort att ljudet kvarstår oavsett hastighet. Det lät inte konstant, men det hördes då och då oavsett om jag stod still eller ej. Jag var ju snart hemma när jag inser att oj vad eldar grannarna nu? Hmm, det luktar mer och mer - det är bilen som luktar bränt. 100m kvar till parkeringen. Väl framme går kag ut och ser ju att det ryker höger fram, men det kommer inte från hjulhuset utan ifrån skarven mellan hjulhus o plåt - jag öppnar motorhuven och då ser jag ju att det ryker nerifrån remmen och spolarna på torpedsidan. Jag antar att det är remmen som drar generator och styrservo mm? Skulle det kunna vara så att den haft fel spänning/blivit gammal och spänningen svajat när den inte rullat som den skall till och från? Det skulle också kunna förklara varför den tappat spänning till abs när jag svängde vid diagnosen, om styrservot då påverkade remmen och spänningen blev för låg, så datorn "släppte" abs:en?

Kransarna är kontrollerade igen. Sensorn skall ha suttit bra. Märke har jag inte frågat om. Det känns inte väderrelaterat.
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Tjena!

Typiskt att det började igen!

Har själv inte varit med om att det kan orsaka så att ABS-lampan tänds men visst är det möjligt, har hänt för flera andra, jag är dock lite skeptisk till det i just ditt fall, känns som glappkontakt men eftersom det verkar vara väderoberoende så vet man aldrig. Vad har du för spänning om du mäter upp vid både tomgång och körning, exempelvis med en OBD2-läsare eftersom det är svårt att stå med en multimeter när man kör.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Jag vet faktiskt inte vilken spänning som ligger där. Jag ver att jag innan bytet hade en felkod med battery voltage out of range.
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

För info: ABS-lampan lös inte på den korta turen till mekanikern. Det är ju ingen omöjlighet att det är mer än ett fel som spökar här heller. :)
Tack återigen för bollandet i detta ärende!
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Angående OBD2-läsare - Tror du en sådan här skulle fungera för detta?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... one-p48400

och givetvis något program för att läsa sakerna då. Något att rekommendera för Iphone/Ipad?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Nej tyvärr, den kommer inte funka till ABS- och SRS-koderna, bland annat. För de modulerna krävs ett mer avancerat verktyg, t ex. Chryslers egna DRB-läsare (finns främst hos de aukt. Chryslerverkstäderna), Autocom (de flesta oberoende verkstäderna har abonnemang på detta samt besiktningsföretagen), proffsmodellerna av Autels läsare, m.m.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Ok, nu är man i farten med ABS-lampan igen. Nu är det dock inte fullt ut samma symptom. Vad som är tydligt nu är att när bilen är varm, då tänds ABS-lampan.

I vintras/våras, har det varit kallare än vad det är nu, så det var inte säkert att den hann tända sig på en tur med bilen, men nu när tempen gått upp, så tänds lampan tidigare. Från att starta bilen på parkering, så lyser inte lampan (Om den inte hade tänt sig senaste gången jag körde - då lyser lampan en kort stund, sedan slocknar den.) När man kört ett tag(i regel typ 10-20 min) , så säger det "pong" och så lyser lampan. Den kan också tändas när man står stilla. (med motor igång) Det är inte säkert att det handlar om motortemperaturen - det skulle lika väl kunna vara temperaturen i närheten av sensorn som spelar in.

Något som jag uppmärksammat nu är att samma hjul med felande sensorn låter lite gnissligt, typ som om skivan är något sned och går emot bromsbelägget en aning, för när jag bromsar, så försvinner ljudet. Tänker att detta skulle kunna orsaka värme. Däremot kan jag inte känna att bromsverkan är ryckig vilket jag tycker borde vara fallet om skivan är sned.

De senaste felkoderna är samma som det varit tidigare var sin på vänster och höger fram om speed signal failure, samt en om battery voltage out of range och höger fram har en circuit failure.
(Jag har nytt batteri i bilen)

Några idéer?

Bilen skall in till mekanikern för att se vad gnisslet kan vara för något i början på juni (bland annat).
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Blir den fälgen varmare än de andra fälgarna efter att du kört bilen?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Ja, något varmare är den, men båda fälgarna fram är ju varma. (Går att hålla handen mot båda, men det blir obehagligt på den gnisslande.)

En annan observation är att om jag kör på motorväg (hög hastighet), så tar det längre tid till att abslampan tänds. (Kanske att luftströmmen kyler mer.)
Skriv svar