Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
TheBarbarian
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 13:09
Ort: hässleholm

kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

hallå
jag har ett problem och det är att det rinner ut kylvatten och det kommer inte från det röret efter vattenpumpen som är rätt vanlig utan
från det dubbelröret som går på passagerarsidan bakom motorn och ner sidan om avgasröret vet någon om man lätt få loss det dubbelröret
uppifrån för jag såg att det sitter med slangklämmor sen på två slangar. sitter det likadant fast där uppe och vad heter det röret för jag hittar inte det
bilen är en Chrysler Voyager V6 3,3l 2004
Senast redigerad av Avenger den ons 28 dec 2016, 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken samt flyttade tråden till Voyager-kategorin / mvh
Chrysler Grand Voyager -04
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

Tjena!

Tror att du menar rören/slangarna till värmepaketet? De ledningarna är i så fall en kombination av rör och slangar, kanske är någon skarv som läcker?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
TheBarbarian
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 13:09
Ort: hässleholm

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

det går inte in i kupén utan bakom motorn sen ner under bilen...är det värmepaketet det? jag trodde att det var inne i bilen
Chrysler Grand Voyager -04
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

Jag uppfattar det som att du menar rören till bakre värmepaketet (om du har det på bilen?), de är dragna bakom motorn och sedan ner under bilen, ett ganska vanligt fel att de börjar läcka, är i så fall bara att skarva med slang på de ställen som är dåliga.

Det går även rör bakom motorn till främre värmepaketet igenom torpedväggen/bakom instrumentpanelen, ungefär vid förarsidan.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
TheBarbarian
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 13:09
Ort: hässleholm

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

hej
ja det kan nog vara ett bakre isf för det är executive modellen med 3 zons ac och jag misstänker att de har ett där bak...sitter de rören också fast på nån slang för jag kan inte se vart de börjar men om jag kan känna mig fram isf...
det hela är lite struligt för jag är nere i tyskland och här är allt stängt mer eller mindre för jul och nyår så har inte tillgång till lyft och så
därför alla dessa frågor...
men jag trodde också att man kan lappa ihop det med nåt bara så jag kan komma hem
tack så länge
Chrysler Grand Voyager -04
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

Kontrollera bakom mattan mot torpeden på passagerarsidan att det inte är kondens från AC som rinner bakåt. Standardfel på dessa bilar och lätt fixat.
Finns trådar om det på forumet.
Användarens profilbild
TheBarbarian
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 13:09
Ort: hässleholm

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

hej
ja det var nog det första jag tittade på men det ran underbilen typ bakom framhjulet...så det första jag tänkte på var ju det röret som kommer efter vattenpumpen men det är helt.
so igår fick jag upp bilen och kunde lägga mig lite under och såg att det kommer från det där dubbelröret som kommer uppe från motorn och går ner sidan om avgasröret under bilen men jag kan inte se vart det börjar och hur det sitter fast
jag ser bara under bilen att metallrören går in i slangar så där e det lätt att lossa men undrar vart och hur det sitter fast uppe vid motorn
Chrysler Grand Voyager -04
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

Har tyvärr inga bilder att förklara med men det är hopkopplat ungefär vid torpedväggen där främre värmepaketet sitter, svårt att komma åt bakom motorn, man måste i princip ha bilen upphissad. Vågar dock inte svara på var de kan tänkas läcka, om det är vid anslutningarna eller efter att rören går vidare under bilen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
TheBarbarian
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 13:09
Ort: hässleholm

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

jag tittade förbi slangen som går mellan luftfiltret och motorn då kan jag se lite genom ner till marken och det rinner där ca 15 - 20 cm upp från bilens golv also typ i mitten
därför tänkte jag att ta loss röret och täta till det på nåt sätt
Chrysler Grand Voyager -04
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

Hittade en video på Youtube som kanske är av intresse:

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

Några bilder från min dåvarande -05:a. Stoppar ner kameran och tar bilder på måfå, vilket funkar hyfsat. I -05:na är det ändå mycket bättre plats än i den jag hade innan, 1998. På bilderna syns tydligt det felkonstruerade evakueringsrör som kommer från AC och hur det modifierats med en 90 gr slang från Biltema.
P1040005 (Custom).JPG
P1040007 (Custom).JPG
P1040008 (Custom).JPG
P1040009 (Custom).JPG
Användarens profilbild
TheBarbarian
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 13:09
Ort: hässleholm

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

ok ja det ser ju lagom roligt ut
hmm undrar om det går på vagnskada försäkring skratt
tack för hjälpen nu vet jag vad jag ska titta på imorgon när det är ljust igen
Chrysler Grand Voyager -04
Användarens profilbild
TheBarbarian
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 13:09
Ort: hässleholm

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

så en lite update
jag har sågad av röret som var hål i och satt en hydraul slang istället
så nu kan man i alla fall åka igen
tack för all hjälp
och ett gott nytt år
Chrysler Grand Voyager -04
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylsystem läcker vatten - Chrysler Voyager V6 3,3l 2004

Skönt att det ordnade sig!

Den lösningen är ganska vanlig på dessa bilar, om slangen för övrigt är av bra kvalité så ska det nog kunna vara en permanent åtgärd.

Detsamma, Gott Nytt År!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar