Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
BitterChrysler
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 jun 2017, 20:51

Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Är tyvärr ägare till Chrysler Grand Voyager 2.8 crd 2005...

Har haft problem med den sen dag ett men nu har jag problem med automatlådan.

Den verkar ha svårt att "hitta" växel och vissa gånger när den ska växla upp så går inte växeln i och motorn rusar. Sen har hastighetsmätaren spökat lite.

Vad jag har läst mig till så ska problemet vara in alt. utgående hastighetssensorn. Båda bytta = ingen skillnad.
Någon som vet om man måste in till verkstan och nollställa lådan? Om den går i felsäkert läge eller liknande.

Annars kommer vi till solenoiden, är väl bara att testa och byta den om inte annat. Någon som vet om det är den som heter pioneer auto trans control solenoid kit 772055 på eBay?

Min bil har tyvärr inte så jag får upp några felkoder med hjälp av on-off nyckel metoden, har testat. Jag pallar inte att betala 1000-1500kr för att någon ska koppla upp och läsa av felkoder när delen i sig kostar 1500-2000kr
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Hej!

Lyser motorlampan?

Det går alltid att få fram P****-felkoder på de modellerna.

Växlar den bra upp till en viss växel eller är det slumpmässigt?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BitterChrysler
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 jun 2017, 20:51

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Jag får då inte fram några som helst felkoder, har provat båda sätten som jag har hittat på nätet.

Nä, ingen motorlampa.

När bilen är kall så växlar den helt perfekt.
Men typ så fort den blir varm så strular växlarna, känns som största problemet är när 3:ans växel ska läggas i. När den ska växla upp så läggs ingen växel i och jag måste släppa på gasen och den hoppar till och då går växeln i.

Ibland när jag står still med drive i då hugger bilen till som att man skulle bli påkörd bakifrån, vet inte om den lägger i 2:an då, efter vad jag har läst mig till.

Allt detta är då inte jämnt men har kommit allt oftare nuförtiden för att ignorera problemet.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Funkar hastighetsmätaren som den ska efter att du bytte hastighetssensorerna, eller strular den fortfarande?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BitterChrysler
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 jun 2017, 20:51

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Den strular fortfarande
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Finns det något samband med hastighetsmätaren och automatlådan, dvs. uppkommer felen samtidigt?

Vad bytte ni till för sensorer, Mopar?

Exakt hur beter sig hastighetsmätaren?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BitterChrysler
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 jun 2017, 20:51

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Ja att det finna ett samband skulle jag tro.
Innan bytet så kunde jag köra så funkande inte mätaren överhuvudtaget i början men kom igång när jag kom upp i 50-60km/h.

Men nu så kan det vara trögt att komma iväg, spelar ingen roll hur mycket gas jag ger. Men då rör sig inte mätaren men så är det som allt släpper och då kommer även hastighetsmätaren igång. Sen när jag får det där växeltappet mellan 2 och 3:ans växel så kan mätaren hämna i botten för att sen åka upp igen så fort jag gasar fast bilen är i fullrullning.

Jag beställde delarna här ifrån:
https://eshop.rbs-handel.de/se

Så nej jag tror inte att det var originaldelar.

Du tror att det ev fortfarande kan vara sensorerna eller?

Automaten i sig har aldrig strulat, har inte slirat något. Inga problem att få i backen eller nåt sånt.
Användarens profilbild
BitterChrysler
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 jun 2017, 20:51

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Har nu ÄNTLIGEN fattat hur man får fram felkoderna, har nog varit lite för sakta med nyckeln.

Felkoden jag fick är P1130, vilket är? Någon som vet?
Med min tur så innebär det väl typ att skrota bilen...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Hej!

För din dieselbil så har den felkoden med bränsletrycket att göra, ett mindre läckage har upptäckts i ett av bränsletrycksrören.

Ang. automaten så funderar jag på om det fortfarande kan ha med sensorerna att göra. Sensorerna är ganska känsliga och om de tappats i marken eller dylikt så kan jag tänka mig att sådana problem ev. uppkommer. Kontrollera dock kablaget osv. också. Alternativt så är det något vajsing med TCM:n, hoppas dock inte.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BitterChrysler
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 jun 2017, 20:51

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Okej, får kolla kablage, relä och TCM ikväll...

Du tror inte att det är solenoiden överhuvudtaget?

Känns som att problemet kommer oftare vid mer gaspådrag men kör man lugnt så funkar det- eller kommer inte lika ofta...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Hej igen!

Ja, jag hade kontrollerat samtliga kablage och sprayat elektronikrengöring i varje kontakt.

Kolla även EATX-relät och säkringen, så att dessa inte har ärgat eller dylikt.

Är varje bokstav/siffra i PRND.. växellägesdisplayen markerade förresten, eller enbart det växelläge du lägger i?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BitterChrysler
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 jun 2017, 20:51

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Skruvade ner TCM:en igår och det finns ingen skada på själva boxen iaf. Sen kan ju självklart elektroniken paja.

Ser ingen skada på kabelflätorna.

Testade att byta TCM relät också.

Ska kolla det du skriver ovan och spraya.

Nä, på det sättet är automaten normal, det markera endast den växeln jag har i.

Men läste att man kan mäta spänningen mellan TCM-TCM relät-Solenoidpaketet. Du sitter inte på några siffror på vad det ska visa om allt fungerar som det ska. Har svårt att hitta något på nätet.

Är det värt att köpa haynes reperationsbok?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Den reparationsboken gör nog inte så stor nytta för detta problemet, men annars funkar de rätt bra, dock täcker den inte dieselmodellerna för dessa bilar.

Känns fortfarande som att det kan ha med utgående hastighetssensor eller bägge hastighetssensorer att göra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

Avenger skrev:Hej!

För din dieselbil så har den felkoden med bränsletrycket att göra, ett mindre läckage har upptäckts i ett av bränsletrycksrören.

Ang. automaten så funderar jag på om det fortfarande kan ha med sensorerna att göra. Sensorerna är ganska känsliga och om de tappats i marken eller dylikt så kan jag tänka mig att sådana problem ev. uppkommer. Kontrollera dock kablaget osv. också. Alternativt så är det något vajsing med TCM:n, hoppas dock inte.

mvh
  • Vad jag kan se på nätet sitter det en givare på bränslefiltret som behöver kollas så att det inte är den och inte ett riktigt fel som larmar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager -05 automat problem

I och med att motorlampan inte lyser så var det troligtvis ett tillfälligt fel varav den lagrat en felkod (förutsatt att motorlampan funkar överhuvudtaget).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar