Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Jag kom hem från affären igår med rykande bil. Det visar sig att det rök nerifrån något av hjulen som multiremmen ligger runt. Imorse när jag skulle ta den till mekanikern, så fick jag inte igång bilen då remmen inte gick att dra runt för motorn. Jag fick kapa remmen för att ta mig till mekanikern. Det gick bra att göra så, då det bara är ett par kilometer bort.
Remmen satt fast, så jag var tvungen att dra hårt med tång för att få loss den. Generatorhjulet och de översta löphjulet rullar bra. Det mest misstänkta hjulet nu är just AC-kompressorns hjul. Så min fråga är om det kan finnas en rem som man kan hänga på UTAN att ha med kompressorn i leken? ACn har inte kylt i sommar ändå. :)
Det kanske finns andra alternativ också?

Mekanikern har en del att göra, men skall hissa upp och känna på alla hjul underifrån, vid lucka, för att avgöra om det är som vi misstänker eller inte.

Voyager 2.8 CRD -2007
Senast redigerad av Avenger den ons 23 nov 2016, 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till motorstorleken i rubriken och texten / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Mig veterligen så finns det ingen rem för att koppla bort A/C:n, då blir hela konfigurationen fel om man tittar på hur remmen löper, det är i så fall om man tar bort funktionen till A/C-kompressorns hjul men det blir nog bäst att byta denna om felet är där.

Då du har 2.8 dieselmotorn så går det en liten rem till servostyrningen och sedan en annan rem som driver generatorn och A/C:n, två remmar totalt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Japp, två remmar, men den lilla för servot behövde jag inte klippa. Servot funkade med andra ord. Det bör alltså inte vara något utav de två hjulen som kärvar.

Hur menar du att konfigurationen blir fel med kortare rem? Snurrar generatorn för snabbt då kanske?
Användarens profilbild
Brorsan
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 09:30

Re: Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Vet inte hur det är till 2.8 CRD, men till tidigare versioner av 3,3 och 3,8 gick det att beställa 'blindhjul' via Ebay som man kunde montera istället för kompressor.
-----------------------------------------------------------------
Chrysler Grand Voyager 3.3 Limited Executive -06
Chrysler Town & Country 3.8 LXi AWD -97 (R.I.P)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Tompa_H: Tänkte på att det blir fel spänning i remmen, om jag gissar rätt. Titta på diagrammet, tror det sitter ett i motorrummet.

Nej precis, hade det varit servoremmen så hade man märkt det. Samtliga remmar drivs av motorn, så hade det varit fel på ena hjulet (det som inte hör till servopumpen) så hade man haft problem, om det kärvat, då hade motorn inte gått runt.

Brorsan: Ja precis, har dock inte sett något sådant till dieselmotorn.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Vi hittade en kompressor på skroten att byta med. Den såg typ ny ut på bilden, så den var antagligen bytt på den förra bilen. Får förhoppningsvis den bytt under veckan.
Det var inte remmen som rök, det måste varit gummit i kompressorn, för det hade smält runt där.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Håller tummarna att det löser sig!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Nu är kompressorn bytt och bilen kör som den skall (även släckt ABS-lampa). Jag hoppas det håller sig.
Däremot så var nog ac-systemet rätt tomt, så till våren blir det till att provtrycka och se om det är någon ide att få ac:n att fungera igen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multiremmen ryker - kärvande ac. Remsats utan AC? - Voyager 2.8 CRD -2007

Gött att det ordnade sig med kompressorn!

Hoppas inte det är något större läckage, så att även det kan ordna sig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar