Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bakbromsar kärvar efter 1 år - Chrysler Grand Voyager -2008

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
angang80
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 13:27

Bakbromsar kärvar efter 1 år - Chrysler Grand Voyager -2008

Jag har en voyager 2008 som jag har bytt bromsklossar bak 3ggr då de krävat fast, bilen går ca 1500 mil per år och totalt 11000 mil. Senast har det bara gått ett år, är kärvande bakbromsar ett vanligt problem? kan det bero på att jag dragit åt hjulbultarna för hårt eller smort hjulbultarna med olja. Kan detta vara ett garantijobb efter 1 år.

//Andreas
Senast redigerad av Avenger den tor 27 okt 2016, 02:24, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till mer info i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakbromsar kärvar efter 1 år - Chrysler Grand Voyager -2008

Hej!

Vad är det som kärvar mer specifikt? Jag har aldrig varit med om att bromsbeläggen är felet utan det är främst bromsoket/oken som är den bakomliggande orsaken. Hur åtgärdas problemet med nya belägg? Hur ser beläggen ut efter 1 år, är de snedslitna? Beskriv gärna mer.

Nej, det kan inte ha med hjulbultarna att göra. Du bör heller inte smörja hjulbultarna med olja då det kan innebära en risk att de lossnar vid färd, rengör istället med rostlösning eller något dunstande spray såsom 5-56 eller liknande, ej trögflytande olja, siliconespray eller dylikt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
angang80
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 13:27

Re: Bakbromsar kärvar efter 1 år - Chrysler Grand Voyager -2008

Jag hade fel det var två år sedan jag bytte belägg då dessa fastnade och innan det oxå två år sedan. Alltid på samma sida, min verkstad trodde det var något fel på kolven som fastnar vid ett visst läge efter x mm. Ska testa skruva in och ut kolven i helgen och se om den kärvar.

tackar för svar
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakbromsar kärvar efter 1 år - Chrysler Grand Voyager -2008

Jag tror också det är bromsoket/kolven, inte så jätteovanligt tyvärr på dessa bilar (vad gäller just bakbromsarna).

Meddela gärna hur det går, finns det inget uppenbart fel när du inspekterar allting så hade jag nog köpt ett nytt bromsok (eller bättre begagnat).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
angang80
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 13:27

Re: Bakbromsar kärvar efter 1 år - Chrysler Grand Voyager -2008

Damasken var trasig och kolven satt fast. Har beställt ett nytt ok.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakbromsar kärvar efter 1 år - Chrysler Grand Voyager -2008

Trist att höra!

Vart köpte du oket? Finns rätt billiga på ebay.de och bildelaronline24.se.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar